×

دل به دریای مرگ زدن

دل به دریای مرگ زدن

با شروع فصل گرما، شمار تلفات غرق شدگی افزایش می یابد ،غرق شدگی یکی از علل مرگ و میرهای غیرعمدی است که به راحتی قابل پیشگیری است

دل-به-دریای-مرگ-زدن وکیل 

 با شروع فصل گرما، شمار تلفات غرق شدگی افزایش می یابد ،غرق شدگی یکی از علل مرگ و میرهای غیرعمدی است که به راحتی قابل پیشگیری است.

شنا در دریا ،تفریحی است که گاهی زندگی را به باد می دهد؛ دل به دریا می زنی ،اما غافل ازاینکه به استقبال مرگی رفتی و در حقیقت دل به دریای مرگ زده ای .

در گرمای تابستان ،‌بسیاری از خانواده ها و بخصوص جوانان برای گذاران روز هایی شاد و مفرح عازم سفرمی شوند و تنی به آب می زنند تا به دور از هیاهوی شهر و زندگی ماشینی پر دود و غبار ،ایام خوب و شادی را تجربه کنند .

اما در برخی از مواقع سهل انگاری ها و رعایت نکردن نکات ایمنی موجب می شود که این سفرهای تفریحی به سفری تلخ تبدیل شود و مسافر بخت برگشته راهی سفر آخرت شود و هزاران هزار آرزو در یک شنای ناموفق نقش بر آب شود.

علی مرد میان سالی است که دختر 15ساله اش چند سال پیش در دریای خزر غرق شد؛ هنوز از آن لحظات به سختی یاد می کند و قطرات اشک از گونه هایش جاری می شود و می گوید: ای کاش هرگز به آن سفر نمی رفتم تا فرزندم را از دست بدهم .

علی با زمزمه ای اندوهناک می گوید: اگر بود ،الان 30سال بیشتر داشت و شاید هم ازدواج کرده بود .

وی ادامه می دهد : یکی از روزهای مردادماه بود که برای شنا به سواحل دریای خزر رفتیم دخترم آن روزها کلاس شنا می رفت ،اما تبحرکافی نداشت و شاید همین تجربه اندک هم عاملی برای مرگش شد ،در ساحل دریا جایی به دور از طرح سالم سازی،خانوادگی برای تفریح و شنا رفته بودیم که ناگهان متوجه شدم در حدود 100تا 150متری عمق آب ، دست و پا می زند، آن لحظه هیچکدام از ما کاری از دستمان برنمی آمد؛به آب زدم تا نجاتش دهم؛خودم هم درحال غرق شدن بودم و کاری از دستم برنمی آمد؛ نه نجات غریقی بود و نه در آن اطراف کسی که شنا را بداند؛همه فریاد می زدند و فقط دعا می کردیم؛تا یک نفر رفت تا کمک بیاورد؛ اما وقتی او با نجات غریق برگشت، دیگر خیلی دیر شده بود؛ جنازه دخترم را از آب بیرون کشیدند .

علی می گوید:: دیگر از آن زمان به بعد من و خانواده ام هرگز راضی نمی شویم که به شمال و دریا برویم و لذت تفریح و سفر به شمال را هم برای دیگر فرزندانم حرام کرده ام ،تجربه بسیار تلخی بود و امیدوارم برای کسی اتفاق نیفتد ؛ چرا که در یک چشم بر هم زدنی ،دخترم را از دست دادم و با جنازه اش به تهران برگشتم .

تجربه این پدر داغدیده یکی از هزاران هزار تجربه ای است که برخی هموطنان از حادثه غرق شدن عزیزانشان دارند .در این روزهای گرم بیشتر از ایام دیگر شاهد هستیم که در رسانه ها اعلام می شود که چندین نفر بر اثر غرق شدگی در دریا ، رودخانه ،استخر ،کانال های آب و سدها و حتی دریاچه های مصنوعی جان خود را از دست داده اند و شاید با کمی دقت و رعایت نکات ایمنی در شنا در این گونه اماکن بتوان جلوی بروز این حوادث و تلفات ناشی از آن را گرفت .

با شروع فصل گرم سال، شمار تلفات غرق شدگی افزایش می یابد ،غرق شدگی یکی از علل مرگ و میر غیرعمدی است که به راحتی قابل پیشگیری است، حصارکشی استخرها، شنا نکردن در مکان های ممنوعه، داشتن همراه در حین شنا و شنا نکردن افرادی که به علت بیماری همچون تشنج برای شنا منع دارند، می تواند از بروز غرق شدگی در حین شنا کردن و تفریحات آبی کاست.

بنابر آمار هایی که از سوی پزشکی قانونی اعلام می شود، استان های شمالی کشور دارای بیشترین شمار تلفات غرق شدگی هستند و اما در عین حال آمار غرق شدگی در رودخانه ها نیز بیشتر از جاهای دیگر گزارش شده است .

**913 نفر درسال 95 بر اثر غرق شدگی فوت کردند

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور می گوید: در سال گذشته 913 نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با سال قبل از آن (1394)با شمار تلفات غرق‌شدگی 879 نفر ، 9 / 3 درصد افزایش یافته است.

امیرحسین مهدوی می افزاید: در سال گذشته 798 مرد و 115 زن بر اثر غرق‌شدگی جان باختند این در حالی است که شمار مردان فوت شده بر اثر غرق‌شدگی در سال 94، 748 و شمار زنان 131 نفر بود.

** مازنداران و خوزستان دارای بیشترین تلفات غرق شدگی

وی ادامه می دهد: در این مدت استان های خوزستان و مازندران هر کدام با 135، گیلان با 81 و فارس با 56 فوتی بیشترین و استان های خراسان شمالی با 2، قم با سه و سمنان با چهار فوتی کمترین آمار تلفات غرق‌شدگی را داشته اند.

مهدوی خاطر نشان می کند که همچنین در سال گذشته بیشترین آمار مرگ بر اثر غرق‌شدگی با 142مورد در مرداد ماه و کمترین آن با 30 مورد در دی ماه ثبت شده است.

**مرگ 260 نفر در رودخانه ها

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی می گوید: مطابق هر سال بیشترین تلفات غرق‌شدگی در رودخانه ها جان خود را از دست داده اند و در سال گذشته از کل تلفات غرق‌شدگی در کشور 260 نفر در رودخانه ها جان باخته اند که بیشترین تعداد این تلفات را در بر می گیرد؛ پس از آن، دریا با 180 فوتی(170 نفر خارج محدوده طرح و 10 نفر در محدوده مجاز) در رتبه دوم تعداد تلفات غرق‌شدگی قرار دارد.

وی اظهار می دارد: در این مدت همچنین 139 نفر در استخر، 85 نفر در کانال، 79 نفر دریاچه مصنوعی و سد، 32 نفر چاه، 29 نفر دریاچه طبیعی و 109 نفر در سایر مکان ها جان خود را از دست داده اند.

این مسئول پزشکی قانونی تصریح می کند: در سال 94نیز 879نفر ، سال (93) 898نفر ،سال (92)یک هزارو 63نفر و در سال 1391نیز یک هزار و 74 نفر به دلیل غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند .

این مسئول پزشکی قانونی تاکید می کند: از آنجا که در فصل تابستان تمایل افراد برای حضور در حاشیه رودخانه ها و شناکردن افزایش می یابد به هموطنان توصیه می کنیم برای پیشگیری از موارد غرق شدگی و بروز حوادث ناگوار حتما نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند.

**توصیه های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی

- آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

- اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

- بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- از شوخی های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.

- به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

- در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید، یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

- در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

- بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.