×

متکدیان قانون را به خوبی فراگرفته اند، جمع آوری برخی به لحاظ حقوقی ممکن نیست

متکدیان قانون را به خوبی فراگرفته اند، جمع آوری برخی به لحاظ حقوقی ممکن نیست

بحث تکدی گری به نظر می رسد غیرقابل حل است و این افراد که قانون را به خوبی می‌دانند؛ روز به روز به صورت حرفه ای تر و با شگردهای جدید در سطح شهر فعالیت می کنند در گذشته همیشه افرادی را با لباس پاره و مندرس در خیابان می دیدیم که با داشتن یک کاسه در دست از مردم تقاضای کمک می کرد

متکدیان-قانون-را-به-خوبی-فراگرفته-اند،-جمع-آوری-برخی-به-لحاظ-حقوقی-ممکن-نیست

بحث تکدی گری به نظر می رسد غیرقابل حل است و این افراد که قانون را به خوبی می‌دانند؛ روز به روز به صورت حرفه ای تر و با شگردهای جدید در سطح شهر فعالیت می کنند.در گذشته همیشه افرادی را با لباس پاره و مندرس در خیابان می دیدیم که با داشتن یک کاسه در دست از مردم تقاضای کمک می کرد.

این یک شیوه تکدی گری سال ها متدوال بود ولی مدتی است که شیوه‌های تکدی گری تغییر کرده است از گدای پروازی که افراد با هواپیما از شهر خود به سمت تهران برای تکدی گری می‌آمدند تا افرادی که با گریم خود را معلول جلوه می دادند.

فارس نوشت: امروز دیگر متکدیان شهر با لباس های شیک جلوی شما را می گیرند و خیلی مودبانه تقاضای پول می کنند و حتی در برخی از موارد دلیل هم نمی آورند و به صورت مستقیم تقاضای پول می کنند.

برخی از گدایان نیز با یک نسخه پزشک در دست تقاضای پول می کنند و برخی نیز از شما می خواهند بلیت هواپیمایی برایشان خریداری کرده تا به شهر مورد نظرشان سفر کنند.در برخی از موارد اگر اسکناس 100 یا 200 تومانی به افراد متکدی بدهید با حالت قهر آن را پس می دهند و مدعی می شوند با این پول نمی‌تواند کاری کند.

البته گدایان بالای شهر با گدایان پایین شهر متفاوت هستند چرا که نسخه نویسی و گریم در شمال شهر جواب نمی دهد و باید دست به روش های جدیدتری بزند.شهرداری تهران هر ساله اقدام به جمع آوری این افراد کرده و آنها را تحویل بهزیستی می دهد و بعد از مدتی دوباره این افراد به سطح شهر باز می گردند.زمانی که شهرداری به محل های این افراد برای دستگیریشان به همراه نیروی انتظامی مراجعه می کنند متکدیان از طریق پیامک به هم اطلاع می دهند تا زود متفرق شوند تا نتوانند آنها را دستگیر کنند.

جمع آوری متکدیان و ساماندهی آنها در شهر دارای چرخه معیوبی است و این افراد بعد از دستگیری دوباره در شهر رها می شوند.محمد هادی ایازی معاون اجتماعی شهرداری تهران گفت که مرجع قضایی بعد از جریمه متکدیان برخی از آنها را به شهرستان‌های خود می‌فرستد و برخی دیگر که اتباع بیگانه هستند، را با کمک نیروی انتظامی از مرز خارج می‌کند.

وی ادامه داد: تعدادی از این متکدیان را نمی‌توانیم به لحاظ حقوقی جمع‌آوری کنیم؛ چرا که وسایلی همانند گل، فال و غیره در دست دارند و در حال خرده فروشی هستند.سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که میزان جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر افزایش پیدا کرده است، گفت: مراکز نگهداری ما حاکی از این موضوع است که میزان جمع‌آوری متکدیان افزایش پیدا کرده است.

ایازی تصریح کرد: مسئول مشاغل کاذب شهرداری تهران نیست تا بتواند آنها را جمع‌آوری کند، درباره جمع‌آوری متکدیان نیز مراجع قضایی حکم می‌دهند ولی مشاغل کاذب در حیطه مسئولیت شهرداری نیست.معاون اجتماعی شهرداری تهران همچنین درباره واگذاری ساماندهی متکدیان به شهرداری تهران اظهار داشت: این واگذاری تاکنون صورت نگرفته و ساماندهی متکدیان به عهده مراجع مختلف مسئول است که بخشی به عهده سازمان بهزیستی، بخشی به عهده نیروی انتظامی و بخشی که مربوط به جمع‌آوری است به عهده شهرداری تهران است.

ایازی یادآور شد: شهرداری در گذشته نیز مسئولیتی در این زمینه نداشته و عمدتاً سازمان بهزیستی این کار را انجام می‌داده است ولی در حال حاضر به علت ضرورت‌های مختلف و با توجه به اینکه پدیده تکدی‌گری در شهر به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی مطرح است، شهرداری تهران نیز با رویکرد اجتماعی به این موضوع ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام داده است.

وی با بیان اینکه تکدی‌گری ریشه ‌در مسائل دیگری دارد، گفت: باید به ریشه تکدی‌گری توجه کرد چرا که در حال حاضر مقوله اشتغال یکی از مباحث جدی است که باعث می‌شود این افراد به جهت اینکه شغل مناسب خود را پیدا نمی‌کنند اقدام به این کار کنند.معاون اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: در این قبیل مواقع شهرداری تهران مسئولیتی ندارد و دستگاه‌های دیگری هستند که باید در این ارتباط نقش خود را ایفا کنند.

وی افزود: ولی در عین حال موضوع جمع‌آوری متکدیان به صورت گسترده انجام شده و در سطح شهر کمتر به آنها مواجه هستیم.در بحث ساماندهی متکدیان مشکلاتی وجود دارد و هر یک از سازمان های توپ وظایف را در زمین دیگری پاسکاری می کنند.همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در این باره گفت:صرفا جمع‌آوری کودکان کار، اقدام مناسبی نیست، بلکه باید این افراد را ساماندهی کرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی در زمینه متکدیان مسئولیتی را بر عهده ندارد، گفت: با این حال سازمان بهزیستی آماده کمک رسانی در این زمینه است و به عنوان دستگاهی که دارای ساز و کارهای حمایتی است، آماده همکاری با شهرداری است.بحث تکدی گری به نظر می رسد غیرقابل حل است و این افراد که قانون را به خوبی می‌دانند؛ روز به روز به صورت حرفه ای تر و با شگردهای جدید در سطح شهر فعالیت می کنند.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.