×

علم تفسیر قوانین در کشورمان ناشناخته است

علم تفسیر قوانین در کشورمان ناشناخته است

علم تفسیر قوانین در کشورمان ناشناخته است

علم-تفسیر-قوانین-در-کشورمان-ناشناخته-است

نویسنده کتاب «شیوه‌های تفسیر قوانین مدنی»

17 بهمن 1388 ساعت 11:38
«شیوه‌های تفسیر قوانین مدنی» در کتابی با همین عنوان بررسی شده‌اند. به اعتقاد نویسنده این اثر، تفسیر قوانین در کشورمان ناشناخته مانده است، موضوعی که ابهام در استنباط قوانین را می‌زداید و مانع از صدور حکم‌های متفاوت با استفاده از یک قانون واحد می‌شود.

حسین نوبخت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حوزه کاری و تخصص‌اش را تفسیر قوانین برشمرد و گفت: این موضوع در کشورهای غربی رشته‌ای علمی به شمار می‌آید، اما متأسفانه در کشورمان چنین مبحثی جایگاهش را در حوزه حقوق نیافته است.

وی افزود: در کشورهای غربی به‌ویژه فرانسه مکتب‌های «ادبی»، «تاریخی» و «اصولی» در تفسیر قوانین وجود دارند که در صورت مبهم بودن قانون به آنها مراجعه می‌شود. به این ترتیب که پیشینه هر یک از قوانینی که مبهم به نظر می‌رسند، در مکتب‌های مختلف بررسی می‌شوند تا کاربرد آنها بیش از پیش تبیین شوند.

نوبخت ادامه داد: این کتاب ابتدا به معرفی و تبیین علم تفسیر در حقوق می‌پردازد و سپس مکاتب آن را شرح می‌دهد و در ادامه شیوه‌های تفسیر حقوقی در ایران و ابزارهای آن را معرفی می‌کند. می‌توان ادعا کرد که این کتاب به موضوعی تازه در عرصه حقوق ایران می‌پردازد و می‌کوشد جایگاه آن در این حوزه را روشن کند.

وی ابهام‌زدایی در تفسیر قوانین را هدف اصلی این اثر برشمرد و گفت: برخی قوانین بسیار مبهم‌اند، به گونه‌ای که از یک قانون واحد، ممکن است در دادگاه‌های متفاوت احکام گوناگونی صادر شود که این امر سبب زیر سوال رفتن شأن و جایگاه دادگاه در نزد مردم و سبک شمرده شدن قوانین می‌شود.

نوبخت ادامه داد: استنباط‌ها و تفاسیر متعدد از یک قانون واحد، نشان دهنده عدم توجه به تفسیر قوانین در کشورمان است. توجه کافی و شایسته به این امر و به‌کار بستن آن، سبب افزایش کارآمدی دادگاه‌ها و اعتماد بیشتر مردم به این نهادهاست.

وی افزود: خوشبختانه اکنون برخی از دانشجویان حقوق «تفسیر قوانین» را موضوع پایان‌نامه‌های‌شان قرار داده‌اند و این امر سبب پویایی بیشتر این موضوع مهم در حوزه حقوق‌ خواهد شد.

نوبخت در پایان گفت: کتاب «شیوه‌های تفسیر قوانین مدنی» امسال منتشر شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.