×

بازداشت گسترده سگ های شناسنامه دار تهران توجیه قانونی ندارد

بازداشت گسترده سگ های شناسنامه دار تهران توجیه قانونی ندارد

جامعه دامپزشکان ایران در مورد جمع آوری حیوانات خانگی توسط نیروی انتظامی در بیانیه ای موضع گیری رسمی کرد

بازداشت-گسترده-سگ-های-شناسنامه-دار-تهران-توجیه-قانونی-ندارد وکیل 

جامعه دامپزشکان ایران در مورد جمع آوری حیوانات خانگی توسط نیروی انتظامی در بیانیه ای موضع گیری رسمی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ متن نامه به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم می فرمایند :
" لا تَـضْـرِبـوا الدَّوابَّ على وُجوهِها ؛ فإنَّها تُسَبِّحُ بحَمْدِ اللّه "
به صورت حیوانات نزنید ؛ زیرا آنها حمد و تسبیح خدا مىگویند.
 
هفته پیش جانشین محترم ناجا ضمن اعلام عمومی شروع طرح مبارزه با مفاسد اجتماعی همراه داشتن حیوانات خانگی از جمله سگ را در معابر عمومی جزو معضلات اجتماعی نام برد و از روز سه شنبه 10/2/92 اقدام به جمع آوری سگ های صاحب دار با توسل به زور و بدون هیچ گونه صورت جلسه و یا ارائه رسید نموده اند.
 
پس از چند روز سرگردانی مالکان متوجه شدند حیوانات بازداشت شده در محلی به نام کهریزک نگهداری می شوند بدون آنکه ضوابط بهداشتی و شرایط تغذیه آنها در نظر گرفته باشد.
 
با توجه به نقش بهداشتی جامعه دامپزشکان و تعهد این صنف به کوشش در کاهش آلام حیوانات جا دارد که موارد زیر برای آگاهی پرسنل نیروی انتظامی و افکار عمومی توضیح داده شود.
1. در حال حاضر هیچ گونه قانون مکتوبی دال بر خلاف بودن نگهداری حیوانات خانگی در قوانین مدنی کشور موجود نیست.
 
2. با فرض جرم بودن این کار اقدام نیروی محترم انتظامی مبنی بر بازداشت حیوان به جای مالک آن در هیچ جای جهان سابقه ندارد.
 
3. در صورتی که نیروی انتظامی همچنان اصرار به بازداشت این حیوانات بی زبان دارد وضعیت بهداشتی و حق حیات حیوانات موجود در بازداشتگاه چه می شود؟ (با توجه به اطلاعات موجودو مرگ و میری که در بازداشتگاه مذکور اتفاق افتاده است.)
 
4. برخورد بی هدف با کلیه دارندگان حیوانات خانگی در صورت حمل حیوان در معابر منجر به آن می شود که مالکان حیوانات از مراجعه به مراکز درمانی دامپزشکی و درمان حیوانات بیمار و اقدام به پیشگیری (واکسیناسیون) بیماری ها اجتناب کنند و در پی آن خانواده ها و پس از آن جامعه ممکن است با معضل زیست محیطی مواجه شود.
 
5. نگهداری غیراصولی حیوانات بدون مشاوره با متخصصین امر در بازداشتگاه مذکور باعث بروز انتشار بیماری های مختلفی در آن محل می شود که از آن جمله می توان از بیماری های قابل انتقال به انسان نیز نام برد که می تواند سلامت پرسنل بازداشتگاه مذکور و نهایتاً افراد جامعه را به خطر بیندازد.
 
6. تحقیر و آزار برخی از هم میهنان که به هر علت علاقه مند به نگهداری از حیوانات خانگی می باشد با ایجاد رعب و وحشت برای آنها (در خیلی موارد به مالکان حیوانات گفته شده که این حیوانات توسط نیروی انتظامی معدوم می شوند) در شأن نیروی محترم انتظامی نمی باشد کما این که دستآوردهای مثبت نیروی انتظامی در تأمین امنیت اجتماع و مبارزه با مواد مخدر و ... نیز تحت تأثیر آن می تواند قرار گیرد.
 
7. رعایت حقوق حیوانات در تمام ادیان و از جمله دین مبین اسلام مکرراً توصیه شده است و با توجه به گزارشات موجود در این مورد متأسفانه هیچ گونه توجهی به آن نشده است.
لذا جامعه دامپزشکان ایران با توجه به آن که قدیمی ترین مجمع علمی – صنفی کشور می باشد بر خود لازم می داند که نسبت به معضلات بهداشتی که در نتیجه ادامه طرح مذکور در کشور چه از نظر روانی و چه از نظر بیماری ها ایجاد می کند تذکر داده و اعلام نماید برای بررسی معضل موجود آماده همکاری لازم با تمامی ارگان های ذیربط است .
 
خداوند لعنت کننده کسی است که حیوانات را لعنت کند امیرالمؤمنین علیه السلام
 
جامعه دامپزشکان ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.