×

ضوابط و مقررات تفکیک باغات و مزارع در محدوده شهری

ضوابط و مقررات تفکیک باغات و مزارع در محدوده شهری

ضوابط و مقررات تفکیک باغات و مزارع در محدوده شهری

ضوابط-و-مقررات-تفکیک-باغات-و-مزارع-در-محدوده-شهری

ضوابط و مقررات تفکیک باغات و مزارع در محدوده شهری (مصوب 12/1/1361 شورای عالی شهر سازی )

براساس بند 4 ماده 2 و بند 2 ماده 4 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و وظایف محوله در مورد افراز و تفکیک باغات و زمینهای زراعی واقع در محدوده شهری ضوابط ذیل تصویب می گردد:

ماده 1

در این دستوالعمل منظور از محدوده شهری محدوده ای است که شهرداریها با توجه به ضوابط و مقررات موجودمجاز به صدور پروانه، احداث ساختمان مسکونی، تفکیک و افراز اراضی می باشند.

ماده 2

باغ و زمین زراعتی به زمینهایی گفته می شود که طبق نظر کمیسیون تشخیص موضوع ماده 12 قانون اراضی شهری دایر محسوب و باغ و یا زمین زراعتی اعلام گردد.

ماده 3

ضوابط شهرسازی در مورد افراز و تفکیک و یا صدور پروانه ساختمان مربوط به اراضی مشجر باغات در حدود شهری به شرح زیر تعیین می گردد.

1- حداقل مساحت تفکیک و افراز باغات و اراضی مشجر اعم از این که متعلق به یک مالک و یا چند مالک بوده و یا متعلق به ورثه باشد دو هزار مترمربع تعیین می گردد.

2- سطح اشغال ساختمان در اراضی مشجر و باغات نباید از 10 درصد مساحت آنها تجاوز نماید. در قطعاتی که سطح اشغال ساختمان با توجه به این نصاب کمتر از 150 مترمربع گردد حداکثر با 150 مترمربع سطح اشغال مجاز است. رعایت مقررات شهرداریها و قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها در کلیه موارد الزامی است.

3- در اراضی مشجر باغاتی که مساحت آنها تا 1500 مترمربع می باشد می توان فقط یک بلوک ساختمانی احداث نمود و در مساحتهای بیشتر از 1500 مترمربع می توان به ازای هر 1500 مترمربع مساحت زمین اضافی یک بلوک ساختمان دیگر احداث نمود.

ضمناً علاوه برتعداد بلوک های مجاز احداث یک واحد ساختمانی یک طبقه به طوری که مساحت آن از 50 مترمربع (جهت مصرف نگهداری انبار و غیره) تجاوز ننماید بلامانع است. بدیهی است مجموع سطح اشغال در هر حال نبایستی از میزان مشخص شده در ردیف 2 تجاوز نماید.

4- حداکثر سطح زیربنا در کل طبقات 20 درصد باغ یا زمین مشجر بوده و تعداد طبقات هر بلوک ساختمانی به استثنای یک طبقه زیرزمین از 2 طبقه نبایستی تجاور نماید.

تبصره

چنانچه 20 درصد سطح زمین از 300 مترمربع کمتر باشد مجاز به احداث ساختمان در دو طبقه با رعایت سطح اشغال مجاز خواهد بود.

5- در باغات و اراضی مشجر که مساحت آنها کمتر از 500 مترمربع است به طور کلی سطح اشغال و مساحت کل ساختمان تابع ضوابط شهرداری ها خواهد بود

آثاری ازعباس بشیری عبارتنداز

1-حقوق کاربردی اراضی2- شرایط قانونی وضوابط فنی انواع حریم 3–حقوق کاربردی وقف واراضی موقوفه 4–تعیین تکلیف املاک واراضی وساختمانهای فاقد سند رسمی و5-کتاب بزرگ حقوق کاربردی املاک واراضی در1482برگ واگذاری تبیین مالکیت انتقال-انتفاع-ارتفاق تخصیص بهره برداری تملک انواع اراضی(انفال- منابع طبیعی- ملی دولتی- اصلاحات ارضی(نسق زارعه)- کشت موقت- شهری- موات- شهرکهای صنعتی- معادن- مناطق آزاد وتجاری - مستحدث- ساحلی- مجهول المالک- موقوفه- مسلوب المنفعه- دایر- بایر- زراعی- باغات- بیابانی- کویری- عمومی – باتلاقی- پشت سدها – شیبدار- متروکه و......) واپارتمان _ کاروکارگری _وقراردادهای مدرن 1تا4 _تلفن تهیه02166482830

 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.