×

استقبال از ایجاد سازوکار نظارت بر مجلس

استقبال از ایجاد سازوکار نظارت بر مجلس

استقبال از ایجاد سازوکار نظارت بر مجلس

استقبال-از-ایجاد-سازوکار-نظارت-بر-مجلس

 دیدار نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری
استقبال از ایجاد سازوکار نظارت بر مجلس
گفت‌وگو با مقدسی، اسماعیلی، رسایی، آرین‌منش، نکونام، غفوری‌فرد و قنبری    

مجلس با استفاده از رهنمودهای رهبری استراتژی سال جدید را تعیین می‌کند

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار امروز نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری گفت: مجلس هر ساله در شروع سال کاری خود که خردادماه است با مقام معظم رهبری دیداری دارد و کارنامه‌ یکساله مجلس و ارزیابی ایشان از عملکرد یکساله مجلس را استماع می‌کند. هم‌چنین نمایندگان مجلس با استفاده از رهنمودهای رهبری استراتژی سال جدید خود را تعیین می‌کنند.

هادی مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که رهنمودهای رهبری در همه زمینه‌ها راهگشاست، اظهار کرد: مقام معظم رهبری پس از خطبه‌های بسیار حیاتی و احیاگر خود در مراسم سالگرد حضرت امام (ره) که رهنمودی خردمندانه برای تمامی قوا و دستگاه‌ها بود امروز هم در دیدار با نمایندگان مجلس بیاناتی را در راستای همان فرمایشات داشتند.

وی افزود: رهبری در این دیدار مجلس و دولت را به همکاری و تعامل هرچه بیشتر با یکدیگر درجهت رفع مشکلات ترغیب کردند و با تقدیر پدرانه‌ای که از عملکرد مجلس هشتم داشتند رهنمودهای بسیار ارزنده‌ای را بیان کردند.

مقدسی ادامه داد: یکی از رهنمودهای رهبری بحث نظارت مجلس بر مجلس بود که با استقبال جانانه‌ای ازسوی نمایندگان روبرو شد و قطعا همه ما باید آن را در دستورکار قرار دهیم.

نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد:مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت فعلی انقلاب و حساسیت خاص آن عنوان کردند که باید آرمان‌گرایی واقع‌بینانه سرلوحه تمامی تصمیمات و برنامه‌ها قرار گیرد که این رهنمودی بسیار عالی از سوی ایشان بود. ایشان هم‌چنین ضمن این‌که مجلس را به تعامل و تفکر بیشتر در زمینه مسائل قانونی و اجرایی فراخواندند بر استقلال مجلس، حریت نمایندگان و پاک‌زیستن آنها تاکید داشتند.

همه نمایندگان با هر سلیقه‌ای فرمایشات معظم‌له را نصب‌العین قرار دهند

یک نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار امروز نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد که در این جلسه معظم‌له بر عمل به قانون تاکید داشتند.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین با یادآوری تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر وحدت و همدلی و همراهی دو قوه مقننه و مجریه ،افزود:‌ ایشان تاکید داشتند برای آن که کار کشور زمین نماند، وحدت و اتحاد و صمیمیت بین قوا حاکم شده و از حاشیه‌هایی که برای نظام هزینه دارد، پرهیز شود.

اسماعیلی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند؛ چون دولت وظیفه‌ی اجرایی دارد، باید ملاحظات کار اجرا مد نظر قوه مقننه قرار گیرد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: بحث دیگری که تیزبینی مقام معظم رهبری را می‌رساند، این بود که ساز و کاری تبیین شود که خود نمایندگان بر کار خود نظارت داشته باشند و بر اساس این ساز و کار بر عملکرد نمایندگان رسیدگی شود.

اسماعیلی اظهار امیدواری کرد که همه نمایندگان مجلس با هر سلیقه‌ای فرمایشات معظم له را نصب‌العین قرار داده؛ چرا که راه پیروزی کشور همین است و از تفرقه هیچ کس سود نمی برد.

 مجلس موظف است براساس تنظیم طرحی نظارت بر خود را افزایش دهد

نماینده‌ اصولگرای مردم تهران درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طبیعتا دیداربا مقام معظم رهبری همواره، نه تنها مردم بلکه برای ما مسوولین نیز کارگشاست و باعث این می‌شود که درجهت‌گیری‌های خود برای یکسال آینده جهت‌گیری را انتخاب کنیم که منافع انقلاب و مردم در آن دیده شود.

