×

تاکید وکلا بر رعایت احترام در فضای مجازی

تاکید وکلا بر رعایت احترام در فضای مجازی

نشست «فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید» در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد

تاکید-وکلا-بر-رعایت-احترام-در-فضای-مجازی وکیل 

نشست «فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید» در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

در این نشست نوش‌آفرین مجدزاده خاندانی اظهار کرد: بهترین بهره وری و استفاده ای که می توانیم از فضاهای مجازی کنیم، سرعت، دقت و شفافیت است. از آنجا که شبکه های اجتماعی روز به روز در حال افزایش هستند، می توانند به کلیدهای اصلی برای نظام ارتباطی ما تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین فرصت هایی که در فضاهای مجازی ایجاد می شود کمک به ایجاد یک جامعه مدنی و افزایش دموکراسی است، گفت: ما اصل 24 قانون اساسی (آزادی بیان و مطبوعات)، اصل 75 قانون اساسی (آزادی بیان در صدا و سیما) و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 1387 و ماده 19 میثاق حقوق مدنی و سیاسی را داریم؛ لذا یکی از آزادی هایی که مورد بحث قرار می گیرد آزادی بیان است که بسیار بحث برانگیز است زیرا اولا حقوق اساسی هر فرد است و حق هر فردی است که نه تنها باید به طور یکسان استفاده شود بلکه باید باعث نقض ارزش ها نیز نشود.

این وکیل دادگستری افزود: امروزه در شبکه های اجتماعی آزادی بیان و اطلاعات ارکان مهم دموکراسی است که باعث افزایش مشارکت مردم در پدیده های اجتماعی و انتقال اطلاعات می شود. فضاهایی اعم از رسانه‌ها، مطبوعات و فضاهای مجازی علی الخصوص تلگرام از جمله فضاهایی هستند که باعث تبادل نظر و شکل گیری جامعه مدنی می‌شوند.

وی درباره فواید شبکه‌های مجازی گفت: دسترسی آسان و سریع به اطلاعات و افزایش سهولت مشارکت مردم و ... از جمله فرصت‌هایی است که فضای مجازی فراهم می‌کند. زمانی که مردم به راحتی می توانند وارد فضای مجازی شوند و افکار و دیدگاه های خود را بیان کنند می توانند از این طریق مطالبات خود را هم پیگیری کنند.

مجدزاده خاندانی تصریح کرد: در فضاهای مجازی باید سعی کنیم نظرات مخالف را بشنویم، در واقع ضمن احترام به آزادی بیان و عقاید دیگران باید بتوانیم مطالبات و انتقادات را به طور شفاف بیان و پیگیری کنیم تا به سمت آزادی بیان و دموکراسی که لازمه هر جامعه ای است، برویم.

در ادامه این نشست محمد شیوایی وکیل دادگستری گفت: متاسفانه درگیری هایی که در فضای مجازی وجود دارد در یکسال گذشته تشدید شده است و دیالوگ هایی مطرح می شود که بسیار قبیح است. آیا تاکنون سئوال کرده ایم که ریشه بحث هایی که در فضای مجازی مطرح می شود کجاست؟

وی با بیان اینکه به نظرم تمایز جدی بین فضاهای مجازی و حقیقی از لحاظ ماهوی وجود ندارد، گفت: در فضای مجازی احترامات باید رعایت شود، البته بعضا دیده می شود که بعضی از دوستان احترامات را فراموش می کنند و گویا در فضای مجازی در یک دنیای دیگر هستند.

شیوایی تاکید کرد: بخش اعظمی از درگیری ها، تنش ها و وضعیت نابسامان فضای مجازی ما نشات گرفته از فضای حقیقی ماست. متاسفانه در برخی از موارد ما شاهدیم که در فضای مجازی افراد به حریم شخصی دیگران ورود پیدا می کنند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

در ادامه این نشست محمد غفاری فردویی وکیل دادگستری گفت: اینترنت و فضای مجازی مانند کتاب است و همان تاثیری که کتاب بر جوامع بشری می گذارد، فضای مجازی هم دارد. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و نرم افزارهای پیام رسان مانند وی چت، واتس آپ و تلگرام و ... وجود دارد که از زمانی که تلگرام به وجود آمده فرهنگ ایرانی رو به تلگرامی شدن است.

وی افزود: ما وکلا بیش از همه مکلف به حفظ حریم خصوصی افراد هستیم. ما از دادگاه اخراج می شویم، از گروه های فضای مجازی هم اخراج می شویم که اصلا درست نیست. اخراج همکار از گروه‌ها نوعی بی‌احترامی محض است. متاسفانه ما نتوانسته ایم فرهنگ تکنولوژی را استفاده کنیم و از این ابزار به عنوان یک سلاح استفاده کرده‌ایم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.