×

تعامل ایران و چین در زمینه بازگرداندن مفسدان مالی

تعامل ایران و چین در زمینه بازگرداندن مفسدان مالی

رییس سازمان بازرسی کل کشور در جریان دیدار با وزیر نظارت کشور چین با تاکید بر اجرای تفاهم‌نامه امضاء شده میان دو کشور، خواستار تعامل و افزایش همکاری در خصوص استرداد مجرمین و بازگرداندن مفسدان مالی پناهنده شده به کشورهای دیگر شد

تعامل-ایران-و-چین-در-زمینه-بازگرداندن-مفسدان-مالی

رییس سازمان بازرسی کل کشور در جریان دیدار با وزیر نظارت کشور چین با تاکید بر اجرای تفاهم‌نامه امضاء شده میان دو کشور، خواستار تعامل و افزایش همکاری در خصوص استرداد مجرمین و بازگرداندن مفسدان مالی پناهنده شده به کشورهای دیگر شد.

 ناصر سراج که در رأس هیاتی به‌منظور شرکت در نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد وارد پکن پایتخت چین شده است، با عالی‌ترین مقام نظارتی جمهوری خلق چین دیدار کرد و با وی در خصوص مباحث مختلف همکاری‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در این دیدار به تفاهم‌نامه امضاء شده میان سازمان بازرسی کل کشور و وزارت نظارت جمهوری خلق چین در جریان سفر سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به تهران اشاره کرد و خواستار اجرای مفاد آن شد.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل سفرش به چین علاوه بر شرکت در اجلاس مزبور، پیگیری اجرای مفاد یادداشت همکاری امضاء شده میان دو کشور است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه حاکمیت قانون یکی از موارد مهم در اداره کشورها محسوب می‌شود، همکاری، تبادل‌نظر، تبادل اطلاعات، برگزاری نشست‌های تخصصی میان دو کشور و تبادل کارشناس در حوزه‌های مختلف به‌ویژه نظارت و بازرسی در امور مربوط به نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت، معدن، ورزش و جوانان و ... را در اجرای بهتر اهداف و برنامه‌های مورد نظر طرفین موثر دانست.

وی همچنین خواستار همکاری دو کشور در زمینه برخورد جدی‌تر با افراد فاسد و فراری، بازگرداندن آن‌ها و همچنین اموال به یغما رفته توسط آنان شد و ابراز امیدواری کرد که همه کشورهای درگیر با این مسائل بتوانند با همکاری مستمر و جدی‌تر محیط ناامنی را برای چنین افرادی در اقصی نقاط دنیا ایجاد کنند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به فرمان 8 ماده‌ای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مبارزه با فساد (فرمان مربوط به اردیبهشت‌ماه سال ١٣٨٠) اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ایران و چین در خصوص مبارزه با فساد نقطه نظرات و دیدگاه‌های مشترک فراوانی دارند.

وی تاکید کرد که این موضوع حتی در دیدار بهمن‌ ماه سال گذشته «شی جین پینگ» و «حسن روحانی» روسای جمهوری دو کشور در تهران نیز مورد تاکید قرار گرفت و آنان اعلام کردند که در زمینه مبارزه با فساد یک موضع واحد دارند و آن برخورد شدید و قاطعانه با مفسدان اقتصادی در تمامی سطوح است.

سراج همچنین به تشکیل دادگاه‌های ویژه در ایران جهت رسیدگی به پرونده افراد فرصت‌طلبی اشاره کرد که با سوءاستفاده از دوران ناعادلانه تحریم‌ها، به اموال بیت‌المال دست‌درازی کرده و آن را به یغما بردند.

وی تاکید کرد که با اتخاذ تدابیر ویژه خوشبختانه فرار افراد فاسد و خروج اموال از کشور تقریباً به صفر رسیده و این موضوع نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران عزم خود را در مبارزه جدی با پدیده شوم فساد، جزم کرده است.

سراج همچنین به صعود ١4 پله‌ای ایران در دو سال اخیر و بر اساس رتبه‌بندی سازمان «شفافیت بین‌المللی» اشاره کرد و گفت: هرچند رتبه‌های اعلامی از سوی سازمان مزبور مورد انتقاد ایران است، اما تعاملات این سازمان با شفافیت بین‌المللی برای اعلام واقعی فارغ از جانبداری، در آینده‌ای نزدیک تحقق خواهد یافت.

