×

منشور حقوق شهروندی

منشور حقوق شهروندی

منشور حقوق شهروندی

منشور-حقوق-شهروندی

27/4/1395 9696/160شماره

جناب آقای سینجلی جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی

سلام علیکم

به پیوست تصویر مصوبه «منشور حقوق شهروندی» ابلاغی به شماره 160/2163/32121 مورخ 1394/12/1 را که در دویست و سی وهفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران (دوره چهارم) منعقده در تاریخ 1394/11/20 به تصویب رسیده و سیر قانونی شدن خود را طی نموده است٬ جهت چاپ و انتشار در اولین شماره آن روزنامه ارسال مینماید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ـ مهدی چمران

عنوان مصوبه:

«منشورحقوق شهروندی»

(مشتمل بر ماده واحده و هجده بند)

مصوب جلسه 237 شـورای اسلامی شهـر تهـران (دوره چهارم)

1/12/1394 مورخ 32121/2163/160 : شماره به ابلاغی

این مصوبه در پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نشانی ir.tehran.shora://http قابل دسترسی است.

ماده واحده:

به منظور تبیین چشم اندازهای جامعه شهری مطلوب و تلاش برای ارتقاء منزلت اجتماعی و استقرار زمینههای رشد و تعالی شهروندان تهرانی و ایجاد شهری فعال٬ بانشاط٬ مسئولیت پذیر٬ بالنده٬ مؤمن و انقلابی٬ منشور حقوق شهروندی به شرح زیر اعلام میشود:

بند1:

شهروندان حق دارند از شهری که در آن احترام به حقوق یکدیگر و رعایت حق تقدم در مناسبات اجتماعی و تفکیک حریم عمومی از حریم خصوصی و نهادینه کردن خدمت در هر دو حریم از اصول اساسی زندگی اجتماعی به شمار میآید بهرهمند شوند.

بند2:

شهروندان حق دارند در برابر تصمیمات و اقدامات مدیران شهری که موجب تعرض به حقوق مالکانه قانونی آنها میشود٬ به مراجع صلاحیتدار مراجعه نموده و استیفای کامل حقوق خود را خواستار شوند.

بند3:

شهروندان حق دارند خواستار تقویت بنیان خانواده٬ جایگاه زن و ارتقاء سطح فعالیتهای اجتماعی زنان و رعایت حقوق قانونی و شرعی آنان در تمام عرصههای زندگی شهری باشند.

بند 4:

شهروندان حق دارند در راستای نهادینه کردن الگوهای متعالی٬ از آموزشهای شهروندی و امکانات برابر آموزشی با محتوا و رویکرد آموزههای دینی برخوردار باشند.

بند 5:

شهروندان حق دارند از آموزشهای شهروندی در راستای قانون مداری و ترویج آیین شهروندی که موجب پایبندی آنها به انضباط اجتماعی میشود بهره مند شوند.

بند 6:

شهروندان حق دارند ضمن مشارکت در انجام مسئولیتهای قانونی و تأمین منابع مالی مورد نیاز٬ از هوای پاک٬ فضای سبزعمومی و بوستان٬ معابر تمیز و عاری از پسماند و شهری بدون آلودگیهای صوتی و زیست محیطی برخوردار باشند.

بند 7:

شهروندان حق دارند در قالب گروهها و پایگاههای مردم نهاد به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کلیه برنامههای مدیریت شهری مشارکت داشته باشند.

بند 8:

شهروندان حق دارند از طریق نظارت همگانی و دسترسی به مسئولان شهری و دریافت اطلاعات به روز و دقیق در خصوص نحوه مدیریت شهری در جهت ارتقاء سطح سلامت و موفقیت مدیریت شهری همکاری نمایند.

بند 9:

شهروندان حق دارند از زندگی در شهری همراه با آرامش٬ آسایش٬ اعتماد٬ اطمینان و بالندگی بهرهمند شوند.

بند 10:

شهروندان حق دارند از خدمات اجتماعی از قبیل مددکاری٬ مشاوره روانشناختی٬ آموزشهای توانبخشی و توانمندسازی و خدمات حمایتی از اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و نیز از مناسبسازی معابر و محیط اجتماعی برای فعالیت افراد دارای محدودیت و معلولیت بهرهمند شوند.

بند 11:

شهروندان حق دارند از کلیه ظرفیتهای سیاحتی٬ گردشگری٬ تفریحی و ورزشی مدیریت شهری در راستای پر کردن اوقات فراغت بهرهمند شوند.

بند 12:

شهروندان حق دارند از کرامت انسانی و انضباط اجتماعی در کلیه شئون و فعالیتهای زندگی شهری بهره مند باشند.

بند 13:

شهروندان حق دارند از شبکههای حمل و نقل عمومی در دسترس و سریع و امن و خدمات الکترونیک فراگیر و امن بهره مند شوند.

بند 14:

شهروندان حق دارند در راستای ترویج فرهنگ انفاق٬ کمکهای نوع دوستانه خود را از طریق مراجع ذیصلاح ارائه نمایند.

بند 15:

شهروندان حق دارند از شهری زیبا و برخوردار از نمادهای ایرانی ـ اسلامی و محیطها و اماکن سنتی و تاریخی و فارغ از آلودگی بصری و ناهنجاریهای معماری بهره مند باشند.

بند 16:

شهروندان حق دارند با اتکاء بر باورهای مذهبی٬ ملی و انقلابی و در قالب فعالیتهای گروهی در پایگاههای اجتماعی قانونی نظیرمساجد٬ حسینیهها٬ اماکن مذهبی ادیان الهی و مراکز فرهنگی و اجتماعی به برگزاری سنتهای پسندیده دینی٬ ملی و محلی خود بپردازند.

بند 17:

شهروندان حق دارند بر اساس باورها و ارزشهای انسانی و اسلامی در رفتار با یکدیگر و در برابر مدیریت شهری از رأفت٬ مهربانی٬نصیحت مشفقانه و اجرای فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب قوانین و مقررات بهره مند باشند.

بند 18:

شهروندان حق دارند در مراجعه به نهادها و مراکز مختلف مدیریت شهری٬ از شرایط سهل و سریع در ارائه خدمات برخوردار باشند وضمن رعایت رفتار عادلانه و قانونمند٬ مورد تکریم کارکنان و مسئولین مراکز مزبور قرار گیرند

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.