حجت‌الاسلام حمید رسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از دیدار امروز نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری و مهم‌ترین تاکیدات ایشان به نمایندگان، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در جلسه‌ی امروز چهار توصیه‌ی مهم به ما نمایندگان داشتند، گفت: یکی از این توصیه‌ها به اهمیت جایگاه کمیسیون‌ها در تصمیمات مجلس برمی‌گشت و تاکید ایشان مبنی بر این بود که به مباحث کمیسیون‌ها توجه بیشتری شود. مسئله‌ دیگرهم مربوط به رابطه‌ی دولت و مجلس بود که ایشان تاکید داشتند که دولت باید قانون را اجرا کند، ولی مجلس نیز باید قانونی را به تصویب برساند که دولت بتواند آن را اجرا نماید.

این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در ادامه، خاطر نشان کرد: درحقیقت رهبر معظم انقلاب به نوعی به برخی از گلایه‌هایی که دولت داشته، حق دادند، البته ایشان بعضا ادبیاتی که مورد استفاده قرارمی‌گیرد مبنی بر اینکه به قانون عمل نشود را مناسب نمی‌دانستند. سومین تاکید رهبر معظم انقلاب - با عطف به همان موضوع رابطه‌ مجلس و دولت - موضوع برنامه‌ی پنجم توسعه بود که ایشان تاکید داشتند، برنامه‌ی پنجم دولت را نباید مجلس آنقدر تغییر دهد که تبدیل به یک برنامه‌ دیگر شود بلکه باید مجلس آن را تکمیل کند نه اینکه تبدیل به چیز دیگری نماید.

رسایی خاطر نشان کرد: در کنار این سه توصیه‌، ایشان توصیه مهم دیگری داشتند که در آینده‌ی مجلس کارگشا خواهد بود و قطعا دو سال آینده‌ مجلس را متفاوت از دو سال قبل و حتی تاثیرگذار بر دوره‌های آینده خواهد کرد، و آن توصیه این است که همانطور که مجلس بر دستگاه‌های مختلف نظارت می‌کند خود نباید مصون از نظارت باشد. در حالی که در حال حاضر هیچ دستگاهی بر مجلس ناظر نیست. این یک عیب اساسی و یک نقصان اساسی در وضعیت مجلس است که مقام معظم رهبری بر روی آن دست گذاشتند و از نمایندگان خواستند که ساز و کاری برای نظارت بر خودشان فراهم کنند تا اگر نماینده‌ای از مسیر خارج و دچار فساد شد با آن ساز و کار بتوان او و مجلس را مصون داشت.

به اعتقاد این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، این تذکرمهمترین تذکر رهبری بود که وسعت، گستردگی و اهمیت آن بسیار زیاد بوده و میزان تاثیرگذاری آن در آینده بیشتر معلوم خواهد شد.

وی تصریح کرد: شخصا حدود یک ماه پیش در نطق میان دستور خود در سالگرد صدور پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد تاکید کردم نمایندگان مجلس که در حقیقت ناظر بر دستگاه‌های دیگر هستند و تلاش می‌کنند آن دستگاه‌ها را شفاف کنند، تا خود شفاف نشوند نمی‌توانند به شفاف‌سازی دستگاه‌های دیگر کمک کنند و هرگز شفافیت در بیرون از مجلس اتفاق نمی‌افتد و مهمترین مشکل و معضل ما در مبارزه با فساد همین است.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به لطف الهی رهبر معظم انقلاب امروز این مسئله را بر گردن نمایندگان گذاشتند و مجلس موظف است بر اساس تنظیم طرحی نظارت بر خود را افزایش دهد. در حال حاضر روال کار به این شکل است که تا برگزاری انتخابات مجلس، شورای نگهبان به نوعی بر عملکرد کاندیداها نظارت می‌کند. وقتی شورای نگهبان انتخابات را تایید می‌کند تا زمان تصویب اعتبارنامه، نمایندگان به نوعی بر همکار خود نظارت می‌کنند اما بعد از تصویب اعتبارنامه، ما با یک سکوت و یک خلا قانونی مواجهیم که متاسفانه شاهدیم در مواردی این نمایندگان دچار آلودگی‌ها و مفاسد می‌شوند که این مسئله لطمات جبران‌ناپذیری را به کشور وارد می‌کند.

