×

از قصه تلخ طلاق تا ریشه های سیاه ازدواج سفید

از قصه تلخ طلاق تا ریشه های سیاه ازدواج سفید

شلوغ است، مانند همیشه مراجعه کنندگان، تک تک یا جمعی، هر گوشه ایستاده‌اند، اتومبیل‌ها دوبل و سوبل! بی‌توجه به تابلوهای مکرر توقف ممنوع، ایستاده‌اند و راننده‌ها، با سگرمه‌هایی در هم، لب می‌گزند و انگشت‌ها را محکم به هم می‌فشارند و می‌سایند

از-قصه-تلخ-طلاق-تا-ریشه-های-سیاه-ازدواج-سفید وکیل 

شلوغ است، مانند همیشه. مراجعه کنندگان، تک تک یا جمعی، هر گوشه ایستاده‌اند، اتومبیل‌ها دوبل و سوبل! بی‌توجه به تابلوهای مکرر توقف ممنوع، ایستاده‌اند و راننده‌ها، با سگرمه‌هایی در هم، لب می‌گزند و انگشت‌ها را محکم به هم می‌فشارند و می‌سایند.

اعطای وکالت در طلاق - ضرورت آگاهی زنان از وکالت در طلاق -  منتفی شدن حق طلاق زوجه در صورت عدم تمکین - شکوائیه به دلیل ثبت نکردن واقعه طلاق 

از کنار افراد که عبور می‌کنی، کلماتی میان‌شان رد و بدل می‌شود، توده‌ای از واژه‌ها که بخش‌هایی از آن به گوش عابران اصابت می‌کند و در ذهن پخش می‌شود و همین کافی است که پژواک نگرانی را بتوان تشخیص داد. کلمات و واژه‌ها اگرچه مرتبط و نامربوط، گرفتار بودن را به ذهن متبادر می‌کند، پشت تمام کلمات بریده و ناقصی که می‌شنوی، می‌شود رد یک پرونده، یک واقعه، یک مشکل و گرفتاری را ره‌گیری کرد.

ازدحام مقابل دادسراها، جزو لاینفکی از زندگی و روزمرگی‌هایمان شده است. ازدحامی پر از رنگ‌های سبز و آبی و نارنجی پوشه‌هایی مملو از کاغذ و کاغذهایی سیاه شده با سطرهای از کلمات قانونی و اصطلاحاتی که آنها را نمی‌فهمیم و می‌فهمیم، واژه‌هایی سهل و ممتنع! نامه‌هایی که برای عده‌ای خوشایند و برای برخی ناخوش‌آیند.

حقوق فرزندان طلاق - طلاق ، اقسام طلاق و شرایط درخواست طلاق برای زنان - تفاوت حق طلاق و وکالت برای طلاق 

در این میان چه بسیارند آنهایی که زنجیری به دست یا به دست و پا، وارد و خارج می‌شوند، آدم‌هایی که نه می‌توان گفت مجرمند، نه بی‌گناه، آدم‌هایی که کنکاش در زوایای پیدا و پنهان زندگی آنان، به نقطه آغازی وصلت خواهد کرد که سر منشا تمام ماجراها می‌تواند باشد.

وارد ساختمان دادگستری که می‌شوی، کمتر لبخندی را شاهد هستی، سگرمه‌ها در هم رفته، آدم‌ها عجول و کم‌توجه به اطراف و اطرافیان، غرق در افکاری که نمی‌دانی چیست و این ندانستن برای یک خبرنگار چقدر سخت است!!

مقابل آسانسورها هم شلوغ است، راه پله‌ها را می‌گیری و در هر پاگرد، به هر سمت که بگردی، با پرونده و صاحب پرونده‌ای چهره به چهره می‌شوی، اینجا هم لبخند زدن به آدم‌ها کارگشا است، علی‌رغم همه گرفتاری‌ها، همه به لبخندت پاسخی می‌دهند، یکی بیشتر، یکی کمتر.

