×

جراحی رایگان قربانیان اسیدپاشی از ادعا تا اجرا، توانایی درمان قربانیان اسیدپاشی را داریم؟

جراحی رایگان قربانیان اسیدپاشی از ادعا تا اجرا، توانایی درمان قربانیان اسیدپاشی را داریم؟

با پذیرش انجام رایگان جراحی پلاستیک برای قربانیان اسیدپاشی این سوال مطرح می شود که آیا این موضوع اجرایی می‌شود یا ماننددیگر وعده‌ها در آرشیو رسانه‌ها خاک خواهدخورد؟

جراحی-رایگان-قربانیان-اسیدپاشی-از-ادعا-تا-اجرا،-توانایی-درمان-قربانیان-اسیدپاشی-را-داریم؟

با پذیرش انجام رایگان جراحی پلاستیک برای قربانیان اسیدپاشی این سوال مطرح می شود که آیا این موضوع اجرایی می‌شود یا ماننددیگر وعده‌ها در آرشیو رسانه‌ها خاک خواهدخورد؟

این روزها انتقام با اسید ابتدایی ترین و مخوف ترین گزینه افرادی است که از شخصی کینه ای به دل دارند. خواستگارهایی که جواب رد می‌شنوند، دانشجویانی که با استاد خود مشکل دارند کسانیکه از شخصی کینه ای قدیمی به دل دارند و ... .

برخی هم همچنان انگیزه شان مشخص نشده چون اساساً خودشان با گذشت بیش از یک سال هنوز به دام نیفتاده‌اند. اسید مایع خطرناکی است که در صورت برخورد با پوست سوختگی های بسیار عمیقی بر جا می‌گذارد و اگر روی صورت پاشیده شده باشد امکان نابینایی قربانی را نیز در پی دارد.

**سفر به بارسلون برای درمان

برخی از قربانیان اسید پاشی برای درمان خود بارها اقدام کرده‌اند. مانند آمنه بهرامی مشهورترین قربانی اسید پاشی که دو چشم خود را در این مسیر از دست داده است. ریه های او نیز دچار مشکل شده و در تنفس مشکلاتی دارد. او که نامه ای از رئیس جمهور اسبق در دست داشت برای درمان به بارسلون اسپانیا رفت و چند عمل آنجا انجام داد.

وی در گفت‌وگویی در این ارتباط گفت: آخرین سفرم به بارسلون همین تابستان 93 بود که قرار بود پلک پایین چشم را عمل کنند و پروتز بگذارند چرا که برای بینایی آن هیچ کاری نمی‌شود انجام داد؛ فقط قرار بود از جنبه زیبایی آن را عمل کنند تا بتوان مژه و ابرو گذاشت که متأسفانه وقتی در بارسلون بودم از سفارت به من خبر دادند که هزینه شما قطع شده؛ بنابراین فقط ویزیت کرده و به ایران برگشتم.

برای صورت و دست‌هایم نیز عمل‌های متعددی پیش‌رو دارم؛ همچنین دود اسیدی که در گلویم رفته باعث شده نفس تنگی‌های شدید بگیریم حتی برخی اوقات احساس می‌کنم دارم خفه می‌شوم. قرار بود در بارسلون یک عمل برای ریه هم داشته باشم که وقتی شنیدم مجید موحدی قرار است 17 شهریور آزاد شود همه را رها کردم و برگشتم.

وی در مورد عدم پرداخت هزینه ها از سوی دولت جدید نیز گفت:  سفارت به من گفت که رئیس جمهوری قبلی به شما نامه داده بود که هزینه‌ها پرداخت شود اما رئیس جمهور فعلی چنین تعهدی نداده‌اند و تا زمانی که نامه جدید را نگرفته‌ای ما نمی‌توانیم هزینه‌ای را بپردازیم. من به دفتر رئیس جمهور فعلی رفتم اما به من گفتند از راه‌های دیگر پیگیری کن بنابراین در عید غدیر خم به دیدن رئیس جمهور اسبق رفتم تا شاید از طریق ایشان بتوانم رئیس جمهور را ملاقات کنم و از ایشان خواستم که در این زمینه سفارشات لازم را داشته باشند.

آمنه در مورد نحوه درمان خود توضیح داد: من چیزهایی را که از دست داده‌ام که دیگر برنمی گردد؛ پوست صورتم به لطف پیشرفت پزشکی عوض شد و دکترای اسپانیا خیلی تلاش کردند که صورتم را برگردانند؛‌ دستم فلج شده بود و سلول‌های آن را ترمیم کردند ولی متأسفانه بینایی‌ام از دست رفت.

درمان آمنه در حالی نیمه تمام باقی ماند و او از بارسلون به تهران بازگشت که مشکل جدی او در تأمین هزینه درمان بود.

**گذشت از قصاص و دریافت دیه برای درمان

داوود روشنایی یکی دیگر از قربانیان اسید پاشی در کشور است که به تازگی از قصاص متهم در ازای دریافت دیه گذشته است.

وی که دوم آبان ماه سال 84 قربانی اسید پاشی شده بود، اواخر فروردین امسال بود که از خیر قصاص گذشت و طلب دیه کرد تا خود را درمان کند.

حکم قاضی در مورد دیه برای داود روشنایی مبلغ 1.2 میلیارد تومان بود که او اعلام کرد این مبلغ را برای درمان خود هزینه خواهم کرد.

