×

حمایت تحصیلی از 25 هزار کودک در معرض آسیب

حمایت تحصیلی از 25 هزار کودک در معرض آسیب

به گفته علی باقرزاده، رییس سازمان نهضت سوادآموزی، دولت از 25هزار کودک در معرض آسیب زیر 10سال که ممکن است به دلایل اقتصادی به مدرسه نیایند، حمایت می‌کند، این درحالی است که خردادماه سال‌جاری محمد مهدی‌زاده، معاون همین مقام مسئول اعلام کرد 143هزار کودک ایرانی فقط در بین سال‌های 93 تا 94 در هیچ مدرسه‌ای ثبت‌نام نکرده‌اند

حمایت-تحصیلی-از-25-هزار-کودک-در-معرض-آسیب وکیل 

 به گفته علی باقرزاده، رییس سازمان نهضت سوادآموزی، دولت از 25هزار کودک در معرض آسیب زیر 10سال که ممکن است به دلایل اقتصادی به مدرسه نیایند، حمایت می‌کند، این درحالی است که خردادماه سال‌جاری محمد مهدی‌زاده، معاون همین مقام مسئول اعلام کرد: 143هزار کودک ایرانی فقط در بین سال‌های 93 تا 94 در هیچ مدرسه‌ای ثبت‌نام نکرده‌اند.

کودکان بازمانده از تحصیل سه دسته هستند بخشی از این کودکان ایرانی، بخش دیگر کودکان مهاجر دارای هویت رسمی و بخشی کودکان مهاجر بدون شناسنامه یا هرگونه اوراق هویت‌ هستند. بخشی از کودکانی که نمی‌توانند به دلیل کار کردن و کسب درآمد به مدرسه بروند با پشتیبانی سازمان‌های مردم نهاد به شکل غیررسمی آموزش می‌بینند، به‌طوری که هم‌اکنون حدود 10هزار کودک کار در تهران تحت پوشش سمن‌ها هستند. اینها جملاتی است که فاطمه قاسم‌زاده، فعال در حوزه کار کودک بیان می‌کند.

از سوی دیگر، به گفته آسیب‌شناسان حوزه اجتماعی، سه دلیل اصلی بازماندن کودکان از تحصیل در ایران فقر، محرومیت و کار است. در این میان کودکان کار علت نخست افزایش تعداد این دسته از کودکان مطرح شده است؛ علتی که از دیدگاه جلیل جعفری‌بنه، رییس فراکسیون رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌تواند زشت‌ترین اتفاق در یک جامعه اسلامی باشد.

 به عقیده وی، دولت باید این کودکان را شناسایی کند و افرادی که سرپرست خانواده ندارند را مورد سرپرستی خود قرار دهد و آموزش و غذای آنها را به‌طور کامل تامین کند. اما جواد هروی، نایب ‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نظر دیگری دارد و می‌گوید: شناسایی کودکان کار، کار دولت است، اما نه در فرآیندی با این وسعت. دستگاه‌های دیگر را هم باید در افزایش کودکان کار و ترک تحصیل آنها مقصر بدانیم. به گفته وی، قانون‌اساسی وقتی می‌گوید تحصیل باید رایگان باشد به این معنا نیست که می‌توان آنها را به زور وادار به تحصیل کند. باید همکاری بین خانواده و متولیان امر وجود داشته باشد. رابطه یکطرفه و یکجانبه در این قضیه راهگشا نیست. نمی‌توانیم خانواده‌ها را وادار کنیم که چه برنامه‌ریزی‌ای برای فرزندان‌شان داشته باشند.

  نقش خانواده انکار ناشدنی است  

اما در این میان وجود یکسری مشکلات دیگر نیز موجب ازدیاد ترک‌تحصیل شده است. موضوعی که قاسم‌زاده هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از کودکان امکان رفتن به مدرسه را ندارند زیرا تا سه سال اگر کودکی در یک سال تحصیلی توقف کند امکان ادامه تحصیل در همان مقطع میسر است اما اگر فاصله زمانی بیشتر شود دیگر کودک نمی‌تواند در آن مقطع ادامه دهد. به عنوان مثال اگر دانش‌آموز در هفت‌سالگی برای کلاس اول ثبت‌نام نکرده باشد تا 10سالگی می‌تواند در همان کلاس ثبت‌نام کند.

به گفته وی، وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل در مقاطع ابتدایی خیلی بد نیست اما آنچه که مهم است ترک تحصیل کودکان در مقاطع بعدی است که به‌طور عام به دلیل فقر اقتصادی است. متاسفانه یکی از مشکلات عمده در مقطع پیش‌دبستانی است زیرا حدود 10درصد کودکان می‌توانند دوره‌های پیش دبستانی را سپری کنند که این آمار حاکی از آن است که در این زمینه حتی از کشورهایی مانند پاکستان و هند عقب هستیم.