طبقه چهارم، سمت چپ پله‌ها، مقصد آن روز است، روزی با یک قرار مصاحبه با رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان شیراز، کارشناسی که موها را در گذر همین راهروها و دادگاه‌ها و شعبه‌های مختلف، سفید کرده و حالا، نگاهش ریزبینانه، پشت هر اتفاق را می‌شکافد و اهتمامش برای حل مشکلات مردم، از روزهای سه‌شنبه شلوغ دفترش، مشهود است.

دفتر کار علی‌اصغر تک‌بند، با پنجره‌هایی که از دو طرف احاطه‌اش کرده است، بزرگ است اما حس می‌کنی که جا چقدر برای حرف‌های مانده از پرونده‌های متعدد این سال‌ها، در آن اتاق، کم شده... حرف‌هایی که خیلی‌هایشان همان‌جا باید بماند. شاید وقتی دیگر زمان گفتن و شنیدنش باشد.

سئوال‌ها با قصه تلخ طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) آغاز شد و هرچه پیش رفتیم، بر عده سئوال‌های ذهن اضافه شد و اما مجال کوتاهمان تنها وقت به پرسیدن چند سئوال دیگر داد. سئوال‌هایی که همچنان ناتمام است و قول گرفتیم باز هم ادامه دهیم.

ایسنا: مسئولان بیشتر به ارائه داده‌های کمی در خصوص آمار رویدادهای اجتماعی اکتفا می‌کنند، امروز روند شاخصی نظیر طلاق در فارس به چه شکل بوده و چه عواملی در کاهش یا افزایش آن دخیل است؟

تک‌بند: من هم قبول دارم که در بیان آمارها تنها با ارائه داده‌های کمی اکتفا شده و تحلیل‌های آماری کمتر مد نظر قرار داشته است. البته یکی از مسائل مهم این است که آمارهای طلاق هم مانند سایر داده‌های آماری دچار مشکلات اندازه‌گیری است به همین علت خیلی محکم نمی‌توانیم در مورد آمارهای ارائه شده به‌عنوان مسائلی قطعی و نهایی، استناد و تحلیل کنیم.

طلاق خلع چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ - ماهیت طلاق های به حکم دادگاه - طلاق در کانادا - طلاق در سایر ادیان 

این جمله‌ای که همه می‌شنویم " میزان طلاق رو به افزایش است" قطعا حرف درستی است، چرا که در این زمان ناظر افزایش میزان طلاق هستیم ولی باید بدانیم که در افزایش این عدد، عواملی نظیر بالا بودن نرخ ازدواج، جوانی جمعیت، سن قانونی و عوامل اجتماعی و اقتصادی مختلف دخالت دارند.

پیدایش پدیده طلاق، چون یک پدیده انسانی است، به متغییرهای مستقل فردی و اجتماعی زیادی مرتبط است، عوامل فردی مانند سنخیت‌های پیش از ازدواج (تجانس فرهنگی، هوش، سطح اجتماعی و اقتصادی) و عوامل فردی، شخصیتی و مهارتی ( کنترل خشم و برخاشگری) می‌تواند وابسته باشد. از طرفی عوامل اجتماعی نظیر بیکاری، اعتیاد، مسائل اقتصادی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی و مسائل حقوقی و قانونی هم می‌تواند به‌عنوان مسائلی ریشه‌ای در ایجاد و افزایش نرخ طلاق نقش آفرین باشند.

دستگاه قضایی هم پیرو توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص معضلات خانوادگی به‌ویژه طلاق و با توجه به اینکه از نگاه شرع مقدس اسلام طلاق، عرش خداوند را به لرزه در می‌آورد و از طرفی از نگاه اسلام، خانواده نهادی مقدس است که باید حفظ شود، طلاق را به‌عنوان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی مد نظر قرار داده است.

برهمین اساس، زوجینی که متقاضی طلاق هستند، براساس آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده، ملزم به استفاده از سه تا هشت جلسه مشاوره در یک پروسه زمانی سه تا 6 ماه خواهند بود.

