×

لزوم به روز رسانی اطلاعات وکلا و قضات-خسروی پور

لزوم به روز رسانی اطلاعات وکلا و قضات-خسروی پور

سرعت پیشرفت و تحول خصوصا در قرن کنونی شگفت آور است روش های اطلاع رسانی و تبادل اخبار و اطلاعات به اوج رسیده است و اعلان دهکده جهانی به واقع تبلور یافته است میزان این تحول در تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری شگفت آور ا

لزوم-به-روز-رسانی-اطلاعات-وکلا-و-قضات-خسروی-پور

سرعت پیشرفت و تحول خصوصا در قرن کنونی شگفت آور است روش های اطلاع رسانی و تبادل اخبار و اطلاعات به اوج رسیده است و اعلان دهکده جهانی به واقع تبلور یافته است میزان این تحول در تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری شگفت آور است به طوری که برخی از اهل فن سرعت تحول هر سخت افزار یا نرم افزار را یا به قولیupdateرا سه ماه تخمین زده اند چشم انداز جذاب و زیبایی در پیش روی جهانیان و نسل فعلی و آیندگان قرار گرفته است .روش های قدیمی به تدریج منسوخ میشوند اما این تحول از حیث سازوکار روانی انسان و کشفیات روانشناسان" با مقاومت روبرو  و میشود .اصولا بشر وقتی عادت به رفتاری پیدا کرد به شدت در برابر هر تغییر واکنش نشان می دهد و این مقاومت به صورت بهانه تراشی و تعلل و فرافکنی عموما خود را نشان می دهد .انقلاب الکترو نیک و رایانه هر بهانه ای را در خصوص تاخیر در کسب اطلاعات و تحولات را غیر موجه می سازد و عجیب نیست که جهان فاکتور دانش رایانه ای را نشانه سواد به مفهوم خاص تلقی مینماید .

آنچنان سرعت تبادل اطلاعات سریع و گسترده شده است که دانشمندان این سرعت را در نیمه دوم قرن حاضر برابر با سیصد سال گذشته میدانند . براستی حق هم همین است . تبادل سریع اطلاعات و با یک کلیک " به دنیاها وملل دیگر سفر کردن و آشنایی با آداب و تشکیلات مدنی و حقوقی آنهاو مطالعه و مقایسه تطبیقی ضرورت تجدید نظر و اصلاح در باورها و کنش ها و واکنش ها را ضروری ساخته است .حداقل با پرسش و تحقیقات اینجانب فیمابین همکاران و قضات متاسفانه افراد معدودی در موارد شغلی خویش از موهبت بزرگ رایانه و اینترنت بهره می جویند ؟!
این عدم آشنایی با این پدیده و" ترس از روبرو شدن با ناشناخته ها" پدیده ای آشنا در روانشناسی است بشر عموما از نا شناخته ها می هراسد و غقب نشینی میکند "در روانشناسی انسانهای موفق "استقبال از ناشناخته ها و شهامت در تغییر از صفات برجسته آنها اعلام گردیده است.

در نظر بگیرید اگر ماژلان از داستان هایی که ناخدایان از طو فان ها و خطرات هولناک آن سوی آب های شناخته می گفتند می هراسید و یا آرمسترانگ از موجودات مخوف فضایی که اهل کلیسا او را میترساندند خوف به خود راه میداد یا ادیسون از صد ها آزمایش ناکام خود در کشف جدید مایوس میشد و یا پزشکان جرات کنکاش در مسائل حوزه کلیسا و کشیش دخول ارواح شریر و اجنه در وجود بیماران روانی "نمی کردند راستی بشر امروز در چه شرایطی به سر می برد ؟ !تمدن امروز بشر مرهون انسانهای مستقل و شجاعی است که اکثرا در زمان خودشان تحقیر و تنبیه شدند ولی روح استقلال و تجدد و تحول در آنها آنچنان قوی بود که پاداش وجدانی درونی سرمستشان میکرد به طوری که دیگر هیچ تلقینی اعتماد به نفس آنها را متزلزل نمیکرد.

به کرات با قضات عزیزی روبرو شده ام که در خصوص استفاده از رایانه و اینترنت اظهار می کردند ای با با حوصله داری  مگر چقدر حقوق میگیریم که مخارج اینچنینی برای خود ایجاد کنیم !
اکثرا کمترین اطلاعی از چگونگی کارکرد رایانه و برنامه ها نداشتند و یا برخی رایانه را وسیله ای صرفا برای بازی کودکانشان و استفاده صوتی تصویری تلقی می نمودند "
وکلای دادگستری نیز از این اشکال بری نیستند گر چه شرایط بهتری دارند با یک برسی ساده در تولیدات حقوقی نرم افزاری و سایت های حقوقی بوضوح مشهود است که غالب این تولیدات را وکلای دادگستری تدوین نموده اند.

گرچه به نسبت تعداد وکلاء فعالیت رایانه ای و اینترنتی نیز بسیار پایین است بارها در جلسات رسیدگی در محاکم از مندرجات لوایح و اظهار نظر های شفاهی برخی وکلاءبه وضوح عقب افتادگی آنها را در به روز بودن اطلاعات حقوقی شاهد بوده ام.
قوانین و مقررات وآیین نامه ها و آراءوحدت رویه و نظریات حقوقی به نحو چشمگیری در حال تغییرات هستند رویه قضایی به مفهوم عام تغییرات وسیعی دارد کافی است فقط یک هفته از این تغییرات بی اطلاع باشیم.
رسانه های مکتوب و گسترده هر یک به تناسب بخشی از این تغییرات را منعکس می نمایند و دسترسی و مطالعه تمام اینها امری شاق است .

دسترسی به کل تحولات حقوقی با چند کلیک ساده:

با وجود رایانه و اینترنت با چند کلیک ساده می توان تمام تحولات را خواند و شنید و به روز شد
با اعلان رسمی قوه قضاییه در خصوص تعداد آرا منقوض که فاجعه است و با برسی پرونده ها و لوایح برخی وکلای عزیز به وضوح عقب ماندن از تحولات و تغییرات در آنها مشهود است زنگ خطر به صدا در آمده است
با وجود انبوه سایت های حقوقی قوه قضاییه و حقوقدانان و وکلاء که به صورت آنلاین تحولات را منعکس می سازند وقت آن رسیده بگوییم آنلاین نبودن اطلاعات یک قاضی یا وکیل دیگر غیر قابل توجیه است وقت آن رسیده که الزام به آموزش رایانه و استفاده از اینترنت به صورت اجباری درآید تا شاهد تحولات شگفت انگیزی که در حیطه قضا و وکالت که در دول خصوصا صنعتی روی داده است در کشور عزیزمان باشیم . شاپور خسروی پور 21/3/1389

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.