×

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 گمرک یکی از منشاء‌های فساد اقتصادی است

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 گمرک یکی از منشاء‌های فساد اقتصادی است

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 گمرک یکی از منشاء‌های فساد اقتصادی است

نائب-رئیس-کمیسیون-اصل-90-گمرک-یکی-از-منشاء‌های-فساد-اقتصادی-است

خبرگزاری موج - با ایجاد هماهنگی میان بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بورس و بانک‌ها، سدی در راستای فرار سرمایه و فساد اقتصادی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار موج، حجت الاسلام والسلمین نکونام، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 با اعلام این مطلب اظهار داشت: اگر هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مذکور ایجاد شود، به طور قطع دیگر در کشور شاهد فرار سرمایه و فساد اقتصادی نخواهیم بود، زیرا یکی از منشاء‌های فساد اقتصادی در کشور گمرک است.

وی با بیان این مطلب که گمرک می‌تواند محل ایجاد تعادل میان بخش های تولید، صادرات و واردات باشد، افزود: برای ارتقاء تولید نیاز به ایجاد هماهنگی و تعادل بین بخش تولید و واردات داریم، اما متاسفانه در این زمینه جای گمرک خالی است.

وی با اشاره به اهمیت نقش گمرک میان بخش‌های تولید و صادرات ادامه داد: گاهی اوقات سودجویان اجناس را با قیمت ارزان صادر کرده و دسترسی مصرف کننده به کالای داخلی را سخت‌تر می‌کنند.

نکونام در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت واحدهای حقوقی گمرکات اشاره کرد و اذعان داشت: این واحدها از اهمیت زیادی در پیگیری حقوق دولت و پیگیری حقوق کارکنان خود برخوردارند که باید جایگاه آنان ارتقاء بیابد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 در خصوص کالاهای متروکه گفت: گمرکات ما باید به گونه‌ای عمل کنند که بررسی کالاهای سریع الفساد در اسرع وقت انجام شده و کالایی به عنوان کالای متروکه نداشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که احتمال سودجویی از سوی برخی افراد، دستگاه‌ها و ارزیابان وجود دارد، گفت: باید عملکرد هر یک از این بخش‌ها کاملا بررسی و کنترل شود.
وی با انتقاد از واردات کالای کهنه به جای کالای نو به کشور گفت: متاسفانه برخی از افراد برای واردات کالای نو به کشور اقدام به دریافت تسهیلات کرده، اما کالاهای کهنه را وارد کشور می‌کنند که این امر موجب اتلاف منابع ملی می شود.

نکونام متذکر شد: متاسفانه کالاهای کهنه به جای اینکه از مسیر قرمز وارد شوند، در مسیر سبز قرار می‌گیرند که این امر زیان‌های بزرگی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.
وی با اشاره به بحث پولشویی اظهار داشت: بخش عمده این مقوله به گمرک مربوط می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 با انتقاد از عملکرد مناطق آزاد عنوان کرد: باید به چه کسی گفت که قانون مناطق آزاد برای تولید ارزان و صادرات بیشتر تدوین شده است، اما متاسفانه این مناطق به جای حرکت به سمت تولید، تجارت کالاهای مصرفی از جمله لوازم بهداشتی و آرایشی و کالاهای تجاری را در دستور کار قرار داده اند.
وی افزود: متاسفانه تولید و کرامت انسانی در مناطق آزاد لگدمال می‌شود، تا جایی که در این مناطق قراردادهای تولیدی به نتیجه نمی‌نشیند.

وی در پایان به منطقه آزاد شانگهای اشاره کرد و اظهار داشت: این منطقه آزاد صرفا به بحث تولید پرداخته و محصولاتش در بازار داخلی چین با قیمت بسیار بالا عرضه می‌شود که این امر موجب شده تا منطقه آزاد شانگهای صرفاً به بحث تولید و صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر بپردازد و محصولات تولیدی این منطقه در سرزمین اصلی چین مشتری نداشته باشد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.