در این راستا، دستگاه قضایی مراکز مشاوره‌ای اعم از مراکز مشاوره وابسته به سازمان‌های دولتی و مراکز خصوصی که مشاوران آن در کارگاه‌های خاصی آموزش دیده‌اند، ایجاد کرده و زوجین قبل از هرگونه اقدامی باید به این مراکز مراجعه کنند.

این مراکز در بدو امر تلاش می‌کنند با شناسایی عوامل ریشه‌ای در موضوع طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) ، ضمن کنترل خشم و پرخاشگری طرفین، زمینه ایجاد نگاهی منطقی‌ و عقلانی به موضوع را در آنان ایجاد کنند و بعد از آن به بررسی مشکلات فردی و شخصیتی و مهارتی آنان پرداخته و راهکارهایی را برای حل مشکل ارائه دهند تا به تصمیمی‌ منطقی در مسیر صیانت از کانون خانواده و فرزندان منجر شود.

البته در صورت سازش هم خانواده را رها نکرده و با بررسی ابعاد مختلف مشکلات، سعی در رفع ریشه آنها خواهند داشت تا مسائل بعدی کنترل شود. در کنار این مراکز، دادگستری استان فارس برای مدیریت این امر در مرکز استان، کمیته تخصصی مداخله و پیشگیری در طلاق را زیر نظر معاونت قضایی و پیشگیری از وقوع جرم استان راه‌اندازی کرده و برنامه‌ریزی‌هایی را زیر نظر متخصصان دنبال می‌کند.

دستگاه قضایی تنها با معلول‌ها مواجه است و با آنها برخورد قانونی می‌کند، آیا در زمینه آموزش و راهنمایی و پیشگیری هم گامی برداشته است؟

تک‌بند: به استناد بند 5 اصل 156 قانون اساسی و اینکه اجرای اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان از وظایف قوه قضائیه است و با توجه به اینکه جرم و آسیب اجتماعی دو پدیده در هم تنیده است، در اکثر موارد زمانی که جرمی حادث شد به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود.

اما تلاش دستگاه قضایی خصوصا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، بر این است که با پیش‌بینی چرخه تکوین جرم از گرایش تا نیت و قصد مجرمانه و مراحل متعدد فراهم شدن مقدمات ارتکاب جرم تا عملیاتی شدن و اجرای عمل مجرمانه، این چرخه را قطع کرده و از وقوع جرائم پیشگیری کند. البته این مسئله نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت،‌ آن هم به شکل بین سازمانی است، تا بتوانیم تا حدودی از برخورد قانونی آنهم صرفا با معلول جرائم، فاصله بگیریم.

 همه چیز درباره طلاق توافقی -  طلاق توافقی ، چرا و چگونه ؟ - همه چیز درباره طلاق توافقی 

 در موضوع طلاق، به عنوان یکی از عواملی که هم علت است هم معلول، چه اقدامی انجام شده است؟

در این موضوع ضمن توجه به انجام مشاوره‌ها قبل از صدور اجازه طلاق، سعی می‌شود بدون اخذ نظر مشاور، از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری شود، اما در مجموع اگر بخواهیم اقدامات دستگاه قضایی صرفا برخورد با معلول‌ها نباشد، هم نیاز به امکانات و نیروهای متخصص اجتماعی و جرم‌شناسی و روانشناس اجتماعی داریم و هم نیازمند قوانینی هستیم که بتوانیم با تکیه بر آنها و کمک سایر سازمان‌ها و نهادها، علت‌ها را شناسایی کرده و با آنها مبارزه کنیم.

