×

تاکید کشاورز بر شفافیت هزینه های تبلیغات انتخاباتی

تاکید کشاورز بر شفافیت هزینه های تبلیغات انتخاباتی

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به ثبت‌نام وکلای دادگستری در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت حضور وکلا در مجلس باعث مصون ماندن حقوق مردم از تعرض از جهات مختلف می‌شود

تاکید-کشاورز-بر-شفافیت-هزینه-های-تبلیغات-انتخاباتی وکیل 

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به ثبت‌نام وکلای دادگستری در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: حضور وکلا در مجلس باعث مصون ماندن حقوق مردم از تعرض از جهات مختلف می‌شود.

بهمن کشاورز، با اشاره به قانون انتخابات، اظهار کرد: قوانین مربوط به انتخابات تاکنون چندین بار تغییر کرده و این تغییرات لزوما در جهت مثبت نبوده است؛ البته خوشبختانه مهمترین دگرگونی - بحث استانی شدن - که در شرف اعمال بود، منتفی شد؛ زیرا اشکالات و معایب بسیاری داشت و در صورت اجرا انتخابات را از جنبه مردمی‌اش دور می‌کرد.

وی افزود: مهمترین ویژگی انتخابات مجلس شورای اسلامی آن است که در بیشتر مناطق انتخاب‌کنندگان با شناخت کافی به کاندیداها رای می دهند، البته این ویژگی در شهرهای بزرگی مثل تهران کمرنگ تر است. آنچه مسلم است این است که قانون انتخابات نیز همانند سایر ساخته‌های ذهن و دست بشر نمی تواند بی نقص و کامل باشد و همیشه امکان اصلاح و تکمیل آن وجود دارد.

کشاورز تصریح کرد: شناخت کامل در انتخابات خبرگان به اندازه انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و لازم است در معرفی کاندیداها تفصیل رعایت شود؛ یعنی کاندیداها جزییات مربوط به زندگی شخصی، سطح تحصیلات و سوابق اجتماعی و سیاسی و خلاصه آنچه را که می تواند در ذهن رای دهنده اثرگذار باشد را مفصلا شرح دهند.

این حقوقدان با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی در حد مجاز بودن تبلیغات منع نشده است و اصولا نباید اشکال داشته باشد، گفت: مطلب بسیار مهم موضوع شفافیت هزینه‌های تبلیغات است. حالت ایده‌آل این است که اگر فردی شایسته و لایق خدمت به مردم در لباس نمایندگی مجلس است، مردم به سراغش بروند و از او درخواست کنند که این زحمت را قبول کند. به عبارت دیگر اینکه کسی برای ورود به مجلس هزینه کند آن هم هزینه‌ای گزاف و گاه غیرقابل باور، نه تنها قابل قبول نبوده بلکه قابل توجیه هم نیست.

وی با بیان اینکه انتخابات در کشور ما حزبی نیست و اینکه حزبی از محل کمک های اعضای خود با حق عضویت ماخوذ از آنها برای کاندیداهایش هزینه کند قابل تصور نیست، گفت: هزینه های تبلیغاتی کاندیداها را معمولا افراد و یا اشخاص (مثلا شرکت ها) بر عهده می گیرند و پرداخت می کنند و آنچه مسلم است اینگونه اقدام محض رضای خدا نیست؛ بنابراین یکی از وظایف سازمان‌های نظارتی این است که اینگونه هزینه‌ها را رصد کنند و چنانچه موارد مشکوکی مشاهده کردند آن را پیگیری کنند.

این حقوقدان گفت: البته اینکه حسب مسموع قانون مشهور به «از کجا آورده‌ای» بالاخره تصویب شده است، ممکن است به نوعی -در صورت اجرا- در این مورد نیز موثر باشد؛ زیرا برای انسان های معمولی و افراد کوچه و بازار مثل بنده ناچار قضیه اینگونه مطرح می شود که نماینده مجلس در تمام مدت نمایندگی اش چقدر حقوق و مزایا و احیانا کمک‌های مالی رسمی از مجلس دریافت می کند که بتواند در حد گذران زندگی پاسخگوی هزینه‌های تبلیغاتی خود نیز باشد.

کشاورز یادآور شد: نکته مهم در انتخابات مجلس در این دوره ثبت‌نام حدود 90 نفر از وکلای دادگستری در شهرهای مختلف است که در صورت ورود آنها به مجلس ثمرات و برکات بسیار پرباری در پی خواهد داشت. از یکسو لوایح و طرح های قضایی و حقوقی به معنی اخص قطعا پربارتر و گویاتر و مفیدتر خواهد شد و از دیگر سو این حضور از نظر حاکم شدن نظم و ترتیب و منطق حقوقی بر همه مصوبات مجلس تاثیر خواهد گذاشت.

وی در پایان گفت: قطعا حضور وکلا باعث مصون ماندن حقوق مردم از تعرض از جهات مختلف می شود و امیدوارم هموطنان با انتخاب وکلای دادگستری موجبات تغییر حال و هوای مجلس آینده را در راستای حقوقی شدن و قانونمند شدن بیشتر فراهم کنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.