×

تعارض بین خواسته ها و امکانات علت اصلی آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی است

تعارض بین خواسته ها و امکانات علت اصلی آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی است

رئیس پژوهشکده جامعه پژوهشی و برنامه‌ریزی المیزان گفت تعارض بین خواسته ها و امکانات علت اصلی وقوع و بروز آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی است

تعارض-بین-خواسته-ها-و-امکانات-علت-اصلی-آسیب-های-اجتماعی-از-جمله-خودکشی-است وکیل 

رئیس پژوهشکده جامعه پژوهشی و برنامه‌ریزی المیزان گفت: تعارض بین خواسته ها و امکانات علت اصلی وقوع و بروز آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی است.

براساس آخرین آمار موجود از میزان خودکشی که در سال 92 توسط سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام شده است، میزان خودکشی در 9 ماه ابتدایی سال 92 کمی بیشتر از 11 نفر در هر روز در کشور بوده است که به طور کلی شامل سه هزار و 125 نفر بوده است که از این میان 982 زن و 2143 مرد اعلام شده است.

جامعه شناسان، آسیب‌شناسان و روانشناسان خودکشی را در زمره آسیب های اجتماعی قلمداد کرده و از این رو پرداختن به علل وقوع این پدیده نامیمون برای مقابله با رشد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر همین اساس و باتوجه به روند رو به رشد وقوع آسیب‌های اجتماعی از جمله خود کشی در کشور و اهمیت پرداختن به این مسئله درگفت‌وگویی با سیف اللهی جامعه شناس و دانشیار دانشگاه به علل بروز چنین آسیب‌ها و راه های جلوگیری از این امر پرداخته ایم.

سیف اللهی در رابطه با علت خودکشی گفت: خودکشی زمانی رخ می دهد که فرد راهکاری برای حل مسائل خود ندارد و خود را در حل مشکلات به وجود آمده ناتوان تصور می‌کند.

وی افزود: وقتی فرد در مرحله ای قرار می گیرد که توان حل مشکلاتش را ندارد در وضعیتی نابهنجار و آسیب پذیر قرار می‌گیرد که این امر زمینه ساز پرخاشگری، افسردگی، دل نگرانی، نافرمانی های اجتماعی و در اوج خودش به خودکشی منجر می‌شود.

رییس پژوهشکده جامعه پژوهی و برنامه ریزی المیزان بیان کرد: خودکشی یک جوان یا نوجوان نشان آن است که خواسته‌ها و انتظاراتی که خانواده، مدرسه و به طور کلی جامعه از وی دارند، خواسته های معقول و مناسبی نیست یعنی فرد توان برآورده کردن این انتظارات را ندارد.

وی همچنین گفت: خودکشی نشانه ازهم گسیختگی شخصیتی فرد و جامعه است.

سیف اللهی مطرح کرد: خودکشی یک مسئله فردی و روحی نیست بلکه یک آسیب کاملا اجتماعی است که ریشه در جامعه دارد.

این جامعه شناس گفت: وقتی جامعه از ایجاد تعادل بین امکانات و نیازهای افراد ناتوان می‌شود، افراد جامعه دچار سردرگمی می شوند که در نهایت این سردرگمی ها منجر به آسیب هایی چون خودکشی می شود.

سیف اللهی در رابطه با نقش خانواده و آموزش و پرورش در مقابله با چنین آسیب هایی بیان کرد: آموزش و پرورش باید افراد را جمعه پذیر تربیت کنند یعنی خواسته های جامعه را به افراد منتقل کند تا فرد بتواند با آگاهی از نیازهای جامعه هویت سازی کند.

رییس پژوهشکده جامعه پژوهشی و برنامه ریزی المیزان افزود: باید به این نکته توجه شود که آیا اطلاعاتی که آموزش و پرورش به افراد منتقل می کند، متناسب با توان انجام افراد جامعه است یا صرفا یک ایدئولوژی و اندیشه کهنه است؟

سیف اللهی تصریح کرد: در صورت ارائه اندیشه کهنه از سوی آموزش و پرورش فرد یا آن را می پذیرد یا آن را نفی می کند، که در هر دو صورت فرد دچار مشکل می‌شود. در صورت پذیرش توان انجامش را ندارد و در صورت عدم پذیرش مورد برخورد خانواده و آموزش و پرورش قرار می گیرد.

وی افزود: انتظارات نامعقول خانواده و آموزش و پرورش و عدم توانایی فرد در پاسخ به این انتظارات، با آسیب هایی چون خودکشی، فرار از خانه و نظایر آن ظهور می کند.

این جامعه شناس در رابطه با سن بلوغ کودکان گفت: مسئله بلوغ باتوجه به اطلاعاتی که فرد از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی دریافت می‌کند، متفاوت است.

وی افزود: اگر اطلاعات دریافتی نوجوان از ظرفیت وی خارج باشد قطعا روند بلوغ تسریع می یابد که این مسئله ممکن است به بالا رفتن آگاهی های کاذب افراد منجر شود.

سیف اللهی ادامه داد: اطلاعات کاذب فرد باعث بروز عکس العمل از جانب خانواده ، هنجار های اجتماعی و نیروهای بازدارنده می شود که اغلب با پرخاشگری همراه است.

وی تاکید کرد: عدم آماده سازی افراد برای دریافت اطلاعات جدید و عقب ماندگی جامعه در مقوله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی  ریشه اصلی تنش های اجتماعی است که در جامعه امروز به وضوح دیده می شود.

رییس پژوهشکده جامعه پژوهی و برنامه ریزی در رابطه با راه‌های جلوگیری از چنین آسیب هایی گفت: باید به چگونگی پاسخ به خواسته های افراد توجه ویژه شود.

سیف اللهی افزود: همچنین ایجاد تعادل در جامعه و نحوه انجام آن باید از طریق متولیان و مسئولین کشوری، جامعه شناسان و گروه های اجتماعی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: جامعه امروزی در وضعیت نابسامانی قرار دارد که حل این نابه‌سامانی ها از طریق خشونت و پرخاشگری امکان پذیر نیست.

رییس پژوهشکده جامعه پژوهی و برنامه ریزی المیزان در پایان بیان کرد: با بازنگری به گذشته، بررسی وضعیت موجود و آینده نگری باید در ایجاد تعادل بین خواسته ها و امکانات جامعه تلاش کرد تا بتوان از بروز چنین آسیب هایی جلوگیری شود.

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.