×

ارایه تسهیلات به زندانیان جرایم غیرعمد، عامل کاهش آسیب

ارایه تسهیلات به زندانیان جرایم غیرعمد، عامل کاهش آسیب

چندی پیش با پیگیری های مسئولان ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه بودجه تصویب کردند 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات وام قرض‌الحسنه برای آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد اختصاص یابد

ارایه-تسهیلات-به-زندانیان-جرایم-غیرعمد،-عامل-کاهش-آسیب

 چندی پیش با پیگیری های مسئولان ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه بودجه تصویب کردند 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات وام قرض‌الحسنه برای آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد اختصاص یابد.

کارشناسان درگفت وگو با ((حمایت )) آثار این اقدام ارزشمند راتبیین کردند که درپی می آید.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در این باره به «حمایت» گفت: قراراست این رقم از طریق ستاد دیه و با همکاری بانک های عامل به مددجویان جرایم غیرعمد مورد حمایت ستاد دیه کشور تعلق گیرد.سید اسدالله جولایی افزود: در حال حاضر حدود 10 هزار مددجو جرایم غیرعمد در زندان‌های سراسر کشور بسر می برند که ستاد دیه با شناسایی،بررسی و تحقیق، مددجویان واجد شرایط را به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی خواهد کرد.وی درباره روند دریافت این تسهیلات نیز اظهار کرد: البته باید منتظر تهیه تایید و ابلاغ قانونی آیین نامه اجرایی و شیوه‌نامه اعطای این تسهیلات باشیم که امیدواریم بزودی روند این مهم اجرایی شود.

کاهش آسیب‌های احتمالی

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی‌ و حقوقی مجلس دراین باره نیز به «حمایت» گفت که قرار است این تسهیلات به زندانیان نیازمند محکومیت‌های مالی مانند دیه و محکومان مالی نیازمند غیرکلاهبرداری مانند مهریه تعلق گیرد.ابوالفضل ابوترابی اظهارکرد: درحال حاضر حدود 10 هزار زندانی جرایم غیر عمد در زندان‌ها به سر می‌برند؛ بنابراین تخصیص بودجه برای آزادی این‌گونه مددجویان، برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ضروری به نظر می‌رسید.

وی همچنین تصریح کرد: طبق برآورد انجام شده در سال گذشته برای هر زندانی در بند، روزانه به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 30 هزار تومان هزینه شده است؛ بنابراین با آزادی هر زندانی این هزینه اضافی از محل ذکر شده کسر خواهد شد. همچنین خانواده از وجود سرپرست بهره‌مند می‌شود و آسیب‌های احتمالی آنان را تهدید نخواهد کرد.

این عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس یادآور شد که محکوم مالی با آزادی می‌تواند به سر کار برود و بدهی خود را به مرور زمان به طلبکار بازگردانند.

ابوترابی با اشاره به اقدام‌های ستاد دیه در زمینه جمع‌آوری کمک‌های خیران در قالب طرح «جشن گلریزان» هم بیان کرد: ستاد دیه تاکنون فعالیت‌های خوبی در زمینه گسترش کارهای خیرخواهانه انجام داده است.

گام مثبت برای کاهش زندانیان جرایم غیرعمد

یک عضو کمیسیون اجتماعی هم با بیان اینکه انسان از خطا کردن مصون نیست، تصریح کرد: افراد زیادی هستند که ناخواسته عامل ایجاد رویدادی مانند تصادف و کشته شدن فردی شده‌اند و در قانون مجرم شناخته می‌شوند؛ درچنین وضعیتی فرد با ورود به زندان هزینه‌های مختلفی را به کشور و خانواده فرد خاطی تحمیل می‌کند. زندانی شدن این افراد این موضوع به جز تحمیل هزینه‌های زیاد و افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها، عایدی دیگری به دنبال ندارد.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان اینکه بعضی از افراد بر این تصور هستند که تصویب چنین قانون‌هایی موجب آزادی هر مجرمی می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس گاهی مردم نسبت به این‌گونه قوانین واکنش منفی نشان می‌دهند در صورتی که اقدامی مانند ارایه وام به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه به زندانیان جرایم غیرعمد تعلق می‌گیرد و نه کسانی که کلاهبرداری کرده‌اند، چه رسد به مجرمان خطرناک.

وی افزود: این تسهیلات در واقع از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در مورد خانواده‌های زندانیان جلوگیری می‌کند.

وی همچنین با تاکید بر این که ستاد دیه در سال‌های گذشته گام‌های مطلوبی با برپایی جشن‌هایی برای جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی و آزادی زندانیان غیرعمد برداشته است، گفت: به طور حتم ارایه تسهیلات وام قرض‌الحسنه به زندانیان در کنار برنامه‌های ستاد دیه اقدام مثبت و ارزشمندی درکاهش زندانیان جرایم غیرعمد محسوب می شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.