ایسنا: جامعه ما در معرض بسیاری از مشکلات قرار دارد، اما همواره علت‌ها را در خارج از فضای جامعه دنبال کرده و می‌کنیم، در همین موضوع طلاق، مدام به دنبال آن هستیم که همه تقصیر را به گردن برنامه‌ریزی‌های خارج از کشور بیندازیم، آیا هیچ مسئولیتی متوجه کانون‌های درونی اجتماع، مسئولان و دستگاه‌های مسئول نیست، مدرسه،‌ دانشگاه، محیط‌های کار و مدیران و برنامه‌ریزان، مبری از هر مسئولیتی هستند؟

تک‌بند: قطعا تمام این دستگاه‌ها و افرادی که مسئولیتی در جامعه به عهده دارند، در قبال هر رخ‌دادی مسئول هستند، خانواده پایه‌ای‌ترین نهاد هر اجتماع به‌شمار می‌رود که همه انسان‌ها، زندگی را از آن آغاز کرده و شروع فرآیند اجتماعی شدن از این کانون آغاز می‌شود.

مدرسه و دانشگاه هم کانون‌هایی است که افراد مهارت‌های زندگی و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را در کنار آموختن دانش، می‌آموزند، بنابراین مسئولیت‌هایی سنگین برعهده دارند. این کانون‌ها، محل آماده سازی افراد برای حضور در جامعه، ایجاد خانواده و پذیرش نقش و مسئولیت در خانواده به‌عنوان پدر یا مادر و نقش در اجتماع به‌عنوان یک فرد اجتماعی محسوب می‌شوند.

اما در خانواده‌ها متاسفانه نقش پدر و مادر امروز صرفا به مسکن و خوراک و پوشاک و در نهادهای آموزشی تنها به آموزش نصف و نیمه مباحث درسی و تخصصی، محدود شده است، این زمان دیگر خبری از نهادهای انسان‌ساز که افراد را مسلح به سلاح مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های حل مسائل و مشکلات کنند، نیست.

بی‌تردید هرکارخانه‌ای که تعطیل می‌شود، باید یک دادگاه تاسیس کنیم تا به مشکلات و تبعات آن رسیدگی کند. همانگونه که ما طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد شعب دادگاه‌های مدنی، خانواده، کیفری، تصادفات و انقلاب بوده‌ایم.

مسائل اقتصادی و دعواهای سیاسی، بر تمام مسائل اجتماعی جامعه و بروز جرائم و نوع جرائم، تاثیرگذار است. اخباری که رسانه‌ها منتشر می‌کنند، اینکه تیتر می‌زنیم دکل نفتی گم شد، گمان می‌کنیم که چه تیتر جذابی است، اما تبعات هم دارد، اینکه خبری منتشر می‌کنیم که ارز مربوط به دارو برای واردات خودرو صرف شده، کاری به درست و غلطی موضوع هم نداریم، می‌دانید چه تاثیراتی بر جامعه خواهد داشت.

باور کنید که بسیاری از داده‌هایی که رسانه‌ها در قالب خبر، گزارش و داستان و عکس و فیلم و سریال، به جامعه منتقل می‌کنند، بر ورودی پرونده‌های دستگاه قضایی موثر است. مثلا وقتی می‌گوئیم سه هزار میلیارد دلار .... این موضوع می‌شود مبنای ارزش‌گذاری‌ها، پرونده‌های کلاهبرداری، رشوه و حتی سرقت‌های مسلحانه و آدم‌ربایی‌ها. از طرفی خواسته و ناخواسته انتظارات را در خانواده‌ها و خصوصا خانم‌ها بالا می‌بریم.

در این میان ماهواره و شبکه‌های ماهواره‌ای هم قوز بالاقوز است، در تاثیرگذاری ماهواره‌ها بر افزایش پرونده‌های طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) و خانوادگی، به‌هیچ عنوان نباید تردید داشت. شبکه‌ها زیرکانه حرمت شکنی می‌کنند، تجمل‌گرایی را باب کرده و قبح و حرمت خانواده و مسائل خانوادگی و عاطفی را از بین می‌برند. حتی در همین حد که دو نامحرم با هم دست بدهند. تا چه رسد به مسائلی نظیر خیانت‌ها و روابط غیراخلاقی و غیرعرفی.

