×

لایحه جامع وکالت باید جامع و مانع با محوریت استقلال تصویب شود

لایحه جامع وکالت باید جامع و مانع با محوریت استقلال تصویب شود

یک وکیل دادگستری گفت لایحه جامع وکالت باید جامع و مانع با محوریت استقلال تصویب شود تا حقوق ملت تضییع نشود

لایحه-جامع-وکالت-باید-جامع-و-مانع-با-محوریت-استقلال-تصویب-شود

یک وکیل دادگستری گفت: لایحه جامع وکالت باید جامع و مانع با محوریت استقلال تصویب شود تا حقوق ملت تضییع نشود.

هوشنگ پوربابایی با حضور در غرفه ایسنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات گفت: اگر واقعا قصد داریم حقوق ملت استیفا شود دو حالت وجود دارد، یا نگران حقوق ملت بر اساس تاکید قانون اساسی هستیم یا دلمان برای آنها نمی‌سوزد و نگران حقوق‌شان هم نیستیم. به نظر من مردم دو وکیل دارند؛ یک وکیل در امر قانونگذاری و دیگری وکالت دادگستری.

این وکیل دادگستری گفت: وکیلی که در امر قانونگذاری است یعنی همان نماینده‌های مجلس. قانون اساسی به نمایندگان این اختیار را داده که در خصوص اظهارنظرهایی که در مجلس در راستای ایفای وظایف‌شان می‌کنند مصون از تعقیب هستند و حق آزادانه هرگونه اظهارنظری را دارند که این به معنی استقلال کامل آنهاست. ماهیت این استقلال یعنی استیفای حقوق ملت.

وی شکل دوم وکیل مردم بودن را در وکالت دادگستری دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که حقوق ملت نه در باب قانونگذاری و نه در باب تقنین بلکه از حیث اجرا دچار مشکل می‌شود یعنی زمانی که نماینده مجلس قانونی را به عنوان نماینده مردم تصویب کرده از حیث اجرا ملت احساس می‌کنند حقوق‌شان در معرض تضییع است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در مقام اجرا وکیل دادگستری باید مستقل باشد و از حیث اجرا مصون از تعقیب باشد تا هم بتواند حرفش را بزند و هم حقوق ملت را استیفا کند. اگر ما به هر طریقی این استقلال را از آن بگیریم و به دولت و قوه قضاییه وابسته‌اش کنیم یا اظهارنظر آزادانه را از آن بگیریم و اختیارات اجرا را به آن ندهیم، حقوق ملت تضییع می‌شود و هر جایی چه در مقام تقنین، چه در مقام اجرا حقوق ملت تضییع شود خلاف است. شما نمی‌توانید رییس‌جمهور را به عنوان مجری قانون اساسی که یکی از بخش‌های آن حقوق ملت است محدود کنید. ایشان هم باید استقلال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص لایحه جامع وکالت زمانی که می‌بینیم به شیوه‌های مختلف این وکیل یا کانون وکلا مضیق می‌شوند سیبل این هدف، حقوق ملت است.

پوربابایی ادامه داد: اگر کانون وکلا و وکیل دادگستری ایستادگی می‌کند به خاطر شخصیت خود نیست بلکه به خاطر دفاع از حق دفاع می‌باشد. حق دفاع چارچوبی دارد که برای دادرسی منصفانه باید استقلال پیدا کند و حق ملت هم باید داده شود. متاسفانه ما شاهد اخباری هستیم که می‌خواهند استقلال کانون وکلا را زایل کنند، در حالیکه استقلال کانون وکلا باید حفظ شود. اگر تابع استقلال نباشد متبوع هم استقلال نخواهد داشت و چرخه وکیل و کانون وکلا از هم گسستنی نیست.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.