 راه‌اندازی سایت مرجع ملی حقوق کودک

اما یکی از اقدام‌ها برای کاهش تعداد کودکان بازمانده از تحصیل راه‌اندازی سایت مرجع ملی حقوق کودک است که بین همه سازمان‌های دولتی هماهنگی ایجاد می‌کند تا بتوانند اطلاعات خود را در خصوص کودکان کار در اختیار مراجع رسمی و سمن‌ها قرار دهند. از سوی دیگر، در شرایطی که به گفته معاون آموزشی نهضت سوادآموزی کشور در سال 93، 67هزار دانش‌آموز فقط در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کرده‌اند که علت اصلی آن کم‌سوادی یا بی‌سوادی والدین آنان بوده است، برنامه‌ریزی برای انجام کارهای فرهنگی و آموزشی نیز ضروری به‌نظر می‌رسد زیرا آمارها حاکی از آن است که 5/3میلیون بی‌سواد زیر 50سال در کشور وجود دارد که این موضوع نشان می‌دهد تعداد زیادی از کودکان والدین بی‌سواد دارند. از سوی دیگر، طبق آمارهای کمیته امداد امام خمینی(ره)، 92 درصد افراد تحت پوشش این ارگان در مناطق محروم بی‌‌سواد هستند. مهدی‌زاده در این‌باره می‌گوید: در حال برقرای ارتباط با اولیای دانش‌آموزان بی‌سواد یا کم‌سواد هستیم تا بتوانیم این افراد را به سوی نهضت سوادآموزی سوق دهیم.

تمامی آمار و ارقام و اظهارات مسئولان و کارشناسان درحالی است که رییس سازمان نهضت سوادآموزی به‌تازگی اعلام کرده است از دولت اجازه گرفته‌ایم تا از 25هزار کودک در معرض آسیب زیر 10سال که ممکن است به دلایل اقتصادی به مدرسه نیایند، حمایت کنیم. برنامه دیگری که از سوی باقرزاده مطرح شده این است که تحت پوشش قرار دادن کودکان 6 تا 10سال از دیگر اولویت‌های این سازمان است. البته اساسنامه نهضت سوادآموزی که مصوبه مجلس شورای اسلامی است اجازه آموزش به کودکان زیر 10سال را
 به ما نمی‌دهد.

 جلوگیری از چرخه بی‌سوادی

در این میان، 25هزار نفر از کودکان در معرض آسیب را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا حمایت و پشتیبانی شوند. هدف از این اقدام هم حرکت  در مسیر سیاست‌های تعریف شده است تا ورودی به چرخه بی‌سوادی در نهضت سوادآموزی بسته شود. وی اعلام کرد: شیوه‌نامه، قابل ابلاغ است چون در بودجه94 پیش‌بینی نشده بود منتظریم تا از سال95 اجرایی کنیم. در این طرح مقرر شد با همکاری بخش غیردولتی و وزارت کار، کودکان کار، کودکان خیابانی و کودکان بدسرپرست که به‌دلیل پرداخت نشدن پول بیمه، لوازم‌التحریر و لباس فرم مدرسه از تحصیل بازمی‌مانند، تحت پوشش قرار گیرند.همه این برنامه‌ها و طرح‌ها در سال‌های گذشته نیز گفته شده و شاید تا حدودی هم اجرا شده است، از این‌رو مهم اقدام‌های جدی و عملی در این زمینه است زیرا نگاهی به برنامه پنجم توسعه نشان می‌دهد، نظام آموزشی کشور در این برنامه مکلف شده تا پایان سال جاری بی‌سوادی بین دانش‌آموزان لازم‌التعلیم را به صفر برساند؛ یعنی ضمن اینکه از جاماندن این افراد از چرخه آموزشی جلوگیری کند، شرایط را طوری آماده سازد که تمام واردشدگان به نظام آموزشی تا پایان تحصیلات دبیرستان در مدارس باقی بمانند. در این میان طرح ملی که معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال 90 از آن سخن گفته بود در همین زمینه تعریف شده بود که ثمری به دنبال نداشت. حالا که به ماه‌های پایانی برنامه پنجم توسعه می‌رسیم امید است با تخصیص منابع مالی مناسب، بی‌سوادی در میان کودکان در برنامه ششم مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد تا ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در میان این دسته از افراد محقق شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.