×

اثر توبه در جرایم حدی و تعزیری

اثر توبه در جرایم حدی و تعزیری

اثر توبه در جرائم حدی و تعزیری

اثر-توبه-در-جرایم-حدی-و-تعزیری

کاری از: کامران اکرمی افشار

وکیل پایه یک دادگستری،

طرح سوال : آیا اثر توبه در جرائم مستوجب حد موجب اسقاط مجازات میگردد؟

در پاسخ به سوال مربوطه با تدقیق در ماده 114 قانون مجازات اسلامی ( که عنوان قانون مجازات اسلامی بنظر صحیح نیست زیرا قانون مجازات بلحاظ اینکه مجموعه ای تعریف شده از عناصر قانونی مجازات  و شامل مجازاتها میباشد نه مجازات ،که رد غالی حد یا تعزیر است فلذا چنین نام گذاری غلط و صحیح بنظر نمیرسد و همچنین در قسمت تعزیرات مجموعه ای تعریف شده از جرم انگاری هایی است که توسط حامیت بتصویب رسیده و قید عنوان اسلامی در برخی از جزائم برگرفته از نظامات است نه شریعت )که چنین عنوان مینماید :

ماده 114- در جرائم موجب حد به استثنای قذف و محاربه هرگاه متهم قبل از اثبات جرم، توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، حد از او ساقط میگردد. همچنین اگر جرائم فوق غیر از قذف با اقرار ثابت شده باشد، در صورت توبه مرتکب حتی پس از اثبات جرم، دادگاه میتواند عفو مجرم را توسط رئیس قوه قضائیه از مقام رهبری درخواست نماید.

الف :چنین استنباط میگردد در سایر جرائم حدی بغیر از قذف و محاربه توبه متهم ( نه مجرمی که بعدز صدور رای قطعی مجرمیت وی به اثبات رسد) توبه وی، مستوجب اجبار قاضی به صدور سقوط مجازات در  مورد متهم است.

ب : در کلیه جرائم حدی بغیر از قذفی که نسبت بدان عند الحاکم اقرار شود و حکم قطعی صادر گردد صدور رای بر اسقاط مجازات نیز جایز است و نیازی به درخواست عفو از ناحیه دادگاه و پیشنهاد آن به رئیس قوه قضائیه و اعلام عفو از ناحیه رهبر نیست.

ج : هر گاه در جرم قذف متهم اقرار به قذف نماید در هر دادگاه نمیتواند درخواست عفو را به رئیس قوه قضائیه پیشنهاد نماید و رئیس قوه از رهبری درخواست عفو نماید.


پس بنابراین کسی که نسبت بدان جرم قدرت نمایی با چاقو و شرب خمر مطرح باشد علی رغم تصریح قانونگذار در رابطه با عدم جواز تخفیف ،تعلیق و تخفیف میتواند از حکم این ماده در درخواست سقوط مجازات با تدقیق در مواد بعدی از همین قانون استفاده نماید.


اما در جرائم مستوجب درجه 6 ،7و8یا بالاتر

آیا اثر توبه مستوجب اسقاط مجازات است؟

جواب سوال مثبت بنظر میرسد زیرا حکم ماده 115 جواز اسقاط مجازات را در این جرائم مشخص مینماید.

ماده 115- در جرائم تعزیری درجه شش، هفت و هشت چنانچه مرتکب توبه نماید و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، مجازات ساقط میشود. در سایر جرائم موجب تعزیر دادگاه میتواند مقررات راجع به تخفیف مجازات را اعمال نماید.


اثر توبه در تکرار جرم

بموجب تبصره ذیل ماده 115 که مقرر میدارد

    تبصره 1- مقررات راجع به توبه درباره کسانی که مقررات تکرار جرائم تعزیری در مورد آنها اعمال میشود، جاری نمیگردد.

اثر توبه در مورد مجرمینی که رای قطعی در مورد آنها صادر شده و بهمان جرم مجددا تکرار میوزند جواز قانونی صادر نگردیده .


آنچکه وکلای محترم در مقام دفاع از حقوق موکل خویش درخواست نمایند  و قضاتی بر اساس اصل تفسیر حقوق جزا اعتقادی راسخ دارند شایان ذکر است که قانونگذار اثر شرعی توبه را به جز در موارد عدم جواز و مجازاتهای تعزیری درجه 6 الی 8 قابل نفوذ دانسته و جواز در اسقاط مجازات دارد.


کامران اکرمی افشار

وکیل پایه یک دادگستری

آدرس: ارومیه خیابان دانش یک (کشتگر) مابین کوچه کلیسا و خ طرزی ،روبروی اداره شوراهای حل اختلاف شماره 38/2

تلفن تماس: 04432231008

 04432248444   

منابع

1 : ماده 14 ،15،18 قانون مجازات اسلامی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.