رییس سازمان بازرسی کل کشورمان به بی‌توجهی برخی کشورهای غربی به اجرای قوانین نیز اشاره و اظهار کرد: برخی کشورهای غربی آنچه را که قوانین بین‌المللی در خصوص چگونگی مبارزه با پولشویی مشخص کرده، نادیده می‌گیرند و در این زمینه فقط شعار می‌دهند.

به گفته سراج، برخی از کشورهای غربی نه‌تنها به گفته‌های خود عمل نمی‌کنند، بلکه با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی، خود نیز در غارت اموال کشورهای پیش‌قدم هستند.

«هوانگ شو شیان» وزیر نظارت کشور چین نیز در این دیدار مبارزه با فساد مالی را از محورهای مهم همکاری میان دو کشور عنوان کرد و بر آمادگی کشورش جهت تبادل تجربیات و همکاری بیشتر با ایران تأکید کرد.

وی با اشاره به سفر بهمن‌ماه سال گذشته رئیس‌جمهوری چین به تهران، آن را نشان‌دهنده روابط عالی دو کشور دانست و اعلام کرد که این سفر روابط تهران - پکن را در همه زمینه با رشد و توسعه قابل‌توجه روبرو خواهد کرد.

مقام عالی نظارت و بازرسی جمهوری خلق چین همچنین یادداشت تفاهم امضاء شده میان سازمان بازرسی کل کشور و وزارت نظارت چین را به‌عنوان نقشه راهی تعبیر کرد که همکاری‌های دوجانبه را در آینده ترسیم خواهد کرد.

وی یکی از وظایف مهم وزارت متبوع خود را حفظ روند جدی مبارزه با فساد و برخورد با افراد خاطی بر اساس مقررات حزب کمونیست چین دانست تا از این طریق کشور چین بتواند جریانات سوء اداری و مالی، رشوه‌خواری، اختلاس و سایر آثار این پدیده شوم را متوقف و در نهایت ریشه‌کن سازد.

«هوانگ شو شیان» یادآور شد که جدیت وزارت نظارت و کمیسیون بازرسی حزب کمونیست در امر مبارزه با مفسدان اقتصادی و اداری باعث شده طی ماه‌های اخیر بسیاری از پرونده‌های مقامات فاسد در سطوح مختلف اعم از وزیر و معاون وزیر رسیدگی و با افراد خاطی به‌شدت برخورد شود.

وی در ادامه یادآور شد: خوشبختانه ایران و چین در زمینه مبارزه با فساد دیدگاه‌های مشترکی دارند و تا به امروز نیز توانسته‌اند به پیشرفت‌های قابل‌توجهی نیز در این زمینه دست یابند.

وی با اشاره به اقدامات اخیر چین در خصوص استرداد اموال و مجرمان مالی از سایر کشورها، این موضوعات را دیدگاه مشترک دو کشور دانست و اعلام کرد که کشورش آماده است همکاری خود با ایران را در این زمینه بیش‌ازپیش گسترش دهد.

وزیر نظارت چین همچنین از حمایت کشورش در خصوص تاسیس آکادمی انجمن آمبودزمانی در ایران خبر داد و گفت که در چارچوب انجمن آمبودزمانی آسیایی دستگاه نظارتی دو کشور همواره از یکدیگر حمایت کرده و این حمایت‌ها همچنان تداوم خواهد یافت.

وی در خاتمه از مواضع مثبت و سازنده کشورمان در خصوص کشور متبوعش قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش، نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد طی روزهای چهارشنبه الی جمعه هفته جاری (٢٢ الی ٢4 اردیبهشت) با حضور مقامات مبارزه با فساد و روسای دستگاه‌های نظارت و بازرسی بیش از ١٠٠ کشور در شهر تیانجین چین برگزار می‌شود.

«ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشورمان نیز که در رأس هیأتی در این اجلاس حضور دارد، به‌عنوان یکی از سخنرانان اصلی به ایراد سخن خواهد پرداخت.

وی همچنین قرار است قبل از شروع این اجلاس با «کائو جیان مینگ» دادستان عالی خلق چین در شهر تیانجین دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.