×

رای شماره 570 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بندهای 1 و 3 دستورالعمل شماره 1394 2 6-60 38403 وزیر صنعت ،معدن و تجارت

رای شماره 570 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بندهای 1 و 3 دستورالعمل شماره 1394 2 6-60 38403 وزیر صنعت ،معدن و تجارت

رأی شماره 5٧٠ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بندھای ١ و ٣ دستورالعمل شماره 6٠ ٣٨4٠٣ ـ ١٣٩4 ٢ 6 وزیر صنعت، معدن و تجارت

رای-شماره-570-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-ابطال-بندهای-1-و-3-دستورالعمل-شماره-1394-2-6-60-38403-وزیر-صنعت-،معدن-و-تجارت

رأی شماره 5٧٠ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بندھای ١ و ٣ دستورالعمل شماره 6٠/٣٨4٠٣ ـ ١٣٩4/٢/6 وزیر صنعت، معدن و تجارت

١/٧/١٣٩6 ٩5/6٢٨شماره

بسمه تعالی

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 5٧٠ مورخ ١٣٩6/6/١4 با موضوع:

«ابطال بندھای ١ و ٣ دستورالعمل شماره 6٠/٣٨4٠٣ ـ ١٣٩4/٢/6 وزیر صنعت، معدن و تجارت.» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

 مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین

تاریخ دادنامه: ١٣٩6/6/١4 شماره دادنامه: 5٧٠ کلاسه پرونده: 6٢٨/٩5

مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندھای ١ و ٣ دستورالعمل شماره 6٠/٣٨4٠٣ ـ ١٣٩4/٢/6 وزیر صنعت، معدن و تجارت گردش کار: معاون نظارت و بازرسی امور فرھنگی و اجتماعی و سرپرست کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاھھای اداری سازمان بازرسی کل کشور به موجب شکایت نامه شماره ٩5٠٩٩ ـ ١٣٩5/5/١١ اعلام کرده است که:

«حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای بھرامی

رئیس محترم دیوان عدالت اداری

سلام علیکم

احتراماً به پیوست تصویری از گزارش بازرسیھای کل استانھای اصفھان و اردبیل و مستندات مرتبط با آن راجع به مغایرت بندھای (١ (و (٣ (دستورالعمل شماره 6٠/٣٨4٠٣ ـ ١٣٩4/٢/6 وزیر صنعت، معدن و تجارت با قوانین و مقررات موضوعه که در کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاھھای اداری با قانون این سازمان مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است، ارسال می گردد. به حکایت گزارش مزبور:

١ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای رفع موانع تولید و ساماندھی واحدھای تولیدی واقع در محدوده 5٠ کیلومـتری اصفھان و ٣٠ کیلومـتری سایر مراکز اسـتانی اقـدام به صدور بخشنامه صدرالذکر عنوان روسای سازمانھای صنعت، معدن و تجارت استانھا کرده است.

٢ـ بند (١ (بخشنامه مزبور مقرر می دارد: «صدور پروانه تولید برای محصول جدید، افزایش ظرفیت، تغییر نوع تولید و یا توسعه (اعم از ھمجوار یا غیرھمجوار) برای واحدھای مستقر در شھرکھا و نواحی صنعتی از محدوده ھای مذکور برای دارندگان مجوز صنعتی (پروانه بھره برداری، کارت شناسایی کارگاه و گواھی فعالیت صنعتی) به داخل شھرکھا و یا نواحی صنعتی نیاز به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست نمی باشد».

٣ـ بند (٣ (بخشنامه موصوف اشعار داشته است: «مجوز دارندگان کارت شناسایی کارگاه و گواھی فعالیت صنعتی در استانھای تھران، البرز و اصفھان در صورت انتقال به شھرکھای صنعتی بدون استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست به پروانه بھره برداری تبدیل گردد.»

4ـ ماده (١٢ (قانون جلوگیری از آلودگی ھوا بیان می دارد: «احداث کارخانجات و کارگاھھای جدید و توسعه و تغییر محل و یا خط تولید کارخانجات و کارگاھھای موجود مستلزم رعایت ضوابط و معیارھای سازمان حفاظت محیط زیست می باشد».