جوانان هم تاثیرپذیرتر هستند، به همین دلیل است که بیشترین طلاق را در خانواده‌های جوان داریم، آمارهای فعلی نشان می‌دهد، اکثر طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی حادث شده است. جوان مهارت کافی ندارد، ما مهارت را در آنها ایجاد نکرده‌ایم که هیچ، در برابر انواع تهاجم هم قرار دارند.ما نمی‌توانیم ماهواره را حذف کنیم، باید جای آن را تنگ کرد، اینکه از چه سریال، چه اخبار و چه داده‌هایی استفاده شود تا آرامش را به جامعه بازگردانیم و خانواده را مستحکم کنیم.

ما هم استعداد آن را داریم، هم نیروهای خلاق آن و هم ظرفیت مناسب. مگر برای سریال خندوانه چقدر هزینه کردیم، اما بی‌اغراق می‌توانم مدعی شوم در زمان پخش خنداوانه،‌ مخاطبان برنامه‌های ماهواره‌ای به‌شدت کاهش پیدا می‌کرد.

پس قادر به این کار هستیم، حال اینکه چرا یک چنین برنامه‌ای از یک شبکه پخش می‌شود که همه امکان دریافت آن را ندارند، باید بررسی شود. اما وقتی با چنین هزینه‌های اندکی می‌توان مخاطب جذب کرد، با برنامه‌ریزی دقیق و هزینه‌های بیشتر، حتما جای ماهواره‌ و شبکه‌های ماهواره‌ای کاملا تنگ می‌شود.

 وقوع جرم تا چه حد ریشه در باورهای دینی و مذهبی دارد؟ آیا دین‌داری عاملی بازدارنده در وقوع جرائم محسوب می‌شود؟

تک‌بند: دین و اعتقادات دینی همواره مهمترین عوامل بازدارنده در وقوع جرائم بوده و است. یکی از مسائل مهمی که اسلام آن را جزو فروعات دین آورده، امر به معروف و نهی از منکر است، اسلام با این نگاه که در آیه 70 سوره توبه هم به آن اشاره دارد، گامی مهم در پیشگیری از وقوع جرم برداشته است. از طرفی سیاست‌های کیفری در شریعت اسلام با دو هدف دنبال می‌شود، اول پیشگیری از ارتکاب گناه از طریق ترساندن آنان از روز جزا، تزکیه نفس، امر به معروف. دوم اعمال کیفر در جهت اجرای عدالت، نفی حالت خطرناک و دفع اشخاص فاسد.

بنابراین اسلام با آموزه‌هایش تلاش مضاعفی در جلوگیری و بازدارندگی وقوع جرائم دارد، حال ممکن است بعضی انسان‌های ناآگاه با کج فهمی‌هایشان از آموزه‌های دینی به بعضی از جرائم نیز دست بزنند، مثل داعشی‌های ملعون که به نام اسلام، دست به هرکاری می‌زنند. اما اصل دین مبرا از خشونت و جنایت بوده و همواره با این امر در تعارض و تضاد است.

 آیا در انتقال باورهای دینی به جامعه، برای کمک به داشتن جامعه‌ای سالم و با نشاط، موفق عمل کرده‌ایم؟

تک‌بند: متاسفانه خیر، انتقال دقیق باورهای دینی آن حلقه مفقوده‌ای است که اگر به‌شکل کامل شناخته شده و به دیگر حلقه‌ها متصل می‌شد، جامعه کاملا در مقابل جرائم و کج روی‌ها بیمه و مصون بود. این انتقال باید از سنین پائین انجام شود، از نهادهای مختلف خانواده گرفته تا آموزش و پرورش، آموزش‌عالی و روحانیت.

