×

مواجهه با زلزله باید تبدیل به مطالبه شود

مواجهه با زلزله باید تبدیل به مطالبه شود

به گفته رییس مدیریت بحران شهر تهران، براساس پیش‌بینی‌ها در دهه 80 حدود 700هزار نفر با زلزله 4 6ریشتری در دقایق اولیه در‌پایتخت کشته می‌شدند که حالا با تغییر فضا و نوسازی بناها این رقم به 36هزار نفر کاهش یافته است

مواجهه-با-زلزله-باید-تبدیل-به-مطالبه-شود

 به گفته رییس مدیریت بحران شهر تهران، براساس پیش‌بینی‌ها در دهه 80 حدود 700هزار نفر با زلزله 4/6ریشتری در دقایق اولیه در‌پایتخت کشته می‌شدند که حالا با تغییر فضا و نوسازی بناها این رقم به 36هزار نفر کاهش یافته است.

طبق گزارش اداره کاهش خطرپذیری سازمان‌ ملل‌ متحد، بررسی بلایای طبیعی از سال 1970 تا 2010 در جهان حاکی از آن است که همواره بلایای طبیعی سهم مهمی در ایجاد تلفات انسانی و خسارات اقتصادی در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه داشته است. اگرچه به‌لحاظ تعداد وقوع در این بازه زمانی، زلزله روند به نسبت متعادلی را سپری کرده اما همچنان مرگبارترین حادثه طبیعی بوده است.

از سوی دیگر، سیل و توفان هم سهم قابل‌توجهی در بخش مخاطرات مرتبط با آب و هوا دارند. همه اینها در حالی است که بارها ایران به‌عنوان 10کشور بلاخیز دنیا معرفی شده است و البته از حیث تنوع حادثه نیز در زمره پنج‌ کشور دنیا قرار دارد. با این توضیح که از مجموع 41سانحه شناخته‌ شده در جهان، 31 تا 33 نوع آن در‌ایران سابقه وقوع دارند که بیشترین و شایع‌ترین آنها زلزله و سیل در گروه حوادث طبیعی و آتش‌سوزی و تصادفات در گروه حوادث انسان‌ساز هستند. در این میان، همچنین گفته می‌شود که ایران از نظر سانحه‌خیزی در آسیا پس از چین، هندوستان و بنگلادش در رتبه چهارم قرار دارد. از سوی دیگر آمارها بیانگر این است که جمعیت ایران در طول 100سال گذشته همواره حدود یک ‌درصد جمعیت دنیا بوده اما تلفات جانی ناشی از زلزله و حوادث طبیعی در‌آن حدود 6درصد تلفات جانی از کل دنیا بوده است.

  پایتخت به ابرشهری بزرگ تبدیل شده است

این آمار و ارقام درحالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نیز روز گذشته اعلام کرد: 31مخاطره طبیعی در کشورمان شناخته شده که اهم این مخاطرات زلزله‌،‌ توفان‌، سیل و بادهای شدید است. اما از سوی دیگر در سال‌های اخیر بحران‌های دیگری هم تهران را تهدید کرده که به گفته هادی رحمتی، بروز برخی مخاطرات همچون آلودگی هوا و کمبود آب زیرزمینی ناشی از توسعه‌های انسانی، شهری و شهرنشینی است که سبب شده تا پایتخت به ابرشهری بزرگ بدل شود. به‌عنوان نمونه، در شهر تهران با گروهی فروریزش‌ها مواجه هستیم که باید برای این‌موضوع چاره‌ای اندیشیده شود.

اما درباره بحرانی همچون زلزله، رییس مدیریت بحران شهر تهران در تازه‌ترین اظهارات خود می‌گوید: براساس پیش‌بینی‌ها در دهه 80 حدود 700هزار نفر با زلزله 4/6ریشتری در دقایق اولیه در پایتخت کشته می‌شدند که هم‌اکنون به 36هزار نفر کاهش یافته است. به‌گفته احمد صادقی، طبق آماری که مرکز مطالعات مسکن وزارت مسکن اعلام کرده 30درصد ساخت‌وسازها در تهران فرسوده است و اصول ساخت‌وساز بر اساس آیین‌نامه 2800 رعایت نشده و باید نظارت بر آن بیشتر شود.

  رفتار غیرمتعارف انسان‌ها

به گفته وی، مدیریت بحران مسئولیتی بر دوش ندارد و در بازنگری آیین‌نامه ساخت‌وساز و نظارت بر آن مسئولیتی ندارد. اعتقاد رییس‌مدیریت بحران شهر تهران درباره وضعیت گسل‌های این شهر این است که با مطالعات انجام شده مشخص شد که همه گسل‌ها مخرب بودند اما وجود گسل و فعال بودن آن، مشکل نیست بلکه رفتار غیرمتعارف انسان‌ها باعث مخرب شدن آن می‌شود.

