×

پرداخت خسارت حوادث رانندگی تا سقف 15 میلیون ریال بدون کروکی پلیس

پرداخت خسارت حوادث رانندگی تا سقف 15 میلیون ریال بدون کروکی پلیس

سرانجام بعد از گذشت بیش از یک سال از تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث که در سال 1387 لازم الاجرا شده ،شرکتهای بیمه خسارت مالی حوادث رانندگی را تا سقف 15 میلیون ریال بدون کروکی پلیس از سه شنبه هفته جاری پرداخت می‌کنند

پرداخت-خسارت-حوادث-رانندگی-تا-سقف-15-میلیون-ریال-بدون-کروکی-پلیس وکیل 

سرانجام بعد از گذشت بیش از یک سال  از تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث که در سال 1387 لازم الاجرا شده ،شرکتهای بیمه خسارت مالی حوادث رانندگی را تا سقف 15 میلیون ریال بدون کروکی پلیس از سه شنبه هفته جاری پرداخت می‌کنند

بر اساس تفاهم نامه همکاری بین راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، سندیکای بیمه گران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکتهای بیمه خسارت مالی حوادث رانندگی را تا سقف 5/1 میلیون تومان بدون کروکی پلیس از اول تیر 1389 پرداخت می کنند.

پرداخت خسارت مالی حوادث رانندگی تا سقف پیش بینی شده در قانون در راستای اجرای ماده 18 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث ، از جمله ضرورت کنترل بیمه نامه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری و متوقف کردن وسایل نقلیه‌ای که بیمه نامه اجباری شخص ثالث نداشته باشند، اجرا می شود.

بر اساس ماده (18) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث، در حوادثی که فقط منجر به خسارت مالی شده باشد، در صورتی که وسایل نقلیه مسبب و زیان‌دیده در زمان حادثه دارای بیمه‌نامه معتبر بوده و بین طرفین حادثه اختلافی در مورد مقصر حادثه وجود نداشته باشد، شرکت های بیمه موظفند خسارت را حداکثر تا سقف تعهدات مالی مندرج در ماده (4) این قانون بدون أخذ گزارش مقامات انتظامی پرداخت نمایند.

در اینگونه موارد شرکت بیمه با بررسی موضوع و احراز وقوع حادثه، خسارت را تا سقف مقرر پرداخت می کند. در مواردی که بین طرفین حادثه در مورد مقصر بودن هر یک از آنها اختلاف وجود داشته باشد یا حادثه منجر به صدمات بدنی اعم از جرح یا فوت شده باشد و یا مقدار خسارت مالی بیش از 15 میلیون ریال باشد، داشتن گزارش و کروکی پلیس ضروری است.

در این زمینه در 23 خرداد 1389 صورتجلسه‌ای بین نمایندگان مسئولان راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی،‌ سندیکای بیمه گران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تنظیم و موارد زیر مورد توافق قرار گرفت:

1. از تاریخ 01/04/1389 سقف خسارت‌های مالی بدون نیاز به ارائه کروکی پلیس برای حوادثی که فقط منجر به خسارت مالی شده باشد و طرفین تصادف در مورد مقصر حادثه اختلاف نداشته و در زمان وقوع حادثه دارای بیمه‌نامه‌های شخص ثالث معتبر باشند، در کلیه نقاط کشور تا سقف تعهدات مالی اجباری بیمه‌نامه شخص ثالث (15 میلیون ریال در سال 89) افزایش می‌یابد.

2. در حوادث رانندگی منجر به خسارت مالی که یکی از وسایل نقلیه طرف تصادف، اتوبوس و یا کامیون با ظرفیت بیش از شش تن باشد به دلیل مشکلات موجود و محدودیت‌های عبور و مرور این قبیل وسائل نقلیه، راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کمافی‌السابق نسبت به اعزام کارشناس و تهیه و ارائه گزارش حادثه اقدام خواهد نمود.

3. در مورد کلیه وسایل موتوری زمینی، چنانچه طرفین حادثه در مورد تعیین مقصر حادثه اختلاف نظر داشته باشند و یا مقدار خسارت مالی وارده به وسیله نقلیه زیاندیده بیش از 15 میلیون ریال باشد و یا حادثه منجر به صدمات بدنی (اعم از جرح یا فوت) شده باشد، راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نسبت به اعزام کارشناس و تهیه و ارائه گزارش حادثه اقدام خواهد کرد.

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.