×

پاسخ چند تن از مراجع تقلید درباره وظیفه قضات و رسانه ها در حفظ آبروی متهمان حین رسیدگی به پرونده

پاسخ چند تن از مراجع تقلید درباره وظیفه قضات و رسانه ها در حفظ آبروی متهمان حین رسیدگی به پرونده

پاسخ چند تن از مراجع تقلید درباره وظیفه قضات و رسانه ها در حفظ آبروی متهمان حین رسیدگی به پرونده

پاسخ-چند-تن-از-مراجع-تقلید-درباره-وظیفه-قضات-و-رسانه-ها-در-حفظ-آبروی-متهمان-حین-رسیدگی-به-پرونده وکیل 

سئوال:

اگر فردی مورد اتهام یا محاکمه در موردی خاص است، آیا قاضی، رسانه ها یا افراد دیگر شرعاً مجازند خارج از مورد اتهام، سوابق یا زوایای دیگر زندگی متهم را مورد کنکاش یا اعلام قرار دهند؟ آیا کسی حق دارد نسبت به او یا خانواده او متعرض آبرو یا هتک شود؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سیستانی:

جایز نیست.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

تحقیق و تجسس از زوایای دیگر زندگی وی که ارتباطی با اتهام مورد محاکمه او ندارد و کمکی به روشن کردن آن نمی کند، جایز نیست و نباید آبروی او و خانواده اش را ببرند.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:

فقط حاکم شرع و افرادی که او معیّن می کند، حق دارند نسبت به اموری که برای رد و اثبات اتهام تأثیر دارند تحقیقات کنند و در خارج از این محدوده حق تجسس و تفحص ندارند، کما این که دیگران نیز حقی ندارند و نباید خانواده متهم مورد تعرض و هتک قرار گیرند.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

اظهار عیوب مخفی این شخص از مصادیق غیبت محرّم است مگر دفع منکر وی، منحصر در این راه باشد. ولی در هر صورت این امر نیز مجوّز تعّرض به عرض فردی دیگر مانند خانواده اش نیست.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

به طور کلی قاضی مجتهد جامع الشرایط باید بر طبق موازین قضاء حکم کند و تفحص و یا اعلام اموری غیر از موارد اتهام از متهم شرعاً جایز نیست مگر آنکه دخالت در تشخیص اتهام و حصول علم او داشته باشد.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سبحانی:

اگر سوابق یا زوایای زندگی او در کشف جرم مؤثر باشد می تواند در پرونده ذکر کند و مبنای حکم قرار دهد. امّا پخش آن به هر وسیله دیگر غیبت و هتک حرمت مسلمان است.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی صانعی:

قطع نظر از اینکه قضات در حکومت ها موظف به عمل به قانون هستند خود نمی توانند در مجازات ها و یا قصاص و حدود و تعزیر تصمیم بگیرند و مصلحت اندیشی نمایند، شرعاً امور ذکر شده حرام و غیرجایز می باشد، چون عقوبت زایده است، عقوبت زایده حرمتش مانند اصل عقوبت بدون حکم شارع، واضح و روشن است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.