×

ضرورت موضع گیری سازمان بسیج حقوقدانان در وقایع بین المللی

ضرورت موضع گیری سازمان بسیج حقوقدانان در وقایع بین المللی

معاون حقوقی قوه قضائیه در جمع حقوقدانان بسیجی گفت سازمان بسیج حقوقدانان باید روشنگری، بصیرت افزایی و موضع­‌گیری در وقایع بین‌­المللی را در دستور کار قرار دهد

ضرورت-موضع-گیری-سازمان-بسیج-حقوقدانان-در-وقایع-بین-المللی

معاون حقوقی قوه قضائیه در جمع حقوقدانان بسیجی گفت: سازمان بسیج حقوقدانان باید روشنگری، بصیرت افزایی و موضع­‌گیری در وقایع بین‌­المللی را در دستور کار قرار دهد.

ذبیح‌الله خدائیان، بسیج را یکی از آثار پر خیر و برکت انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: بسیج یک نهاد چند بعدی است که به تناسب نیاز انقلاب در عرصه حضور پیدا می­‌کند؛ در یک مقطع که به حضور بسیج در جبهه‌­های حق علیه باطل نیاز بود، این نهاد وظیفه خود را به خوبی انجام داد؛ در یک مقطع در عرصه علم و فناوری و در برهه‌­ای دیگر در جبهه فرهنگی یا عرصه اقتصاد مقاومتی حضور پیدا می­‌کند.

معاون حقوقی قوه قضاییه با توصیف بسیج به عنوان یک ارزش، زنده بودن بسیج را به منزله­ زنده بودن انقلاب دانست و اظهار کرد: حدود سی و هفت سال پیش مردم ایران قیام کرده، با سرنگونی رژیم طاغوت، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را که نظامی مبتنی بر آراء مردم و دموکراسی است پایه گذاری کردند؛ در این میان هر چند با وقوع انقلاب اسلامی نظام حاکم بر ایران تغییر کرد و این امر در جای خود بسیار ارزشمند است؛ اما مهمتر از آن ارزش‌هایی است که انقلاب برای اقامه آنها شکل گرفت و تغییر نظام بدون تداوم آن ارزش‌ها ارزشی ندارد.

وی با یادآوری این امر که یکی از ارزش‌های انقلاب استکبارستیزی است، خاطرنشان کرد: رژیم طاغوت دست نشانده استکبار و حافظ منافع آن به شمار می رفت، مردم با قیام خود ضمن بیرون راندن استکبار جهانی از کشور، نظام جمهوری اسلامی را بنیان نهادند؛ لذا استکبارستیزی و مبارزه با ظلم ذاتی انقلاب است و اگر این خصیصه را از انقلاب بگیرند ماهیت آن نیز تغییر خواهد کرد؛ بنابراین تا زمانی که انقلاب زنده است زیر بار ظلم استکبار نخواهد رفت.

این مقام قضایی تصریح کرد: استکبار و ایادی آن به هر طریقی می­ خواهند سلطه خود را بر مردم ایران حاکم کنند؛ زمانی با جنگ سخت به میدان آمدند و با شکست مواجه شدند؛ پس از آن جبهه فرهنگی و ستیز از طریق این عرصه را گشودند که مقام معظم رهبری به موقع با تعابیری از قبیل تهاجم فرهنگی شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی آن را هشدار دادند، ایشان اخیرا بحث نفوذ را مطرح کردند؛ لذا وظیفه­ بسیج در این برهه حضور در جنگ نرم است.

این مقام عالی قضایی در ادامه به تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص کسانی که تمایل به سازش با استکبار دارند اشاره کرد و افزود: اعتقاد ایشان بر این است کسانی که از سازش با استکبار سخن می­ گویند یا به خوبی استکبار جهانی را نشناخته‌­اند و یا فریب خورده­‌اند.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه یکی دیگر از ارزشهای انقلاب، تفکر بسیجی است اضافه کرد: بسیج یک نیروی نظامی نیست که در وقت جنگ نیاز به حضور آن باشد. بسیج تفکری است که بایستی در تمام جامعه نهادینه شود، حضور داشته باشد و حفظ آن همانند ارزشهای ایثار، شهادت و ولایت­مداری از ضروریات است؛ لذا زنده بودن انقلاب، زنده بودن این ارزشها و پاسداشت آنها است. هر گاه این ارزشها کنار نهاده شود، آن وقت از انقلاب خبری نخواهد بود.

خدائیان سپس به رسالت بسیج در این برهه پرداخت و افزود: یکی از رسالت­‌های بسیج روشنگری و بصیرت افزایی است نکاتی را که مقام معظم رهبری جهت عناوین نفوذ، جنگ نرم، جاهلیت مدرن و ... مطرح

می کنند نیاز به تببین دارد. هنگامی که مقام معظم رهبری هشدار می­‌دهد در آموزش زبان انگلیسی دقت شود که زمینه نفوذ فرهنگی دشمن فراهم نشود، این امر نیاز به تبیین دارد؛ زیرا همانگونه که فرمودند ایشان با آموزش زبان انگلیسی مخالفت نکردند؛ اما امروز متاسفانه همان متن ­هایی آموزش داده می­­ شود که در آمریکا و اروپا با فرهنگ حاکم در آنجا تنظیم شده است، با همان اسامی خاص، نوع پوشش، نحوه تعارفات و امثال آن در واقع از این طریق فرهنگ خود را گسترش می‌­دهند، در حالی که می‌­شود زبان انگلیسی را متناسب با فرهنگ جامعه آموزش داد؛ بنابراین بایستی با روشنگری با هجمه دشمن در این خصوص مقابله کرد.

معاون حقوقی قوه قضائیه در ارتباط با بسیج حقوقدانان یادآور شد: حقوقدانان در شمار نخبگان جامعه هستند؛ لذا بسیج حقوقدانان با ظرفیت بالایی که دارد می­‌بایست در چند حوزه فعالیت جدی داشته باشد که یکی از بخش ها حوزه بین‌­الملل است.

وی افزود: بسیاری از وقایع در سطح جهان اتفاق می افتد که جامعه حقوقدانان کشور می توانند از نظر حقوقی موضع­ گیری کنند از جمله این وقایع کشتار مردم یمن، سوریه و عراق ، موضوع حمایت استکبار جهانی از تروریست­ها، فاجعه منا، سنگ اندازی رژیم عربستان در خصوص حج ایرانیان و ... همه این وقایع از نظر حقوقی قابل بحث هستند که بسیج حقوقدانان می‌­تواند به عنوان یک سازمان مردم نهاد در ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد بین المللی و در فضای مجازی نسبت به آنها موضع گیری کند.

این مقام عالی قضایی عرصه داخلی را یکی دیگر از عرصه هایی برشمرد که بسیج حقوقدانان قادر به فعالیت در آن است و خاطرنشان کرد: معاضدت قضایی به مردم و کسانی که امکان مالی برای گرفتن وکیل ندارند، افزایش اطلاعات حقوقی مردم، برگزاری همایش‌­های آسیب­‌شناسی قوانین و ارائه پیشنهاد از جمله فعالیت­‌هایی است که لازم است در دستور کار سازمان وسیع بسیج حقوقدانان قرار گیرد.

معاون حقوقی قوه قضائیه در پایان از سازمان بسیج حقوقدانان دعوت به عمل آورد تا در اظهارنظر نسبت به لوایح قضایی و شرکت در کارگروه­ های حقوقی معاونت حقوقی قوه­ قضائیه شرکت کنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.