به نظر رسایی، مجلس باید با تصویب طرحی نظارت شورای نگهبان را استمرار ببخشد و در طول دوره‌ نمایندگی هم اگر نماینده‌ای شرایط نمایندگی را از دست داد یا دچار مفاسد شد از آنجا که شورای نگهبان این ارتباط را با دستگاه‌های ذیربط دارد و مجموعه‌ای است که صلاحیت نمایندگان را برای ورود تایید کرده باید در ادامه‌ مسیر هم این نظارت را داشته باشد، یعنی باید نظارت شورای نگهبان افزایش پیدا کند.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درپایان، گفت: این نظارتی که مدنظر مقام معظم رهبری است نباید در درون مجلس باشد. یعنی برخی معتقدند کمیسیون اصل نود می‌تواند چنین جایگاهی داشته باشد. درحالی که این درست نیست و یا ترکیبی که توسط خود نمایندگان انتخاب شود بعضا عنوان می‌شود، که این هم درست نیست. چون هیچ فرقی بین آن نماینده و نمایندگان دیگر وجود ندارد و باید دستگاه نظارتی خارج از مجلس بر عملکرد مجلس و بر یکسری از مسائل خاص مانند مفاسد و در جاهایی که نماینده شرایط نمایندگی را از دست می‌دهد، نظارت داشته باشد که بهترین جایگاه هم جایگاه شورای نگهبان است.

نگاه رهبر معظم انقلاب به مجلس یک نگاه مثبت و همراه با رافت و شفقت بود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب به مجلس یک نگاه مثبت و همراه با رافت و شفقت بود و رهنمودهای ایشان ره توشه‌ای برای سال سوم مجلس خواهد بود.

جواد ‌آرین‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به دیدار امروز نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری در ارزیابی از این جلسه تصریح کرد: در ابتدای این جلسه دکتر لاریجانی گزارشی از عملکرد مجلس ارائه کرد و اشاره‌ای هم به قوانین مهمی شد که در طول دو سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: طبق گفته دکتر لاریجانی تعداد 421 مورد طرح و لایحه در دستورکار مجلس در این دو سال قرار گرفته از این تعداد 142 مورد‌ آن تبدیل به قانون شده است که از آن جمله به قوانین مهم مانند هدفمند کردن یارانه‌ها، جرایم یارانه‌ای ،‌نظام جامع دامپروری، مجازات اسلامی، آیین‌دادرسی، ارتقاء بهروری نظام سلامت و موضوع تنقیح قوانین که مورد توجه قرار گرفته، اشاره شد.

وی مساله دیگر عنوان شده را موضع‌گیری‌های مجلس در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و توجه ویژه به فرهنگ ایرانی و اسلامی و افزایش بودجه‌های فرهنگی برشمرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم ضمن ارائه رهنمودهای بسیار مفید و ارزشمند، ‌از تلاش‌های مجلس و موضع‌گیری‌های آن در عرصه‌های مهم سیاسی داخلی و خارجی و نقش‌آفرینی‌های که مجلس در این مسائل داشته، تشکر کردند.

آرین‌منش تصریح کرد: مقام معظم رهبری، مجلس را یک مجموعه شاداب، مومن، دارای مسوولیت و مجموعه اثرگذار، که بر سرنوشت کشور تاثیر گذاشته، مورد ارزیابی قرار دادند. ایشان لزوم انسجام و اقتدار مجلس و لزوم همکاری‌های صمیمانه بین دولت و مجلس را مانند همیشه مورد تاکید قرار دادند.

وی با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از حضور مردم خوب و همیشه در صحنه گفت: ایشان نمایندگان را یادآور شدند به این که شما نماینده مردم خوبی هستید که هوشیار و بیدارند و در حوادث بعد از انتخابات و در مراسم سالگرد رحلت امام راحل، حضور و هوشمندی خود را نشان دادند.

به گفته این نماینده اصولگرای مجلس،‌ مقام معظم رهبری دو خصوصیت ضروری را برای مصوبات مجلس یادآور شدند، یکی « آرمان‌گرایی» و دیگری « واقع‌بینی»، در واقع ایشان تاکید داشتند ما باید شرایط را به گونه‌ای ببینیم که می‌خواهیم به قله‌های بلند برسیم اما واقعیت‌های جامعه را هم باید نظر قراردهیم.

