×

توصیه های امنیتی در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی

توصیه های امنیتی در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی

بانک مرکزی ج ا ا طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های امنیتی در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را در چهار بخش ارائه و از شهروندان خواست تا با رعایت این نکات، از سوء استفاده های احتمالی در امان باشند

توصیه-های-امنیتی-در-استفاده-از-خدمات-بانکداری-الکترونیکی

بانک مرکزی ج.ا.ا طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های امنیتی در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را در چهار بخش ارائه و از شهروندان خواست تا با رعایت این نکات، از سوء استفاده های احتمالی در امان باشند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، این بانک باتوجه به استقبال روز افزون مردم در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و به منظور تقلیل سوء‌استفاده از حساب  افراد، توصیه‌های امنیتی در خصوص نگهداری کارت و رمز کارت را به شرح زیر تشریح کرد:

1. توصیه‌های مربوط به نگهداری کارت

1-1. توصیه می‌شود از کارت بانکی برای انجام مبادلات خُرد روزمره استفاده گردد. بنابراین از اتصال حساب‌هایی که گردش مالی قابل توجه دارند، به کارت بانکی اجتناب شود و برای کاربردهای تجاری و انتقالات کلان وجوه، ارجح است از وب‌سایت بانکداری اینترنتی و خدماتی نظیر ساتنا و پایا استفاده شود.
 
2-1. در انجام مبادلات روزمره مالی، تنها موردی که می‌بایست به طرف مقابل به منظور انجام تبادل وجه اعلام گردد صرفاً شماره کارت، حساب یا شبای مربوط به خود است و تنها کلاهبرداران وانمود می‌‌‌کنند که برای انتقال وجه، می‌بایست از کارت ارزی خود استفاده و مشتری را ترغیب به استفاده از منوی انگلیسی به منظور انتقال وجه می‌نمایند.
 
3-1. باتوجه به مسئولیت شهروندان در حفظ و نگهداری کارت‌های بانکی خود، لازم است در این خصوص دقت کافی را به عمل آورده و به هیچ عنوان کارت خود را در اختیار افراد غیر قرار ندهند.
 
4-1. به منظور ابطال نمودن کارت خود در زمان مفقودی کارت، نسبت به یادداشت کردن شماره سریال 16 یا 19 رقمی روی کارت یا شماره حساب متصل به کارت و شماره تماس خدمات مشتریان بانک صادره کننده کارت و نگهداری آن اقدام شود.
 
5-1. در صورت مفقودی و یا سرقت کارت در اسرع وقت مراتب به شعب یا میز امداد بانک صادرکننده کارت اعلام و یا از طریق اینترنت‌بانک یا تلفن‌بانک نسبت به مسدودی و ابطال کارت به منظور پیشگیری از هر گونه سوء‌استفاده احتمالی اقدام شود.
 
6-1. از پذیرش هرگونه درخواست افراد ناشناس به منظور استفاده از خدمات بانکی به واسطه کارت شما اکیداً اجتناب شود.
 
7-1. هنگام استفاده از خدمات بانکی دقت شود مشخصات و جزئیات کارت برای دیگران قابل مشاهده نباشد.

2. توصیه‌های مربوط به رمز کارت

1-2. در انجام مبادلات روزمره مالی تنها موردی که می‌بایست به طرف مقابل به منظور انجام انتقال وجه (کارت به کارت) اعلام شود صرفاً شماره کارت، حساب یا شبای مربوط به خود است و از اعلام نمودن سایر اطلاعات از قبیل: رمز اول و دوم (اینترنتی) کارت، کد اعتبارسنجی (CVV2)، تاریخ انقضای کارت و... ، حتی به بانک خودداری گردد.
 
2-2. از نوشتن رمز عبور بر رو یا پشت کارت و یا نگهداری آن در مجاورت کارت جداً اجتناب شود و توصیه اکید می‌گردد رمز کارت خود را صرفاً در ذهن خود نگه‌داشته و از یادداشت آن در محل‌هایی (از قبیل ذخیره در تلفن همراه یا هر حافظه قابل حمل دیگر) که در دسترس افراد غیر می‌تواند قرار گیرد، اجتناب به عمل آید.
 
3-2. رمزهای عبور بادقت انتخاب شود و این انتخاب چندان ساده نباشد که افراد غیر بتوانند آن را حدس بزنند. برای مثال تاریخ تولد، شماره شناسنامه، 1234، 2222 و... نباشد.
 
4-2. حتی‌الامکان از رمز‌های عبور متفاوت برای کارت‌ها و کاربردهای مختلف استفاده شود.
 
5-2. تاکید می‌شود در مقاطع زمانی دلخواه نسبت به تغییر رمز‌های کارت‌ خود اقدام گردد. این امر به ویژه در مواردی که احتمال می‌رود اشخاص ناشناس به هر طریقی از رمز عبور آگاهی یافته از ضرورت دو چندانی برخوردار می‌گردد.
 
6-2. پس از دریافت کارت جدید از بانک به سلامت و عدم آسیب ظاهری پاکت رمز دقت نمایید و بلافاصله نسبت به تغییر رمز عبور کارت اقدام شود.
 
7-2. در تماس‌های تلفنی، پیامکی و نیز ارتباط از طریق پست الکترونیک، از بازگو نمودن مشخصات محرمانه خصوصی کارت بانکی (رمزها، کد اعتبارسنجی و تاریخ انقضاء) برای دیگران خودداری شود.
 
* این مطلب، شامل چهار توصیه امنیتی بوده و بخش دوم آن به زودی بر روی سایت قرار می گیرد.
 
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.