×

کنفرانس خشونت جنسی، اورژانس پزشکی قانونی

کنفرانس خشونت جنسی، اورژانس پزشکی قانونی

کنفرانس خشونت جنسی، اورژانس پزشکی قانونی

کنفرانس-خشونت-جنسی،-اورژانس-پزشکی-قانونی وکیل 

کنفرانس خشونت جنسی، اورژانس پزشکی قانونی ادیب‌زاده : ‌6٠ میلیون دختر آسیایی به خاطر خشونت جنسیتی مفقود شد‌ه‌اند این خشونت به اندازه سرطان باعث مرگ شده است

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت:‌ خشونت جنسی در میان همه انواع خشونت از اهمیتی ویژه برخوردار است.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، دکتر عبدالرئوف ادیب‌زاده که در کنفرانس"خشونت جنسی، اورژانس پزشکی قانونی" با موضوع "انواع خشونت جنسی" سخنرانی می‌کرد، درباره تعریف خشونت گفت‌: خشونت در معنای عام به هر رفتاری گفته می‌شود که از انسان سر می‌زند و موجب آزرده شدن شخصی دیگر می‌شود. آزار و اذیت نیز در معنای عام زمانی رخ می‌دهد که در خصوص بایدها و نبایدهایی که در مورد افراد وجود دارد، معکوس عمل کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی خشونت در رابطه با یک جنس خاص اعمال شود خشونت جنسیتی نامیده می‌شود، به برخی مصادیق آن مانند زنده به گور کردن دختران یا کشتن دختران هنگام تولد اشاره کرد و گفت:‌ یکی از انواع مختلف خشونت، خشونت جنسی است اما باید توجه داشت انواع مختلف خشونت در هم تنیده هستند و چندان قابل تفکیک نیستند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه مثال‌هایی از خشونت جسمی، جنسی و روانی را ارایه کرد و گفت:‌ در میان همه خشونت‌ها، خشونت جنسی اهمیتی ویژه دارد زیرا گفته می‌شود متداول ترین نوع خشونت علیه زنان خشونت جنسی است و زنان در این نوع خشونت، قربانیانی بی‌دفاع هستند زیرا این موضوع گاهی برای همیشه محرمانه باقی می‌ماند. در مورد کودکان نیز گفته شده که مهمترین عامل مرگ و میر کودکان زیر ‌١5سال در اکثر کشورهای جهان تجاوزات جنسی است.

ادیب زاده در ادامه گفت:‌ ما به عنوان روانپزشک گاهی با افرادی رو به رو می‌شویم که گوشه گیری، انزوا، افسردگی، بدبینی و نفرت از جنس مخالف دارند وقتی با آنها مصاحبه می‌کنیم در می‌یابیم که در مقطعی خشونت جنسی بر آنها اعمال شده است.

وی با اشاره به اینکه خسارت خشونت‌های جنسی در جهان بیشتر از میزان خسارت وارده در اثر رانندگی و بیماری مالاریا است، عنوان کرد: در سطح جهان از هر سه زن یک زن کتک خورده و مجبور به رابطه ناخواسته جنسی شده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد خشونت جنسی به اندازه سرطان باعث مرگ و جراحت زنان و دختران ‌45-15 سال شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور، هزینه‌ خشونت‌های جنسی در امریکا را بالغ بر ‌6 /‌١٢ میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت:‌ سالیانه حدود ‌٨٠٠ هزار زن از کشوری به کشور دیگر قاچاق می‌شوند که در ‌٩5 درصد ازاین موارد، زنان و دختران به زور مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند.

ادیب زاده با اشاره به تفاوت خشونت جنسی و جنسیتی اظهار کرد: در آسیا تاکنون حداقل ‌6٠ میلیون دختر به خاطر خشونت جنسیتی مفقود شدند از جمله موارد خشونت جنسیتی انتخاب جنسیت پیش از زایمان و کشتن دختر پس از زایمان است.

وی تاکید کرد: ‌این آمارها اهمیت خشونت جنسی را در میان انواع خشونت‌ها روشن می‌کند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه تقسیم بندی‌های مختلفی در مورد انواع خشونت جنسی وجود دارد گفت:‌ اجبار به انجام هر گونه رفتار جنسی برخلاف میل زن، عدم رعایت بهداشت جسمی در هنگام روابط جنسی و کوتاهی در پیشگیری از بارداری می‌تواند از جمله مصادیق خشونت جنسی محسوب شود.

ادیب زاده با بیان اینکه خشونت جنسی را می‌توان به انواع رفتاری وگفتاری تقسیم کرد، توضیح داد: ‌توجه به بدن زن، نگاه شهوت آلود، تماس بدنی، آدم ربایی به منظور تجاوز و اعمال منافی عفت و راه اندازی مراکز فحشا برخی از موارد خشونت جنسی رفتاری است. خشونت جنسی گفتاری نیز هر لفظی را که باعث آزار و اذیت جنس دیگر شود، شامل می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ‌در تعالیم دینی توبیخ شدیدی برای افرادی که نسبت به همسرانشان اعمال خشونت می‌کنند در نظر گرفته شده است و آمار این‌گونه مشکلات در جوامع معتقد به قواعد مذهبی به طور چشمگیری پایین تر است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.