**درمان رایگان قربانیان اسیدپاشی در ایران

اما روز گذشته سید ابو الحسن امامی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی گفت: جراحان پلاستیک داوطلبانه در بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی افرادی را که دچار اسیدپاشی می‌شوند را به صورت رایگان درمان می‌کنند.

وی در نشست خبری افزود: حوادث اسیدپاشی مشکلات روحی و روانی زیادی برای فرد به همراه داشته و اکثر قربانیان آن نیز دختران بوده لذا جراحان پلاستیک داوطلبانه قصد دارند این بیماران را رایگان درمان کنند.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، با اشاره به اینکه در حال حاضر 300 فوق‌تخصص جراح پلاستیک، زیبایی و ترمیمی در کشور وجود دارد،‌گفت: بسیاری از جراحان عمومی،‌ گوش و حلق و بینی، فک و صورت، چشم‌پزشک و عمومی حتی تکنسین‌ها متأسفانه اقدامات زیبایی را در کشور انجام می‌دهند که در رابطه با این موضوع که آیا این جراحی‌ها تخلف است یا خیر، باید گفت متخصص فک و صورت فقط می‌تواند زیبایی فک و صورت را انجام دهد.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، اضافه کرد: سوختگی معضل بزرگی در کشور ما به شمار می‌رود و لازم است که به شرایط بیماران در این حوزه توجه‌های بیشتری صورت گیرد.با اجرای طرح تحول تعرفه‌های سوختگی به حد قابل قبولی ارتقا یافت و این موضوع ایجاد تعرفه مناسب در این زمینه را مهیا کرد.

امامی گفت: جراحی‌های زیبایی مربوط به تصادفات را سازمان‌های بیمه‌گر بخشی از هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند ولی هزینه‌های جراحی محض زیبایی ارتباطی به بیمه نداشته و گاهی تا دو برابر تعرفه در کلینیک و بیمارستان از بیمار هزینه دریافت می‌شود.

**درمان رایگان بیماران سوختگی

مصطفی ده‌مرده‌ای، رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری نیزگفت: با همکاری جراحان پلاستیک و انجمن حمایت از  هر بیماری که دچار سوختگی شود یا سوختگی قدیمی داشته باشد در صورت عدم استطاعت مالی در بیمارستان شهید مطهری و حضرت فاطمه (س) به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای بهره‌مندی از خدمات درمانی رایگان فرد حتما باید تابعیت ایرانی و دفترچه بیمه داشته باشد، افزود: سالانه حدود 150 تا 200 هزار مورد سوختگی در کشور به وقوع می‌پیوندند، 25 هزار نفر نیز در این ارتباط در بیمارستان بستری می‌شود و 2 تا 3 هزار بیمار نیز به دلیل سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

ده‌مرده‌ای با بیان اینکه سوختگی سیزدهمین عامل مرگ و میر و بیماری در کشور است گفت: درمان هر درصد سوختگی در بیمارستان‌های خصوصی حدود 5 میلیون تومان است که در بیمارستان‌های دولتی این میزان یک میلیون تومان بوده که 6 درصد آن را نیز دولت می‌پردازد.

رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری خاطرنشان کرد:به ندرت پیش آمده که ICU سوختگی برای بیماران نداشته باشیم و در 80 درصد مواقع همه بیماران پذیرش شده و به آنها تخت لازم را ارائه می‌دهیم.

**درمان رایگان از ادعا تا اجرا

اینکه امروز از سوی جراحان پلاستیک اعلام شد که قربانیان اسیدپاشی به صورت رایگان انجام می‌شود، اتفاق بسیار مطلوبی است چرا که دیگر امثال آمنه برای درمان نیاز به نامه رئیس جمهور ندارند و افرادی هم مانند داود دیه پرداخت شده را صرف درمان خود نمیکند.

اما اینکه این موضوع واقعا اجرایی شود، سوالی است که باید در آینده به آن پاسخ داد. درمان رایگان قربانیانی که تعدادشان کم نیست و تقریبا هفته ای یک مورد از اسید پاشی به صورت میانگین در کشور رخ می‌دهد می‌تواند قربانیان را به آینده امیدوار کند ولی باید مراقب بود که این موضوع تنها به یک وعده و ادعا ختم نشود و کار خیر این افراد مستمر ادامه داشته باشد.

**توانایی درمان قربانیان اسیدپاشی را داریم؟

سفر آمنه به بارسلون برای درمان یک نکته مهم بود که نباید از آن غافل شویم. نکته ای که نشان می‌دهد هنوز امکانات درمان قربانیان اسیدپاشی در کشور فراهم نشده و اساسا توانایی درمان این افراد به صورت کامل وجود ندارد. سفر آمنه نشان داد که قربانیان اسیدپاشی چندان هم نباید به درمان خود در ایران آنهم به صورت رایگان امیدوار باشند مگر اینکه آمنه به خواست خود به بارسلون رفته باشد که در این خصوص، کمک‌های دولتی برای درمان فردی که امکان درمانش در ایران نیز بود، جای ابهام دارد.

به هرحال آنچه امروز باید به عنوان سوال مطرح کرد و در آینده به پاسخ آن رسید این موضوع است که آیا با توجه به تعداد زیاد قربانیان اسیدپاشی، همه آنها رایگان درمان خواهند شد؟ آیا اساساً امکان درمان قربانیان اسیدپاشی در ایران وجود دارد یا اینکه آنها نیز به مانند آمنه باید در انتظار نامه ای از رئییس جمهور برای سفر به خارج باشند؟

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.