صادقی با بیان اینکه ایران از گسل مصون نیست، توضیح می‌دهد که شناسایی گسل‌ها را از 11سال پیش تاکنون در دستور کار قرار  دادیم و وجود این گسل‌ها به تأیید سازمان زمین‌شناسی رسیده و 2ماه پیش نیز در شورای‌عالی شهرسازی هم مصوب و در طرح جامع شهرسازی آمده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر ابلاغ شود. آنهم در شرایطی که گسل‌ها در تهران تا زیر هشت ریشتر، قدرت فعال شدن دارند اما اگر فعال شد و ما خوب ساخت‌وساز کرده بودیم و آمادگی هم داشتیم دیگر مهم نیست که روی گسل بنایی ساخته شود زیرا مهم این است که با گسل هم‌زیست شده‌ایم یا خیر.

درباره فرونشست زمین در پایتخت نیز عقیده رییس مدیریت بحران شهر تهران بر این است که علت آن چالش‌هایی است که در زیر سطح وجود دارد و شکستگی بر اثر آب و لوله‌های مختلف می‌تواند یکی از این علل باشد. با این توضیح که پس از حادثه شهران، کارگروهی تشکیل و طرحی برای دولت ‌آماده شده که در‌دست بررسی است و اگر تصویب شود برای مقابله و آمادگی نیازمند قطع‌کن‌های خودکار گاز، آب و مقاوم‌سازی شبکه فرسوده توزیع آب هستیم همچنین اگر اعتبارات ساخت تونل مشترک، مصوب شود این تونل در این مواقع کمک‌کننده خواهد بود.

  شدت حوادث در تهران بالاست

از سوی دیگر، رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز درباره وقوع زلزله در پایتخت می‌گوید: از بروز این حادثه طبیعی  نمی‌توان جلوگیری کرد از این‌رو باید خود را ایمن کنیم؛ موضوعی که نگرانی ما را در مورد تهران بیشتر می‌کند همین است زیرا طبق مطالعات انجام شده، شدت حوادث در تهران بالا خواهد بود.

به گفته اسماعیل نجار، پس از وقوع حادثه بم و تأکیدات رهبری، سیاست‌هایی ابلاغ شد که در آن آمده است تمام امکانات نیروهای مسلح نیز در زمان بحران در اختیار ما قرار گیرد اکنون نیز همکاری لازم را دستگاه‌ها در زمان طلایی وقوع حادثه داشته‌اند البته ما‌در‌زمینه پیش‌بینی و پیشگیری مشکلاتی داریم که باید به صورت دوره‌ای آن را ارتقا دهیم و از بار حوادث بکاهیم. با این توضیح که برخی از کلانشهرها مانند تهران در معرض زلزله قرار دارند که ما از این بابت نگرانیم و هر لحظه ممکن است حادثه رخ دهد اما باید در برابر این حوادث فکر کنیم که چرا جلوی حادثه را نمی‌توان گرفت حتی زمان وقوع زلزله را نمی‌توان تعیین کرد اما می‌توانیم خود را ایمن کنیم.

  تاکنون درست کار نکرده‌ایم

از سوی دیگر، وقتی فرهنگسازی در میان مردم درباره زلزله انجام شود این موضوع تبدیل به یک مطالبه می‌شود، در چنین وضعیتی است که موضوع مهم و مشکل پیگیری خواهد شد در حالی که ما تاکنون درست کار نکرده‌ایم و مکان‌یابی خوبی نداشته‌ایم؛ ساختمان‌های بلندمرتبه در شمال شهر تهران در روی گسل‌ها ساخته شده و کوچه پس‌کوچه‌های پنج متری وجود دارد در نتیجه در زمان وقوع حادثه چطور می‌توانیم امدادرسانی کنیم؟

در سال‌های اخیر مروری بر اظهارات کارشناسی مسئولان و متخصصان نشان می‌دهد که اگر در هر برنامه‌ای مشارکت مردم بالا باشد دستیابی به اهداف در آن برنامه محقق می‌شود. در‌این‌میان نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد فعالیت‌ سازمان‌های مردم نهاد برای جلب مشارکت مردم است. یکی از برنامه‌های این سمن‌ها می‌تواند ترویج فرهنگ ساخت و ساز اصولی در بین مردم باشد.  البته نکته مهم دیگر برنامه‌ریزی صحیح دولت و شهرداری در تبیین و تصویب قوانین و آیین‌نامه‌ها برای سهولت در ساختمان‌سازی مهندسی است. از سوی دیگر، ارایه بسته‌های تشویقی و وام‌های مناسب برای اقشار مختلف جامعه به‌منظور ساخت منازلی با رعایت چارچوب‌های استاندارد آن نیز به‌طور حتم همگی در تشکیل شهری ایمن موثر خواهد بود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.