متاسفانه علی‌رغم اینکه تلاش‌های زیادی پس از پیروزی انقلاب در این راستا داشتیم، اما به‌نظر می‌رسد هنوز راه بسیار طولانی برای رسیدن به آن هدف متعالی، طی شود. زمانی باورهای دینی را با رفتارهای والدین به فرزندان منتقل می‌کردیم، اینکه مادر چادر می‌پوشید،‌ پدر در کسب درآمدهای خود رعایت مسائلی را داشت. خانواده‌های قدیمی با تمام مشکلاتی که وجود داشت، خوب از عهده تربیت فرزندان بر می‌آمدند.

امروز مسابقه تسلیحاتی بین خانواده‌ها برقرار شده است، بعضی از رفتارها و مسائل در اجتماع هم آن را دامن می‌زند، اینکه از کدام راه با کمترین مشکل بیشترین درآمد را داشته باشیم، راهش زیاد مهم نیست، مهم به‌وجود آمدن درآمد است!! آسیب‌ها از اینجا شروع می‌شود. همان لقمه حلال. همین است که صله رحم از بین می‌رود، چون همه چشم و هم‌چشمی دارند، می‌خواهند با هم رقابت کنند نه رفاقت، نه مراوده، مسابقه است. در گذشته تضادها کمتر بود،‌ ارتباط‌گیری ساده‌تر و دوام روابط بیشتر.

برای انتقال مسائل و مهارت‌ها و داشتن یک جامعه خوب، نهادهای خانواده و مراکز آموزشی، دو بال محسوب می‌شوند، اگر یکی معیوب باشد، پرواز به مقصد ممکن نیست،‌ سقوط اتفاق می‌افتد.

ازدواج دوم زوج و حق طلاق برای زن -  فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست ؟ 

 سن وقوع جرائم یکی از مباحث دیگری است که در آمارها به آن اشاره می‌شود، آیا کاهش سن جرم مشهود است؟ اگر سن کاهش داشته، علت یا علت‌ها چیست؟

تک‌بند: بله، کاهش داشته است اما به نظر می‌رسد که پاسخ دقیق و علمی در این خصوص احتیاج به اطلاعات دقیق کشوری دارد. پائین آمدن سن جرم به عوامل زیادی بستگی دارد، عوامل اقتصادی، نبود مهارت‌های اجتماعی، فقدان آموزش‌های مناسب اخلاقی و ضعف در انتقال مهارت‌های زندگی و نقص در فرآیند جامعه پذیری افراد، بخشی از این عوامل است که هرکدام تشریح و توضیح جامعی دارد.

اما کاهش سن وقوع جرم، تبعات منفی بسیاری نیز دارد، هرز رفتن نیروهای جوان و نوجوان به‌عنوان آینده‌سازان، مهمترین تبعات این موضوع است، اینکه یک نوجوان 12 ساله معتاد باشد، هم محیط خانواده،‌ مدرسه و جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد و هم خودش از کارآئی لازم برای جامعه برخوردار نیست.

این چنین فردی اگر به دانشگاه راه یابد یا به سربازی برود، به‌عنوان خطر برای سایرینی که با او همراه هستند، محسوب می‌شود. یک خطر بالقوه برای همسالان. چنین فردی برای خیلی از جرائم دیگر هم مستعد خواهد بود.

 آمارها آیا نشان‌دهنده افزایش تعداد زنان مجرم یا افزایش آمار جرم در میان زنان است؟

تک‌بند: بله، شاهد افزایش تعداد زنان مجرم هستیم، پژوهشگران، رشد فزاینده جرائم زنان را به آزادی آنها، اشتغال خارج از خانه، تضعیف کنترل‌های اجتماعی، مشارکت فزاینده در بازار کار و افزایش تعداد زنانی که مسئولیت خانواده را برعهده دارد، افزایش تعداد زنان مطلقه و خانواده‌های زن سرپرست، همه و هم در افزایش تعداد زنان مجرم، دخیل بوده و هست.

البته این مختص ایران نیست و در اکثر کشورها این روند را شاهد هستیم.

