×

تخریب رقیب بدرفتاری است یا تخلف!؟

تخریب رقیب بدرفتاری است یا تخلف!؟

همزمان با نزدیک شدن به فصل بهار، که طبیعت خود را برای سال نو آماده می‌کند، کشور نیز به واسطه انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی خود را برای روزی بزرگ و حساس مهیا می‌کند

تخریب-رقیب-بدرفتاری-است-یا-تخلف!؟ وکیل 

همزمان با نزدیک شدن به فصل بهار، که طبیعت خود را برای سال نو آماده می‌کند، کشور نیز به واسطه انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی خود را برای روزی بزرگ و حساس مهیا می‌کند. انتخابات مجلس شورای اسلامی که به واسطه آن سرنوشت چهار ساله تقنین و قانونگذاری کشور را رقم می‌زند و مجلس خبرگان نیز که وظیفه خطیر انتخاب رهبر را برعهده دارد.حال پس از تایید صلاحیت‌های کاندیداها چندروزی است که تبلیغات کاندیداها آغاز شده‌است.همزمان با شروع تبلیغات کاندیداها به یکباره چهره شهرها و روستاها تغییر یافته و عکس‌ها و بنرهای بزرگ کاندیداها بر در دیوار شهر منعکس شده است و هر گوشه شهر با تصاویر مختلفی از کاندیداها مواجه می‌شویم که هرکدام شعارهای تبلیغاتی خاص خود را داشته و هر یک نیز در این تصاویر وعده‌های خاصی به مردم می‌دهند. فارغ از اینکه واقعا این افراد تا چه اندازه می‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند، گاهی نیز با وعده‌های خود سعی در تخریب چهره رقبای خود دارند. اما  سوال اینجاست که کاندیدا‌ها از چه محل‌هایی می‌توانند برای تبلیغات خود استفاده کنند؟ آیا تمامی فضاهای شهری می‌تواند محل تبلیغات کاندیداها باشد؟بسیار مشاهده شده طرفداران برخی از کاندیداها با سوءنیت بنرها و تبلیغات کاندیداهای دیگر را پاره یا معدوم می‌کنند. یا برخی نیز برای مخدوش کردن چهره رقیب به تهمت و سخنرانی علیه رقبا می‌پردازند. به عبارت دیگر ماندن در عرصه رقابت به قیمت تخریب چهره رقیب! که باید دید به لحاظ قانونی آیا این موارد جرم محسوب می‌شود؟ و با متخلفان چگونه برخورد خواهد شد؟ رسیدگی به تخلفات انتخاباتی توسط چه مرجعی صورت می‌گیرد؟در این زمینه «قانون» گفت‌وگویی با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کترعباس تد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ین، استاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انشگاه و حقوقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان  و نعمت احمدی Tحقوقدان انجام داده است که از نظرتان می‌گذرد.

   قانون به نحوه تبلیغات، عملکرد نامزدهای انتخابات پرداخته

دکتر عباس تدین در رابطه با تخلفات انتخاباتی به «قانون» گفت: ما قانونی تحت عنوان قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی داریم. این قانون مصوب سال 1378 است که دارای یک آیین نامه اجرایی است که برای مسائل مربوط به انتخابات باید به این قانون و آیین نامه اجرایی آن مراجعه کنیم. در  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از ماده  57 به بعد قانونگذار به بحث نحوه تبلیغات، عملکرد نامزدهای انتخابات و ستادهایشان پرداخته است. همچنین در این مواد به نحوه تبلیغات و وسایلی که باید مورد استفاده قرار بگیرد و مشخصات و ویژگی های این وسایل چطور باید باشد، پرداخته شده است. پس تمامی موارد چه در رابطه با تبلیغات نادرست و چه جرایمی که ممکن است انجام شود در قانون پیش بینی شده و مجازات های آنها هم تعیین شده است.

 پاره یا معدوم کردن آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی  ممنوع!