آرین‌منش خاطرنشان کرد: ایشان هم‌ چنان اشاره داشتند که دولت باید مجری قوانین باشد و مجلس هم دولت را در شرایط سختی قرار ندهد که امکان اجرا وجود نداشته باشد، یعنی مجلس شرایط دولت و مجری را در نظر بگیرد. درواقع دولت را عنصر وسط گود دانستند و مجلس باید قوانینی را تصویب کند که دولت توانایی اجرا را داشته باشد.

وی به نقش زیربنایی و بنیانی کمیسیون‌ها از دید مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت:‌ ایشان بر حضور مستمر و فعالانه‌تر نمایندگان در کمیسیون‌ها تاکید کرده و توصیه‌ای هم در خصوص ضرورت شان نظارتی مجلس برای نمایندگان داشتند و عنوان کردند که مجلس باید برخود و نمایندگان کنترل و نظارت داشته باشد چرا که هر انسانی نیازمند مراقبت و نظارت است.

به گفته وی آخرین توصیه مقام معظم رهبری، توجه به تصویب برنامه پنجم به گونه‌ای که ساختار برنامه خیلی دچار دگرگونی اساسی نشود و منویات دولت هم مدنظر قرار گیرد، بود.

کمیسیون اصل 90 تعیین سازوکارهای نظارت مجلس بر مجلس را دردستورکار قرار می‌دهد

نایب رییس کمیسیون اصل نود با اشاره به دیدار امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری گفت: در راستای فرمایشات ایشان، کمیسیون برنامه روزمره خود را کنار می‌گذارد و به عنوان دستوری مهم، نسبت به تعیین ساز و کارهای نظارت مجلس بر مجلس، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم نکونام در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: آن‌چه در این دیدار بیشتر به کمیسیون ما مربوط می‌شد، بحث نظارت مجلس بر مجلس یعنی نظارت کمیسیون اصل 90 بر طرز کار مجلس و نمایندگان بود، که در تقنین و نوع رابطه‌ها رقم می‌خورد.

وی یادآور شد: البته همه ساله، در سالگرد شروع مجلس، نمایندگان محضر مقام معظم رهبری شرفیاب می‌شوند و ایشان هم رهنمودهای مهمی عنوان می‌کنند، امسال هم ایشان رهنمودهایی را در رابطه با نوع کار مجلس، اهمیت مجلس و نوع تعامل با دولت، خدمتگزاری بیشتر به مردم و بحث نظارت مطرح ‌فرمودند.

وی افزود: ما امیدواریم بتوانیم خصوصا در بحث نظارت، که مدنظر ایشان و جزو منویات معظم‌له است، اقداماتی انجام دهیم و آنها را در کمیسیون اصل 90 اجرایی کنیم.

نکونام در پایان گفت: بیانات رهبری همواره روشنگر راه آینده‌ همه‌ی قوا بوده و مطالب امروز ایشان هم قطعا ما را تقویت و تشویق می‌کند و انگیزه‌ای خواهد بود که ما مسوولیت‌های قانونی‌مان را بهتر از گذشته انجام دهیم.

مجلس مطمئنا راهکاری برای نظارت بر خود تدوین می‌کند

حسن غفوری‌فرد تصریح کرد: در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب بر همکاری بیشتر دولت و مجلس تاکید داشتند.

این نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به دیدار امروز صبح نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری در توضیح درباره این دیدار، با بیان این مطلب، افزود: همچنین ایشان تاکید کردند که دولت موظف است آنچه که قانون شد و از شورای نگهبان گذشت را اجرا کند. در عین حال مقام معظم رهبری توصیه کردند که مجلس در تدوین قوانین؛ امکانات و ظرفیت‌های دولت را در نظر گیرد و قوانینی را تصویب کند که دولت قادر به اجرای آن باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار بیاناتی بسیار آموزنده و راهگشا را مطرح کردند. ایشان در ابتدا از مجلس تشکر کردند و سپس دو نکته‌ی مشخص را مطرح کردند که باید نسبت به آن اهتمام لازم صورت گیرد.