 یکی از مباحثی که در سال‌های اخیر مطرح شده و هر روز شاهد انتشار اخبار و گزارش‌هایی در خصوص آن هستیم، بحثی تحت عنوان " ازدواج سفید " و " طلاق توافقی" است. قطعا ما هم با این پدیده مواجه هستیم و نمی‌توانیم انکار کنیم، اما چه ظرفیت قانونی برای مواجهه با این معضلات و پیشگیری از آنها وجود دارد؟

تک‌بند: موضوع ازدواج سفید، یک اصطلاح است اما باید به یک نکته توجه کنیم که این ازدواج به هیچ عنوان سفید نیست، سفید رنگ پاکی،‌ رنگ فرشته‌های خداوند و رنگ نیکوکاری است، این ازدواج سیاه‌تر از سیاهی بوده و هیچ چیز جز تباهی به‌دنبال ندارد. کاش می‌شد این ادبیات را عوض کرد. برای حل این مسئله باید برنامه‌ریزی جامعی داشت، برنامه‌های متناسب با نیاز جامعه که در آن از تمام عوامل موجود و موثر و تمام ظرفیت‌ها استفاده شود. در بسیاری از موارد نیازمند قانون هستیم.

اما از عواملی که می‌تواند جوانان را به سمت این قبیل ازدواج‌ها بکشاند می توان به مشکلات مالی، آشنایی بیشتر و نداشتن اعتقاد به اصل ازدواج و تشکیل کانون خانواده، ازدواج‌های اجباری، آداب و رسوم غلط، فقدان پایبندی به اخلاق، نبود انعطاف پذیری و مسئولیت پذیری در جوانان، هزینه‌های بالای تشکیل یک زندگی مستقل و نبود تناسب بین دخل و خرج جوانان اشاره کرد. اینکه یک پسر و دختر جوان، به راحتی امکان ازدواج را ندارند اما به راحتی امکان ارتباط را پیدا می‌کنند!

عوامل و زمینه‌های دیگری هم می‌توان متصور بود که از جمله آن می‌توان به استقلال نسبی جوانان اشاره کرد، استقلالی که می‌تواند موجب تسهیل ارتباط دختران و پسر می‌شود. اما متاسفانه جز نگاه مجرمانه به این موضوع، هیچ ابزار قانونی برای پیشگیری از آن وجود ندارد، در خیلی از مسائل نگاه پیشگیرانه و درمان‌گرایانه بسیار ضعیف است. اگر بپذیریم مسائل و آسیب‌های اجتماعی مثل بیماری است که نیاز به پیشگیری یا درمان دارد، نیازمند نگاهی مشخص و آسیب‌شناسی اجتماعی است، آنوقت می‌توانیم بهتر با این مسائل روبرو شویم.

جز در خصوص کنترل اجاره دادن منازل به مجردها، راهکاری نداریم. بخش قابل توجهی از جامعه ما را مجردها تشکیل می‌دهند، این افراد برای زندگی احتیاج به مسکن دارند، آنچه باید انجام شود، یک اقدام ریشه‌ای است، ما نمی‌توانیم همه مجردها را از زندگی محروم کنیم، باید به سمت برنامه‌ای برویم که بتواند تاثیری عمیق و دائمی داشته باشد.

در بسیاری از باورها و نگاه‌ها تغییراتی ایجاد شده است، دیگر چیزی تحت عنوان خجالت وجود ندارد، چه دختر، چه پسر. سن ازدواج به دلیل مسائل مالی و بسیاری از سخت‌گیری‌ها و مشکلاتی که جوان در به‌وجود آمدن آن دخیل نیست، بالا رفته است و از طرفی هر جوان هم نیازهای عاطفی و جنسی دارد.

امروز هم ایجاد ارتباطات بسیار راحت‌تر از گذشته شده و افراد حیای سابق را ندارند، همین است که راحت ارتباط می‌گیرند، بدون هیچ مسئولیتی و راحت هم ارتباط را پایان می‌دهند، می‌گویند می‌خواهیم کات کنیم!! و به سادگی بیان همین کلمه، جدا می‌شوند و ارتباطی دیگر شروع می‌شود.

