×

رشد 16 درصد تلفات مسمومیت با قرص برنج در اسل 95 ، تهران ، گیلان و مازندران دارای بیشترین فوتی

رشد 16 درصد تلفات مسمومیت با قرص برنج در اسل 95 ، تهران ، گیلان و مازندران دارای بیشترین فوتی

در سال گذشته 598 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل 16 6 درصد بیشتر شده است

رشد-16-درصد-تلفات-مسمومیت-با-قرص-برنج-در-اسل-95-،-تهران-،-گیلان-و-مازندران-دارای-بیشترین-فوتی

در سال گذشته 598 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل 16.6 درصد بیشتر شده است.

رشد 16 درصدی تلفات مسمومیت با قرص برنج در سال 95/ تهران، گیلان و مازندران دارای بیشترین فوتیبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال گذشته از کل تلفات قرص برنج در کشور 381 نفر مرد و 217 نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال 1394، 336 و تعداد زنان 177 نفر بود.

بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با 149، گیلان با 75 و مازندران با 67 فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته اند، همچنین در سال گذشته آمار تلفات قرص برنج در بیش از نیمی از استان‌ها کمتر از 10 نفر و در تعدادی نیز صفر گزارش شده است.

قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تن‌ها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است. از لحاظ زمان بروز علایم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از 15 - 10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علایم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است رخ دهد.

در صورت مسمومیت خوراکی، علایم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است. بیشتر مرگ و میر‌ها در خلال 12 تا 24 ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علایم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

ضرورت اعمال تدابیر سختگیرانه برای جلوگیری از توزیع قرص برنج

هر چند طی سال‌های گذشته و طبق آمارهای موجود شاهد کاهش تلفات قرص برنج در کشور بودیم، اما متأسفانه در سال گذشته آمار مسمومیت با قرص برنج مجدد روند افزایشی را در پیش گرفته و شاید همین امر اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن را دو چندان می‌کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.