×

کاهش میانگین سن ورود به زندان ها

کاهش میانگین سن ورود به زندان ها

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور هشدار داد در حالی که روند سنی جامعه ایران به سمت پیرشدن است اما این وضعیت در مورد زندانیان بر عکس است و « متاسفانه، جامعه زندانیان به طرف جوان شدن پیش می رود »

کاهش-میانگین-سن-ورود-به-زندان-ها وکیل 

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور هشدار داد در حالی که روند سنی جامعه ایران به سمت پیرشدن است اما این وضعیت در مورد زندانیان بر عکس است و « متاسفانه، جامعه زندانیان به طرف جوان شدن پیش می رود.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، اصغر جهانگیر روز سه شنبه در جریان امضای تفاهمنامه همکاری سازمان زندان ها با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: میانگین سن ورود به زندان در حال کاهش است و این در حالی است که برخی جوانان که در زندان بسر می برند حتما فرزندانی دارند. به همین منظور باید توجه، رسیدگی و حمایت از آنها به عنوان یک کار اسلامی مورد توجه قرار گیرد تا آسیب بیشتری نبینند.

وی خاطرنشان کرد: 64 درصد کسانی که در زندان بسر می برند، متاهل و 36 درصد دیگر مجرد هستند اما با این وجود، میانگین سنی جمعیت زندانیان هر روز کمتر می شود.

جهانگیر با بیان این که نرخ بازگشت به زندان بالا است، گفت: 46 درصد کسانی که وارد زندان می شوند دارای سابقه هستند و این نشان دهنده این است که اجتماع و جامعه نتوانسته این افراد را مورد حمایت قرار دهد و زمینه اشتغال آنها را فراهم کند و آنها دوباره به چرخه زندان برمی گردند.

رییس سازمان زندانها با بیان اینکه 130 نوع حرفه در زندانها آموزش داده می شود، افزود: با کمک وزارت آموزش و پرورش در راستای تفاهم نامه امروز همه زندان های ما کد مدرسه دریافت کرده اند و معلم به زندان ها اعزام می شود تا آنها را آموزش دهند.

وی تصریح کرد: ما آموزش های لازم به زندانیان ارائه می دهیم اما این سیکل ناقص است . در نتیجه، وقتی از زندان آزاد می شوند و اشتغالی نداشته باشند و مورد حمایت قرار نگیرند دوباره به چرخه جرم برمی گردند.

بر اساس آمارها، حدود 230 هزار نفر در زندان های کشور در حبس به سر می برند.

* زنان ایران کمتر به زندان می روند

جهانگیر همچنین از اینکه زنان سهم کمتری در جامعه زندانیان ایران دارند، ابراز خرسندی کرد و گفت: بر اساس آمار جهانی 10 درصد زندانیان در جهان زن هستند این در حالی است که در کشور ما حدود 3 درصد از زندانیان را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: آمار 3 درصدی زندانیان زن در ایران نشان دهنده این است که زنان جامعه ما نسبت به قانون و حفظ ارزش ها بیشتر توجه دارند و سلامت تر هستند اما همین درصد کم هم باید مورد عنایت قرار گیرد.

جهانگیر ادامه داد: اگرچه نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند اما آنان نسبت به قانون شکنی و جرم در برابر آقایان آمار پایین تری دارند اما از این آمار نباید بگذریم چرا که به هنگام ورود زنان به زندان، آسیب پذیری آنان از مردان بیشتر است.

وی تصریح کرد: نزدیک 65 درصد زنان نیز که وارد زندان می شوند فاقد سابقه هستند و این زنگ خطری است که باید حمایت از بانوان را بیشتر کنیم چون ورود زنان و مردان به زندان ها و آسیب پذیری آنها با هم متفاوت است.

وی تاکید کرد: باتوجه به این که آسیب پذیری زنان در زندان بیشتر است باید از آنان حمایت ویژه شود.

** حمایت از خانواده های زندانیان انگیزه سیاسی پیدا نکند

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: اگر می خواهیم به خانواده زندانیان کمک کنیم باید ابتدا به خود زندانی کمک کنیم .در مجموع خانواده های زندانیان باید مورد حمایت جدی قرار گیرند اما این حمایت ها نباید انگیزه سیاسی پیدا کند، به همین منظور باید حمایت ها مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که کارهای ارزشی رنگ و بوی سیاسی و غیرالهی بگیرد کار ارزشمند آسیب می بیند و خانواده ها از این کارهای ارزشمند بهره مند نمی شوند.

جهانگیر با بیان اینکه کمک به خانواده های زندانیان باید مستمر و پیشگیرانه باشد، افزود: زمانی که سرپرست خانوار زندانی می شود فرزندان آنها دچار مشکلات جدی اقتصادی و حتی نگاه اجتماعی می شوند که باید اینها اصلاح شود.

رئیس سازمان زندانهای کشور گفت: اعتقاد دارم اگر به خانواده های زندانیان کمک شود در درجه اول به خودمان کمک کرده ایم و اگر به این افراد کمک نکنیم ممکن است با تهدید مواجه می شویم.

وی ادامه داد: کسانی که به هر دلیلی سرپرست خانوارشان جدا می شود محتاج کمک بیشتری هستند چرا که متاسفانه نگاههای خوبی به آنها نمی شود و در جامعه دچار سرخوردگی می شوند.

جهانگیر افزود: برخی از خانواده ها مادر و پدر هر دو در زندان به سر می برند و فرزندان آنها بی سرپرست می شوند و متاسفانه هیچ نهادی متولی رسیدگی به آنها نیست.

تفاهم نامه همکاری میان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در 14 محور همکاری مشترک و در قالب هفت تعهد برای معاونت امور زنان و خانواده و 13 تعهد برای سازمان زندان های کشور امروز به امضای شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و اصغر جهانگیر رییس سازمان زندانها رسید.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.