×

سند محضری ملک شما هم می تواند مشکل دار باشد، اگر

سند محضری ملک شما هم می تواند مشکل دار باشد، اگر

اگر سند ملکی بصورت محضری و با سند رسمی به نام شما شود، اما پیش از شما ملک بصورت وکالتی منتقل شده باشد، درصورت فوت یکی از طرفین وکیل یا موکل، سند شما با مشکل قانونی مواجه می‌شود

سند-محضری-ملک-شما-هم-می-تواند-مشکل-دار-باشد،-اگر-

 اگر سند ملکی بصورت محضری و با سند رسمی به نام شما شود، اما پیش از شما ملک بصورت وکالتی منتقل شده باشد، درصورت فوت یکی از طرفین وکیل یا موکل، سند شما با مشکل قانونی مواجه می‌شود.

 پرسش مخاطب درباره خرید محضری ملکی که قبلا بصورت وکالتی معامله شده، این است:

باسلام واحترام ملکی قبل ازمعامله حقیر5 بار با سندی وکالتی مورد معامله و خرید و فروش واقع شده است. درتاریخ 11/12/94 موکل پنجمی به وکیلش این ملک رافروخته است. درسلسله سند موکل اولیه فوت شده؛ ولی اسم موکل فوت شده معلوم نیست. درمتن سندِ قبل ازسند بنده که توسط محضری تنظیم شده، با صراحت آمده است: وکیل با وقوف به فوت موکل اولیه و فقدان اعتبار آن، ِسمَت وکالت را قبول می کند. بعد درابتدای سال 95 ملک موصوف را با همین سند که موکل آن فوت شده با اقدامات فریبکارانه درمحضری که این محضری سند ما را تنظیم کرده و مستندش سند محضرقبل است، به نام بنده زده‌اند. هردو تا محضر و بایع ادعا دارند که شما با علم و رضایت به این شرایط ،معامله انجام دادی؛ درحالیکه بنده متوجه این نکته نشدم که موکل فوت شده و بعد ازپرداخت کل ثمن ملک، بعد از چند روز از کسانی دیگرعلم پیدا کردیم که حتی دوتا موکل فوت گردیده است و محضری که در متن تصریح به فوت موکل کرده، می گوید این تنظیم وکالت ،وکالت اولیه و اختیاری ازطرف موکل اخیر به وکیل بوده. سوال آیا درانحلال سند وکالت ازطریق فوت موکل، علم و آگاهی شرط است؟ آیا موکلی که درسلسله سند وکالتی فوت شده است، لازم است که معلوم و یا مشخص باشد؟ لطفا استدعا دارم که راهنمایی عالمانه بفرمایید. آرزوی توفیق ،عزت و شادکامی برایتان دارم .مشاور املاکی که جرمی مرتکب می شود،مرجع رسیدگی به جرمش غیرازاتحادیه اصناف کجاست؟

پاسخ کارشناسان :

وکالت با فوت هر یک از وکیل یا موکل منفسخ و بی اعتبار می گردد و علم یا جهل أشخاص نسبت به این امر در صحت یا بطلان وکالت بی تأثیر خواهد بود.

در صورتیکه نسبت به انتقال صورت گرفته‌، سند وکالتی مبتنی بر بیع نامه تنظیم گردیده باشد، می‌توانید با طرح دعوای احراز صحت و أصالت وقوع عقد بیع به طرفیت تمامی أشخاص أعم از وکیل یا موکل، نسبت به إحقاق حقوق خود اقدام نمایید.

از طرف دیگر در صورت ارتکاب جرم توسط املاک، امکان مراجعه به مراجع قضایی وجود خواهد داشت.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.