این حقوقدان  با اشاره به اینکه قانون انتخابات به جرایم و مجازات‌های متخلفان پرداخته است خاطرنشان کرد: ازماده 39 به بعد آیین نامه اجرایی، نحوه تبلیغات و نحوه عملکرد نامزدهای انتخاباتی  مشخص شده است. به طور مثال مطابق ماده 39: « از زمان ثبت‌نام داوطلبان تا هنگام شروع تبلیغات رسمی، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان نامزد نمایندگی مجلس‌ممنوع است.» همچنین در ماده 40 آمده « تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی آغاز می شود و دقیقاً بیست و چهار ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می پذیرد. » و ماده 41 بیان می‌کند « چنانچه نامزدهای انتخاباتی بخواهند در آثار تبلیغاتی از اعلام نظر شخصیت‌ها در تأیید خود استفاده کنند، لازم است اولاً اعلام نظر شخصیت ها بدون ذکر عنوان و مسئولیت باشد، ثانیاً مدرک کتبی امضاء شده ایشان، تسلیم هیأت اجرایی شده باشد. »  و همچنین  در ماده 43 آمده است « نصب هرگونه تابلو که نشان دهنده مکان ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها باشد، بلامانع است. » و  در ماده 44 عنوان شده است « عکس برای تراکت، زندگی نامه و جزوه در صورت رعایت موارد زیر، نوع و محدودیت خاص دیگر نداشته و رنگی یا غیر رنگی بودن کاغذ یا نوشته آثار تبلیغاتی مجاز بلامانع است.» مقصو د از تراکت، هر نوع مطلب و عکس مجاز تبلیغاتی است که در قطع حداکثر 15x20 سانتی متر از کاغذ یا مقوا چاپ و منتشر می‌شود .  زندگی نامه و جزوه نیز هر نوع مطلب و عکس مجاز تبلیغاتی است که به صورت دفتر یا کتاب منتشر شده و اندازه آن نباید از 15x20 سانتی متر تجاوز کند.

این استاد دانشگاه افزود: در قانون انتخابات قانونگذار آورده است که  هیچکس حق ندارد حتی در فضاهایی که نامزدهای انتخاباتی آگهی‌های خود را نصب می‌کنند تبلیغات دیگر رقبا را مخدوش یا پاره کند چون این عمل جرم است و در ماده 58 عنوان شده است که «هیچکس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محل های مجاز الصاق گردیده در زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتکب جرم محسوب می شود»البته در برخی مواد دیگر هم پیش بینی شده که نامزدهای انتخاباتی نمی‌توانند از امکانات عمومی یا بیت المال در تبلیغات خود استفاده کنند قانونگذار آن را جرم دانسته است.

 تبلیغ علیه داوطلبان دیگر  ممنوع!

تدین در پاسخ به این سوال که آیا مطبوعات، نشریات یا سایر نامزدها می‌توانند مطالب خلافی علیه نامزد دیگری بگویند خاطرنشان کرد: این موضوع در ماده 64 به صراحت بیان شده و ماده 65 نیز در مورد نامزدها و داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان است که به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نیستند  و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفان طبق مقررات مجازات خواهند شد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: مرجع رسیدگی به جرایم انتخاباتی محاکم دادگستری هستند.به عبارت دیگر اگر کاندیداهایی مشاهده کند کاندیدای دیگر یا طرفداران وی مرتکب تخلف شده است می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند. اما این سوال مطرح است که‌ آیا این جرایم باعث سلب صلاحیت می‌شود یا خیر که باید گفت متولیان برگزاری انتخابات به ویژه شورای نگهبان باید به این امر بپردازند.

 مصونیتی برای تخلفات کاندیداها وجود ندارد

در این راستا نعمت احمدی ، حقوقدان با اشاره به اینکه حتی به تخلفات نمایندگان کنونی مجلس هم رسیدگی می‌شود و مصونیتی در این مورد برای آنها وجود ندارد به «قانون » گفت: اگر  از ناحیه نماینده‌ای (که اکنون نماینده است) تخلفی صورت بگیرد باید همان زمان به آن رسیدگی کرد. در اصل 84 آمده است «هر نماینده‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد درهمه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور اظهارنظر کند.»  و در اصل 86 هم بیان شده « نمایندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهار نظر و رای‏ خود کاملا آزادند و نمی‏ توان‏ آنها را به‏ سبب‏ نظراتی‏ که‏ در مجلس  اظهار کرده‏ اند یا آرایی‏ که‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ خود داده‏اند تعقیب‏ یا توقیف‏ کرد.» پس فقط در موارد ذکر شده در قانون نمایندگان مصونیت داشته و در صورت تخلف حتما باید مورد تعقیب قرار گیرند.