وی در توضیح نکته اول بیان شده از سوی مقام معظم رهبری، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که شان مجلس شان نظارت است، به گونه‌ای که مجلس باید علاوه بر نظارت بر قوه‌ی قضاییه و قوه‌ی مجریه، باید با تدوین ساز و کاری بر خود کار مجلس نیز نظارت صورت دهد، تا اگر خدایی ناکرده برخی از نمایندگان به دلایلی کارهایی را انجام دادند که با قوانین ساز گاری نداشت مورد مواخذه قرار گیرند و مسئله بررسی شود.

وی، با بیان این‌که مطمئنا مجلس در وهله‌ی اول این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری را پیگیری خواهد کرد، افزود: مجلس مطمئنا راهکاری را در اولین فرصت تدوین می‌کند تا بر خود مجلس و نمایندگان نظارت لازم صورت گیرد.

غفوری‌فرد در توضیح نکته‌ دوم مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز گفت: رهبر معظم انقلاب بر همکاری بیشتر دولت و مجلس تاکید داشتند. همچنین ایشان تاکید کردند که دولت موظف است آنچه که قانون شد و از شورای نگهبان گذشت، اجرا کند. در عین حال مقام معظم رهبری توصیه کردند که مجلس در تدوین قوانین؛ امکانات و ظرفیت‌های دولت را در نظر گیرد و قوانینی را تصویب کند که دولت قادر به اجرای آن باشد. همچنین ایشان بر همکاری مشترک دولت و مجلس تاکید داشتند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، از دیگر نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری را برنامه‌ی پنجم توسعه عنوان و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تاکید داشتند که در تصویب برنامه‌ی پنجم توسعه اگر وظیفه‌ای از سوی مجلس بر دوش دولت نهاده می‌شود، باید امکانات اجرای آن وظیفه برای دولت تامین گردد.

غفوری‌فرد در ادامه اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در پایان به انجام وظایف و کارهای بیشتر و توجه مجلس به وظایفش تاکید داشتند و از مجلس برای بیان نظرات و انجام وظایفش در ابعاد داخلی و خارجی تشکر کردند.

 تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای احیای نقش نظارتی مجلس است

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار امروز نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری گفت: ایشان در این دیدار بر لزوم توجه نمایندگان به وظایف نظارتی و شان نظارتی مجلس تاکید بسیار خوب و مناسبی داشتند و همچنین تاکید کردند که نظارت را نه تنها در ارتباط با دولت، بلکه باید در ارتباط با خود مجلس هم تقویت کرد.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: یکی از فرمایشات رهبری در این دیدار این بود که صرفا نظارت در ارتباط با دولت مطرح نباشد؛ بلکه نمایندگان در ارتباط با مجلس هم نظارت همه جانبه و گسترده‌ای را در ابعاد مختلف اعمال کنند.

وی با بیان اینکه این دیدار به تقویت جایگاه مجلس کمک خواهد کرد، افزود: تاثیر مهم این دیدار این است که نمایندگان علاوه بر اینکه نظارت بر قوای دیگر را بر عهده دارند، وظیفه نظارت بر خودشان را نیز عهده‌دار خواهند بود. به اعتقاد ما این تاکید خوب و مناسبی است که کسی که می‌خواهد نظارت کند باید در وهله اول خودش سالم و بری از برخی مسائل و مشکلات باشد.

نماینده مردم ایلام در خانه ملت یادآور شد: تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای احیای نقش نظارتی مجلس است چرا که ما شاهدیم نقش نظارتی مجلس نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده و مجلس جایگاه خاصی ، که در قانون اساسی در ارتباط با نظارت پیش‌بینی شده ، را به معنای واقعی ندارد و وظیفه نظارتی خود را به خوبی اجرا نمی‌کند.

قنبری در پایان گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری کمک می‌کند که مجلس علاوه بر اینکه نقش و جایگاه نظارتی خود را در ارتباط با دستگاه‌ها و قوای دیگر احیا می‌کند، نظارت بر خودش را هم به شکل جدی دنبال کند.

دیدار امروز(سه‌شنبه) نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری حاوی نکات قابل توجه و ارزشمندی بود که نمایندگان پس از این دیدار بر تسریع در اجرای این نکات به ویژه موضوع طراحی سازوکاری برای تحقق نظارت بر مجلس، تاکید داشتند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.