5 ـ ماده (١٣ (قانون اخیرالذکر عنوان داشته است: «وزارتخانه ھای صنایع، معادن و فلزات، کشاورزی و جھاد سازندگی ھنگام صدور  جواز تأسیس، رونوشتی از جواز تأسیس مربوطه را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال خواھند نمود. دارندگان جواز تأسیس مذکور مکلفند محل استقرار واحدھای صنعتی و یا تولیدی خود را طبق ضوابط استقرار موضوع ماده (١٢ (این قانون تعیین نمایند. صدور پروانه بھره برداری موکول به تأیید محل استقرار با رعایت ضوابط موضوع ماده (١٢ (فوق بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست می باشد».

بنا به مراتب، صدور پروانه بھره برداری برای واحدھای تولیدی و صنعتی وفق ماده (١٣ (قانون جلوگیری از آلودگی ھوا موکول به تأیید محل استقرار با رعایت ضوابط موضوع ماده (١٢ (قانون مزبور بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. از طرف دیگر، مستند به بند (ب) ذیل ماده (١5٨ (قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرھنگی واحدھای صنعتی حتی پس از احداث نیز می باید کلیه ضوابط، از جمله ضوابط و معیارھای سازمان حفاظت محیط زیست تأیید محل استقرار بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست) را رعایت نمایند، به عبارت دیگر صدور پروانه بھره برداری موکول به رعایت این ضوابط شده است. لذا بندھای (١ (و (٣( دستورالعمل شماره 6٠/٣٨4٠٣ ـ ١٣٩4/٢/6 وزیر صنعت، معدن و تجارت مغایر با مواد (١٢ (و (١٣ (قانون نحوه جلوگیری از آلودگی ھوا (مصوب ١٣٧4/٢/٣ (و خارج از حدود و اختیارات واضع تشخیص می گردد.

خواھشمند است در اجرای تبصره (٢ (ماده (٢ (قانون تشکیل این سازمان موضوع در ھیأت عمومی آن دیوان مطرح و به طور فوق العاده و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گرفته تا نسبت به ابطال آن اقدام فرمایند. موجب امتنان است از تصمیم متخذه این سازمان را مطلع فرمایند.»

متن دستورالعمل در قسمتھای مورد اعتراض به قرار زیر است:

«١ـ صدور پروانه تولید برای محصول جدید، افزایش ظرفیت، تغییر نوع تولید و یا توسعه (اعم از ھمجوار یا غیر ھمجوار) برای واحدھای مستقر در شھرکھا و نواحی صنعتی مصوب و یا انتقال به شھرکھا و یا نواحی صنعتی از محدوده ھای مذکور برای دارندگان مجوز صنعتی (پروانه بھره برداری، کارت شناسایی کارگاه و گواھی فعالیت صنعتی) به داخل شھرکھا و یا نواحی صنعتی نیاز به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست نمی باشد.

٢ـ ...............

٣ـ مجوز دارندگان کارت شناسایی کارگاه و گواھی فعالیت صنعتی در استانھای تھران، البرز و اصفھان در صورت انتقال به شھرکھای صنعتی بدون استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست به پروانه بھره برداری تبدیل گردد.»

علی رغم ارسال نسخه ثانی شکایت و ضمائم آن برای طرف شکایت، تا زمان رسیدگی به پرونده در ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ھیچ پاسخی از طرف شکایت واصل نشده است.

ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩6/6/١4 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی ھیأت عمومی

با توجه به اینکه بندھای ١ و٣ دستورالعمل شماره 6٠/٣٨4٠٣ ـ ١٣٩4/٢/6 وزیر صنعت، معدن و تجارت مغایر و مخالف مفاد مواد ١٢ و ١٣ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی ھوا مصوب سال ١٣٧4 است، بنابراین مستند به بند ١ ماده ١٢ و ماده ٨٨ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ ابطال می شود. 

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مرتضی علی اشراقی

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.