این حقوقدان عنوان کرد: اصولا تخلف از ناحیه هر فردی صورت بگیرد در هر زمان که باشد قابل تعقیب است. فقط استثنایی که برای نمایندگان وجود دارد برابر اصل 84 و 86 است. کاندیداهای انتخابات تحت هیچ شرایطی مصونیت ندارند. حتی اگر تخلف در شب انتخابات هم صورت بگیرد باید به آن رسیدگی شود. زیرا تخلف انتخاباتی بحث مهمی است وقتی کاندیدای از فیلتر شورای نگهبان رد شد یعنی این فرد تمام شرایط را داشته و مشکلی ندارد.  

وی ادامه داد:  اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که معدوم، مخدوش یا پاره کردن تبلیغات کاندیدای دیگر توسط نماینده دیگر صورت نمی‌گیرد بلکه ممکن است هواداران یا طرفداران رقیب دست به این عمل زده باشند. پس نمی‌توانیم بگوییم اگر تبلیغات یک کاندیدایی از بین رفت حتما رقیب او این کار را انجام داده این موضوع جای بررسی دارد.

 تخریب شخصیت، تهمت و افترا به کاندیداها  قابل تعقیب است

احمدی تصریح کرد: ممکن است در فعالیت‌های انتخاباتی خود کاندیدا یا اعضای ستاد انتخاباتی وی اعمالی در جهت تخریب کاندیدای دیگر انجام دهند برای مثال به وی تهمت و افترا بزنند یا اینکه در صدد تخریب شخصیت رقیب باشند  که تمامی این تخلفات در محاکم قابل تعقیب است. کاندیداهای انتخاباتی نباید در سخنان خود علاوه بر مباحث مربوط به خود، کاندیدای دیگری را زیر سوال ببرند که در این صورت خود کاندیدا قابل تعقیب خواهد بود.

 این حقوقدان در پایان خاطر نشان کرد : همان‌طور که در بالا ذکر شد ، قوانین مصونیتی برای کاندیداها در نظر نگرفته است و مصونیت فقط برای نمایندگان استو در صورتی که کاندیداها جرایمی  را مرتکب شوند مانند سایر جرایم جنبه  عمومی یا خصوصی دارد. اگر جنبه خصوصی داشته باشد فردی که شاکی است می‌تواند شکایت کند، اما در بحث جرایمی که جنبه عمومی دارد مانند نشر اکاذیب که در این مورد مدعی العموم وارد می‌شود.

 انتخابات مطلوب با رسیدگی دستگاه قضایی

بر اساس این گزارش باید گفت، هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می شویم، ‌حساسیت‌های انتخابات نیز افزایش می‌یابد. اما نکته مهم این است که امر بسیار مهم و سرنوشت‌ساز انتخابات، نباید تحت تاثیر هیچ مسئله حاشیه‌ای قرار گیرد. همان طور که گفته شد طبق قوانین موجود داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلب دیگری نیستند. صرف‌نظر از انتخابات، تمامی افراد به لحاظ انسان بودن دارای شأنی هستند که این شأن نباید به راحتی توسط رقبا تخریب شود. انتخابات عرصه انتخاب بهترین‌ و اصلح ‌ترین افراد برای تعیین سرنوشت تقنین کشور در مجلس شورای اسلامی و تعیین رهبری در مجلس خبرگان است پس بهتر است در این زمان کاندیداها خود را به بهترین شکل به جامعه و مردم معرفی کنند تا اینکه بخواهند با تخریب رقیب وارد کارزار انتخابات شوند.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.