×

مهریه معامله اقتصادی نیست، اما قراردادی صددرصد مالی و تعهدآور است

مهریه معامله اقتصادی نیست، اما قراردادی صددرصد مالی و تعهدآور است

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت هر چند مهریه معامله اقتصادی نیست اما یک قرارداد صددرصد مالی و تعهدآور است که به ‌سبب آن بسیاری از بدهکاران این قبیل تعهدات به دلیل عدم توانایی ‌مالی روانه حبس می‌شوند

مهریه-معامله-اقتصادی-نیست،-اما-قراردادی-صددرصد-مالی-و-تعهدآور-است وکیل 

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: هر چند مهریه معامله اقتصادی نیست اما یک قرارداد صددرصد مالی و تعهدآور است که به ‌سبب آن بسیاری از بدهکاران این قبیل تعهدات به دلیل عدم توانایی ‌مالی روانه حبس می‌شوند.

سیداسدالله جولایی ، با اشاره به اینکه مهریه‌ها به محض ثبت در عقدنامه به موجب یک سند رسمی قابل وصول و مطالبه می‌شوند، اظهار کرد: اگر چه طبق قانون حمایت خانواده از صداق بالای یکصد و ده سکه رفع جنبه کیفری شده اما در قبال همین تعداد سکه، به استناد ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های‌ مالی مردی اگر بدهی خود را ندهد از زندان بیرون نمی رود.

وی با اشاره به سابقه مهریه در سال‌های پیش از ورود اسلام به قلمرو سرزمینی کشورمان، گفت: موضوع صداق به روایت تاریخ نه با شکل و شمایل امروزی آن بلکه در دوران قبل از ساسانیان هم در این سرزمین معمول و جاری بوده و هرچند در برهه‌هایی تحت عناوین مختلفی چون «دست پیمان»، «فریضه»، «نحله» یا «کابین» مطرح شده اما وجود این واقعیت‌ مالی و قابل مطالبه همواره به‌عنوان ذمه بر گردن شوهر وجود داشته و دارد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: در مورد ازدواج و لوازم الزام‌آور آن همچون مهریه باید نگاه خودمان را عینی کرده و سخت یا آسان باید قبول کنیم عقد نکاح که به طور صریح در تشکیل آن به موضوع عقد اشاره دارد هر قدر که برای طرفین از عاطفی تعهد می‌آورد، به همان اندازه تعهدات حقوقی با ضمانت دقیق و صریح اجرایی را در پی دارد.

جولایی با تاکید بر جنبه معنویت در تشکیل و تداوم رابطه زناشویی یادآورشد: هر چند نمی‌توان اعتبار سنت حسنه تزویج را با توابع مادی آن کاست اما در شرایط فعلی حضور بیش از 2500 زندانی مهریه و نفقه در کشور اهمیت این جنبه از یک ازدواج را بیش‌تر نمایان می‌کند.

وی اجباری نبودن مهریه را در بسیاری از کشورها بنا به عرف سرزمینی آن‌ها قلمداد کرد و گفت: هر چند طبق رویه ملت‌های زیادی در جهان مهریه در حد یک هبه از سوی مردان پذیرفته شده، اما عدم توجه به آن هیچ مسئولیتی هم ندارد.

مدیرعامل ستاد دیه ادامه داد: این زاویه نگاه یعنی محدود کردن مهریه در حد یک هدیه و به طور قطع در کشور ما بنا به توابع منفی و البته مثبت آن قابلیت پیگیری نداشته و بسیاری از خانواده‌ها هرچند به موضوع صداق با عنوان یک معامله اقتصادی نگاه نمی‌کنند، اما جنبه ضمانت از کیان خانواده را نیز در این اهرم بازدارنده بسیاری از زوجین و والدین آن‌ها خواسته یا ناخواسته لحاظ می‌کنند.

مدیر عامل ستاد دیه کشور تصریح کرد: البته نباید مهریه با تشریفات معمول را در شمار قوانین ابداعی شرع پویای اسلام به حساب آورده و با نام دین به ترویج سنت‌های مغایر دین پرداخت، چرا که سال‌ها پیش از ورود دین مبین اسلام به ایران موضوع مهریه به شیوه‌های مختلف در حوزه تمدنی بابل هم قابل مشاهده است.

جولایی مهریه را در سنت نبوی و فرهنگ علوی همواره بر کم بودن آن اعلام کرد و افزود: این مبلغ پرداخت بودنی به قدری اهمیت دارد که طبق فرمایش گرانسنگ حضرت امیر علیه‌السلام «مهریه را سنگین نگیرید که این اقدام مایه کینه و عداوت است».

وی با تاکید بر ماهیت قانونی مهریه در ایران گفت: متاسفانه به دلیل عدم‌ تبیین تنها یک ماده قانونی در بین آحاد جامعه هنوز بسیاری از خانواده‌ها مهریه را با این پیش زمینه ذهنی توجیه می‌کنند که «مهریه را کی داده و کی گرفته» حال این‌که طبق قانون «به مجرد عقد نکاح زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن کند».

جولایی با اشاره به تلاش ستاد دیه در رفع جنبه کیفری از تصویب قانون مهریه‌های 110 سکه‌ای اظهار کرد: اگرچه تمام تلاش این نهاد مردمی بر تصویب این قانون تا رقم 14 سکه بود اما طبق همین قانون مترقی و مورد نیاز وصول این مهریه متعارف را مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی می‌کند و در صورت خطور از این تعداد قانون با عنایت به تمکن مالی مرد زندانی شدن یا نشدن زوج را به حکم قاضی محول می‌کند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.