به‌جای پرداخت هزینه‌های مهریه و ازدواج و بدون توجه به عده‌آوری، این افراد حتی به‌تدریج به ما که سنتی کار کرده‌ایم، نگاه تحقیر آمیز پیدا می‌کنند و تسری این نوع نگاه، آسیب‌های بیشتری خواهد داشت. ما باید اول بپذیریم که این آسیب وجود دارد، بعد راهکارها را پیدا کنیم، برای مقابله ریشه‌ای با این مشکل. باید جامعه را نسبت به مفاهیمی نظیر ازدواج سفید حساس کرد و حساس نگه‌داشت، نباید اجازه داد چنین موضوعاتی قبح خود را از دست بدهد.

 رسانه چه نقشی دارد؟ آیا این نقش انجام شده است؟

نقش رسانه در انتقال معانی و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و آگاهی سازی در پیشگیری از بسیاری جرائم و کج‌روی‌های جامعه بسیار زیاد و پررنگ است، تاکنون این نقش بسیار ضعیف ایفا شده است، به نظر می‌رسد باید پررنگ شود. نباید به مسائل اجتماعی به عنوان یک تابو نگاه کرد. این نوع نگاه ما را از بررسی و کنکاش رسانه‌ای گریزان می‌کند.

ما نیاز داریم که با کمک کارشناسان اجتماعی مسائل را در ابعاد مختلف بررسی کنیم، باید به‌دنبال انتقال معانی و مفاهیم و آگاهی‌ها به جامعه باشیم، افراد جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان و تمام رسانه‌ها خصوصا صدا و سیما، نقش مهمی ایفا می‌کنند. رسانه می‌تواند جامعه را نسبت به مسائل حساس کرده و حساس نگه‌دارد، هرچند محدودیت‌های رسانه را هم قبول داریم و می‌دانیم، اما باید به محدودیت‌ها غلبه داشت.

ما نباید با تحقیر و توهین افراد را از راهی باز بداریم، نباید باورهای جوانان را لگدمال کرد، باید راهی برای جلوگیری از ایجاد باورهای انحرافی یافت. جوانان ما نیازمند اشتغال هستند، ما مسبب مهریه‌های سنگین،‌ ازدواج‌های پر زرق و برق و ... هستیم، شب عروسی دو جوان در حقیقت، عید آرایشگرها، فیلم‌بردارها، دی‌جی‌ها و ... است، تشریفات، تشریفات، تشریفات، اینها آسیب است. جوان حامی ندارد، خانواده هم همکاری نمی‌کند، برای تامین معاش به هر راهی تن می‌دهم و انتهای کار ....

به گزارش ایسنا، پشت در اتاق رئیس، مراجعه کنندگان مضطرب نشسته‌اند، با پرونده‌هایی که از ظاهر آن تعداد دفعاتی که از بایگانی بیرون و داخل شده است را می‌توان حدس زد.

بین طبقات، آدم‌ها هنوز در تردد، عده‌ای سریع به سمت اجرای احکام می‌روند و برخی با زانوهایی لرزان، نای حرکت به‌جلو را ندارند. حس و حال عجیبی دارد ساختمان دادسرا، با سقف‌های بلند و راهروهای پر ازدحام که ناخودآگاه، دلهره و اضطراب را میان رگ‌هایت تزریق می‌کند. تا جایی که نفس به شماره بیفتد و حسی گس، ذائقه‌ات را پر کند...

از ساختمان خارج می‌شوم و همچنان آمد و شد ادامه دارد و مردانی با لباس‌های خط‌دار، با دست‌ها و پاهایی بسته، پله‌های خروجی را در میان محافظان سبزپوش خود، به سمت خروجی، طی می‌کنند. مسیرمان پشت دروازه‌های دادسرا، جدا می‌شود.

گفت‌وگو از علی محمد پشوتن، خبرنگار ایسنای منطقه فارس

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.