×

پلیس سایبری برای جلوگیری از جاسوسی خرابکاری تشکیل شد

پلیس سایبری برای جلوگیری از جاسوسی خرابکاری تشکیل شد

پلیس سایبری برای جلوگیری از جاسوسی خرابکاری تشکیل شد

پلیس-سایبری-برای-جلوگیری-از-جاسوسی-خرابکاری-تشکیل-شد وکیل 

این پلیس می‌تواند از چالش‌ها و تهدیدها، جاسوسی، خرابکاری و نقض حریم خصوصی جلوگیری کند.

ایلنا: در مراسم افتتاح پلیس سایبری ایران با نام پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) که به صبح امروز به سمت رئیس پلیس فتا منسوب شد گفت: رشد سریع فن‌آوری اطلاعات، رشد مداوم سامانه‌های متکی بر فن‌آوری اطلاعات نشانه تمایل روز افزون عامه مردم و فن‌آوری اطلاعات است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سید کمال هادیان‌فر،‌رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با اشاره به اینکه جهان مجازی به هدف وسوسه‌انگیزی برای مجرمین الکترونیک تبدیل شده است گفت: جرایم جدید نفوذ به کامپیوتر‌ها سبب ایجاد این پلیس در کشورهای دنیا با نام‌هایی مانند پلیس الکترونیکی، پلیس جرایم رایانه‌ای، پلیس مجازی، پلیس اینترنتی و پلیس سایبری شد.
او با اشاره به اینکه این پلیس در ایران به نام پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) نامگذاری شد گفت: این پلیس می‌تواند از چالش‌ها و تهدیدها، جاسوسی، خرابکاری و نقض حریم خصوصی جلوگیری کند.

او با اشاره به اینکه 1 و 93 تریلیون دلار ارزش انترنت است گفت: در سال 2010 درآمد حاصل از جرایم یارانه‌ای 105 میلیارد دلار بوده است که بیش از کل فروش مواد مخدر بود.
او با اشاره به اینکه در ایران بیش از 25 میلیون تلفن ثابت و 52 میلیون تلفن همراه و بیش از 32 میلیون 200 هزار کاربر اینترنتی وجود دارد گفت: 75 درصد از مشاغل در ایران وابسته به اینترنت هستند و 22 درصد فرصت شغلی با استفاده از اینترنت وجود دارد.

او درباره تحدیدهای سایبری گفت: فضای سایبری در کنار سودهایی که دارد در حوزه فن‌آوری، فرهنگی، اخلاقی، دینی، اجتماعی، امنیتی، روانی و بهداشتی تهدید می‌کند.
او با اشاره به اینکه مجرمین مسلح به سلاح دستی امروز با کامپیوتر جرم می‌کنند.،‌گفت: در سال 2010، 8 میلیون 226 هزار جرم سایبری در 20 کشور دنیا انجام شده است، بیشترین جرم در کشور آمریکا و کمترین جرم در کشور آرژانتین اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: 54 درصد از جرایم سایبری دنیا با انگیزه مالی 26 درصد با انگیزه ضد اخلاقی، 8 درصد با انگیزه انتقام‌جویی و 3 درصد به علت سایر جرایم اتفاق افتاده است.
او درباره انگیزه جرایم سایبری در ایران گفت: در ایران 81 درصد از مجرمین با انگیزه مالی 13 درصد با انگیزه ضد اخلاقی، 3 درصد با انگیزه انتقام‌جویی، 2 درصد با انگیزه سرگرمی و یک درصد به علت سایر جرایم به جرایم سایبری مرتکب می‌شود که بیشترین آنها در تهران سپس در خراسان و بعد گیلان و مازندران هستند.
هادیان‌فر درباره برخورد با این جرایم در فضای مجازی گفت: در این حوزه با جرایم سازمان یافته، سوءاستفاده از بستر اینترنت، سرقت و کلاه‌برداری، تخریب نظام، سرقت و پول‌شویی و حتک حرمت رهبر و آرمان‌های انقلاب برخورد می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این باره برای نیروی انتظامی 2 تکلیف تعیین شده است گفت: پلیس فتا و سپس تشکیل مرکز تشخیص جرم پلیس فتا بوده است.
او با اشاره به اینکه پلیس تخصصی از ماموران وظیفه استفاده نمی‌شود گفت: تامین امنیت قضای مجازی در راستای فراهم نمودن اعتماد مردم در چشم‌انداز این پلیس است.
او درباره اهداف این پلیس تخصصی گفت: خیانت از هویت دینی و ملی، حفظ حریم خصوصی و خیانت از اموال از اهداف کلان این پلیس است.
او در پایان با اشاره به اینکه پلیس فتا در 32 استان کشور رونمایی می‌شود گفت: همچنین پلیس استیشن در قالب کلانتری‌ها تا پایان سال 90 راه‌اندازی می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.