×

توهین به همسر مستحق شلاق و جرم است

توهین به همسر مستحق شلاق و جرم است

اگر توهین قذف نباشد و هتک حرمت اشخاص محسوب شود در این صورت مجازات هتاک شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود

توهین-به-همسر-مستحق-شلاق-و-جرم-است

اگر توهین قذف نباشد و هتک حرمت اشخاص محسوب شود در این صورت مجازات هتاک شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود .

خشونت وجوه مختلفی دارد. کسی که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد بی شک قربانی خشونت خانگی است اما فردی که مدام مورد تحقیر لفظی قرار می گیرد یا با الفاظ رکیک خطاب می شود نیز دچار شکلی از خشونت است که در نهایت به از هم گسیختگی روانی و ازاله اعتماد به نفس می انجامد. وقتی فردی امکان تنبیه متخلفی را دارد و از تنبیه او می گذرد، گذشت کرده است لیکن آن کس که به دلیل ناتوانی در احقاق حقوق خود از بر خورد قانونی با متعرض خود داری می‌کند و سپس نام آن را گذشت می گذارد، دچار سوء  تفاهم است. آنچه ظالم را به اعمال خشونت و لو لفظی تشویق می کند، قرار گرفتن مظلوم در موضع ضعف است.

وقتی کسی نسبت به همسر خود فحاشی می کند یا از الفاظ رکیک به قصد تحقیر همسرش استفاده می کند بر حسب معنای لفظ تحت شرایطی مرتکب جرم" قذف "گشته است در ماده 243 لایحه جدید قانون مجازات اسلامی اگر کسی عمل زنا را به دیگری (مثلا همسر شرعی  و قانونی خویش یا محرماتش ) نسبت دهد  به معنای لفظ آگاه باشد و به صورت مستقیم بدون ابهام آن را بگوید یا بنویسد حتی به شیوه الکترونیکی مستحق حد است و در صورت اثبات تا 80 ضربه شلاق مجازات می‌شود. حد قذف حق الناس است و با شهادت یا علم قاضی اثبات می شود . اگر توهین" قذف" نباشد و هتک حرمت اشخاص محسوب شود در این صورت مجازات هتاک شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود . چون هتک حرمت اشخاص جرمی نیست که شرع برای آن مجازات معین تعیین کرده باشدو بر منع اخلاقی آن تاکید شده است فرد تعزیر می شود. با ادله اثبات جرم من جمله شهادت ، اقرار، قسم و علم قاضی اثبات می‌شود.

عقلا گذشتی که ظالم را نسبت به عمل خلاف شرع و قانون خود مغرور کند افتادگی و حسن خلق فرد را القاء نمی کند بلکه نشانه ضعف است . از آنجا که چنین جرائمی نسبت به زنان عموما در محدوده خصوصی زناشویی یا در حضور خانواده صورت می گیرد اثبات آن مشکل است . فیلم و صدا از وسایل و ادله اثبات دعوی نیست لیکن در صورتی که قبل از جلسه دادرسی ضمن یک تقاضای کتبی موافقت و دستور کتبی قاضی محکمه برای نمایش و شنود آن را فراهم نمایید و مقدمات شنود آن را فراهم کنید می تواند موجب علم قاضی یا اقرار متهم شود و در نهایت به صدور رای بر علیه او بینجامد رد این مرحله اگر بیم تکرار رفتار غیر اخلاقی مشابه نرود می توان با گذشت کتبی باعث تخفیف مجازات یا عدم اجرای حکم گردید در این مرحله شما به عنوان یک انسان هم از حیثیت انسانی و حقوق اولیه خود برای یک زندگی آرام و ارزشمند فراهم کرده اید هم به عنوان یک زن هویت خود را باز سازی کرده اید در کنار آن فحاش را به برخورد با عادت زننده خود ترغیب می کنید در این بین باید به پیغام اخلاقی آن برای فرزندان نیز در خانواده توجه داشت .

سارا پورنیک

وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز

منبع : پایگاه خبررسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.