×

موافقان ازدواج موقت آن را برای دختران خودشان هم می‌ پذیرند؟

موافقان ازدواج موقت آن را برای دختران خودشان هم می‌ پذیرند؟

موافقان ازدواج موقت آن را برای دختران خودشان هم می‌ پذیرند؟

موافقان-ازدواج-موقت-آن-را-برای-دختران-خودشان-هم-می‌-پذیرند؟ وکیل 

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:
موافقان ازدواج موقت آن را برای دختران خودشان هم می‌ پذیرند؟

این پیشنهاد فقط برای دختران مردم است؟/ ازدواج موقت، ازدواج دائمی را کاهش می‌دهد/ چرا به جای بحث ازدواج موقت بر روی حذف مهریه‌های سنگین، رفع موانع ازدواج جوانان و تامین و حمایت مالی زنان از طریق دولت بحث نشود؟

ایلنا: یک آسیب شناس اجتماعی گفت: طراحان و موافقان بحث ازدواج موقت این طرح را برای دختران خودشان هم مد نظر قرار می‌دهند یا آنکه آن را تنها برای دختران مردم می‌خواهند؟!
سید هادی معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد طرح ازدواج موقت در جامعه تاکید کرد: تا زمانی که این بحث از دیدگاه شرعی مطرح می‌شود ، آسیب‌شناسان اجتماعی وارد آن نمی‌شوند چرا که ممکن است نظرات با شرع منافات داشته باشد.

او با اشاره به وجود فرهنگ تک‌همسری در کشور ما افزود: ازدواج مکرر، موقت و ...در فرهنگ‌ ایرانی قابل قبول نیست و همیشه در تاریخ تک‌همسری تبلیغ شده و در ذهنیت مردان و زنان ایرانی این چنین جا افتاده که مردان و زنان ما باید یک همسر داشته باشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر از روابط دوستی برخی دختران و پسران با یکدیگر چشم‌پوشی کنیم، وقتی دختر یا پسر قبل از ازدواج دائم، ازدواج موقت را تجربه می‌کنند، چهره تقدس‌گونه و مقدس مآبانه ازدواج دائم مخدوش می‌شود.

به گفته معتمدی بسیاری از کسانی که به ازدواج موقت تن می‌دهند، از ازدواج دائم پرهیز کرده و با بی‌اهمیتی از آن چشم‌پوشی می‌کنند در حالی که ازدواج دائم قرارداد مالی نبوده و قراردادی عاشقانه توام با روابط عاطفی و وجود فرزند است.

کاهش ازدواج های دائمی با رواج ازدواج موقت

این استاد دانشگاه و آسیب‌شناس اجتماعی با اعلام اینکه استقبال‌کنندگان از ازدواج‌های موقت شرعی یا غیرشرعی هرگز به ازدواج دائم گرایش پیدا نمی‌کنند، عنوان کرد: ترس اکثر جامعه‌شناسان،آسیب‌شناسان و سایر صاحب‌نظران این است که ازدواج موقت، ازدواج دائمی را کاهش داده و آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن جامعه را دچار بحران کند.
او در ادامه با اشاره به سایر مشکلات احتمالی حاصل از عملیاتی شدن این طرح یادآور شد:‌ احتمال آن وجود دارد که زن بازمانده از ازدواج موقت دچار مسائل غیر اخلاقی شده و مرد نیز طی ارتباط با زن‌های متعدد در ازدواج دائم دچار مشکل و وسواس شود و هرگز احساس رضایت نکند.

ترویج ازدواج دائم نه موقت

معتمدی با طرح سئوالاتی از مفید نبودن این طرح سخن گفت و تاکید کرد:‌چرا به جای بحث ازدواج موقت بر روی حذف مهریه‌های سنگین، رفع موانع ازدواج جوانان و تامین و حمایت مالی زنان از طریق دولت بحث نشود؟

او ادامه داد: دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که حقوق زن و مرد هرگز پایمال نشود به طوری‌که به هر یک از زوجین که در امر طلاق مقصر نیستند 20 میلیون تومان بدهد تا به این شیوه به طور عادلانه حمایت شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: دولت باید مهریه را از جامعه حذف کند و با در اختیار قرار دادن خانه‌های ارزان قیمت و احداث خانه‌های کمتر از 100 متر به جوانان، ازدواج دائم را رواج دهد نه آنکه تمهیدات مربوط به ازدواج موقت را بررسی کند.

زنان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در برابر ازدواج موقت

معتمدی ترویج ازدواج موقت بدون گذاشتن موانع و محدودیت برای آن را بزرگترین اشتباه دانست و تصریح کرد: قبل از اینکه به بحث ازدواج موقت از دیدگاه شرع یا حقوق بنگریم باید آن را از منظر روان‌شناسی، آسیب‌شناسی و ... بررسی کرده و جنبه‌های گوناگون آن را حل کنیم.
او افزود: طراحان بحث ازدواج موقت این طرح را برای دختران خودشان هم می‌گذارند یا آنکه آن را تنها برای دختران مردم مد نظر قرار داده‌اند؟

معتمدی زنان را آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در برابر ازدواج موقت دانست و ادامه داد: اگر در میان ازدواج موقت بارداری رخ دهد، زنان به سمت نابود کردن جنین خود روی می‌آورند که این مسئله آسیب و صدمات جبران‌ناپذیری به زنان وارد می‌آورد.

این استاد دانشگاه در ارتباط با اینکه گفته می‌شود رفتارهای پرخطر جنسی جوانان با ازدواج موقت پوشش داده می‌شود افزود: نباید با مطرح کردن بحث ازدواج موقت، مسایل جنسی را در راس روابط عاطفی - فرهنگی قرار داد و در عین حال باید روابط خانوادگی را زیر مجموعه مسایل جنسی دانست چرا که مشکلات جنسی جزئی از مشکلات جوانان است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.