×

رنج های ناپایان کودکان در روز جهانی کودک

رنج های ناپایان کودکان در روز جهانی کودک

یک وکیل دادگستری یادداشتی را به مناسبت روز جهانی کودک و با عنوان «رنج های ناپایان کودکان در روز جهانی کودک» به رشته تحریر درآورده است

رنج-های-ناپایان-کودکان-در-روز-جهانی-کودک وکیل 

یک وکیل دادگستری یادداشتی را به مناسبت روز جهانی کودک و با عنوان «رنج های ناپایان کودکان در روز جهانی کودک» به رشته تحریر درآورده است.

متن یادداشت حسین احمدی نیاز به شرح زیر است:

«هشتم اکتبر روز جهانی کودک نامگذاری شده و این بهانه‌ای است تا دولت‌ها توجه خاص و ویژه‌ای به کودکان داشته باشند، خصوصا فراهم نمودن بسترهای لازم برای تحقق مصادیق کنوانسیون حقوق کودک. شوربختانه کودکان خصوصا در کشورهای جهان سوم بالاخص در خاورمیانه از وضعیت رقت باری برخوردارند. جنگ، فقر، نابردباری‌ها، دیکتاتوری و آزار و اذیت و... به مصایب و منشاء بدختی و رنج کودکان تبدیل شده است.

جنگ یمن بیشترین آسیب را بر کودکان وارد کرده است. عربستان بدون توجه به معیارهای انسانی و کنوانسیون های بین المللی در مورد رعایت حقوق کودک، موجبات مرگ هزاران کودک یمنی را فراهم کرده است؛ از دیگر سو جنگ داخلی سوریه باعث کشته و مجروح شدن هزاران کودک بی گناه شده و دژخیمان داعش از کودکان بهره برداری جنگی نموده و به عنوان عوامل انتحاری استفاده یا در کشتار دیگران از آنها سوءاستفاده می نماید، از دیگر سو آوارگی‌های عراق، سوریه و یمن نیز موجب ستم های فراوان بر کودکان در اردوگاه‌ها شده است.

در افغانستان کودکان زیادی بر اثر حملات انتحاری طالبان کشته می‌شوند و در میانمار وضعیت رقت باری از کودکان گزارش شده است. هزاران کودک مسلمان روهینجایی بر اثر نفرت و کینه توزی ارتش و بوداییان تندرو کشته و یا شکنجه شده اند. تمامی اینها بخشی از وضعیت رقت بار کودکان ناشی از جنگ بوده است. در داخل کشورها هم کودکان مصون از مخاطرات نیستند، پدیده کودکان کار، استثمار آنان، بهره کشی جنسی از کودکان و... رشد زیادی پیدا کرده و در قاچاق کودکان در اروپا همین شرایط ناگوار وجود دارد. تمامی اینها بخشی از رنج‌های ناپایان کودکان است.

واقعیت مسله این است که کودکان شایسته این وضعیت رقت‌بار نیستند، کنوانسیون حقوق کودکان حقی است برای کودکان و تکلیفی برای دولت‌ها. کودکان مستحق برخورداری از زندگی و محیطی شاداب بدور از هر نوع استرس، جنگ، ستم، فقر، آزار و اذیت هستند. کودکان باید کودکی کنند و برخوردار از آرامش و بازی و دنیای قشنگ تخیلی خود باشند.»

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.