×

معرفی کتاب

معرفی کتاب

باتوجه به نیاز عموم مردم درمراجعه به برخی از قوانین و استفاده از متون آن بدون ورود به مباحث پیچیده و بعضا محتاج به تخصص و این که اطلاع از اصول و کلیات قانونی می‌تواند سبب پیشگیری برخی از جرایم و یا مانع تضییع حقوق افراد گردد و اطلاع عموم مردم از قوانین می‌تواند سبب اجرای بهتر و سریع‌تر قوانین شود، معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری اقدام به انتشار کتاب‌های قوانین براساس موضوع کرده است

معرفی-کتاب

باتوجه به نیاز عموم مردم درمراجعه به برخی از قوانین و استفاده از متون آن بدون ورود به مباحث پیچیده و بعضا محتاج به تخصص و این که اطلاع از اصول و کلیات قانونی می‌تواند سبب پیشگیری برخی از جرایم و یا مانع تضییع حقوق افراد گردد و اطلاع عموم مردم از قوانین می‌تواند سبب اجرای بهتر و سریع‌تر قوانین شود، معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری اقدام به انتشار کتاب‌های قوانین براساس موضوع کرده است.

کتاب مجموعه قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین نامه‌ای آن مشتمل بر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اصلاحات و الحاقات بعدی، آیین نامه‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و فهرست فصول قانون است که در قطع کوچک‌تر از جیبی در دسترس علاقمندان است.

کتاب قانون اساس لبنان، مشتمل بر فهرست مندرجات، ترجمه قانون اساسی لبنان و متن فرانسوی است که در قطع رقعی در اختیار علاقمندان است.

مجموعه قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، مشتمل بر قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 20ر2ر1395، قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 16ر4ر1387 (قانون سابق)، آیین نامه‌ها، تصویب نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قانون سابق، برخی قوانین، آرا و نظرات مشورتی است که در قطع جیبی به چاپ رسیده است.

معاون حقوقی ریاست جمهوری در پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: آرامش، نیاز و خواسته همیشگی انسان در دنیای پرخطر و حادثه بوده است. جستجوی پناهگاه و پشتیبان در برابر انواع خطرات و حوادث، امری است که حتی می‌توان آن را به سرشت انسان مربوط دانست. بشر همواره درتدارک راهکارهایی برای پاسخگویی به این مهم بوده است. بی‌تردید صنعت بیمه و بیمه‌گری را باید یکی از مهمترین روش‌هایی محسوب کردکه به نحوی نظام مند از نگرانی‌هایی آدمیان دراین خصوص کاسته است. علاوه براین، امروزه بیمه را باید نهادی مهم درعرصه اقتصادی و اجتماعی برشمرد که با ایجاد اطمینان در مجموعه عوامل اقتصادی و اجتماعی نقش موثر در توسعه و پیشرفت جوامع انسانی دارد.

نویسنده می‌افزاید: پیشرفت‌های صنعتی بشر نیز بخشی از نیاز آدمی به آرامش را پاسخ گفته اما از سویی خود، عامل پدیداری انواع جدیدی از مخاطرات و نگرانی‌ها شده است.

وسایل نقلیه از جمله پیشرفت‌هایی است که هرچند آسایش و آرامش انسان‌ها را در پی داشته است اما منشا حوادث و خطرات عدیده‌ای نیز بوده و شاخه‌ای جدید درعرصه بیمه رقم زده است که به بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری درمقابل شخص ثالث تعبیر می‌شود.‏

مجموعه قانون بودجه سال 1395کل کشور در قطع رقعی مشتمل برقانون بودجه سال 1395کل کشور، ضوابط اجرایی قانونی بودجه سال 1395 کل کشور، آیین نامه اجرایی بند (ه) تبصره 5 قانون بودجه سال 1395 کل کشور، فرامین و قوانین مرتبط و فهرست تبصره‌های قانون بودجه است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: برنامه‌ریزی از ضروریات غیر قابل تردید برای تعالی و پیشرفت معنوی و مادی کشور است. این برنامه‌ریزی در دوره‌های زمانی بلند مدت، میان مدت و کوتاه‌مدت ناظر بر جوانب گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی صورت می‌پذیرد. سابقه برنامه‌ریزی درکشور به شکل حاضر به چند دهه قبل و در قالب برنامه‌های هفت ساله، پنج ساله و سالانه برمی‌گردد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به شکل تهیه سند چشم انداز بیست ساله، برنامه‌های پنج ساله و سالانه ادامه یافته است. ‏

بودجه سالانه کل کشور فعالیت دستگاه‌های مختلف را در طول یک سال از حیث محل‌های درآمد و مصرف مشخص کند. براساس اصل پنجاه و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهیه بودجه سالانه کشور برعهده دولت است که به شکل لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود و قوه مقننه نیز به رسیدگی و تصویب آن مبادرت می‌کند. ‏

منبع : اطلاعات

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.