×

نگاه اسلام به حقوق فرهنگی شهروندان

نگاه اسلام به حقوق فرهنگی شهروندان

نگاه اسلام به حقوق فرهنگی شهروندان

نگاه-اسلام-به-حقوق-فرهنگی-شهروندان

24 بهمن 1389 ساعت 12:45

محسن داوری از انتشار کتاب «حقوق فرهنگی شهروندان با رویکردی اسلامی» خبر داد و گفت: این کتاب اثری است که حقوق افراد جامعه را از منظر اسلام بررسی می‌کند و راه‌کار‌های موثر برای رسیدن به حقوق فرهنگی را در چارچوب‌های اسلام، قرآن و قانون اساسی شرح می‌دهد.
 
محسن دواری مدرس دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌و‌گو با خبر‌گزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: در این کتاب مباحث حقوق فرهنگی از منظر اسلام و دیدگاه‌های غربی و قانون اساسی بحث و بررسی می‌شوند و یادآوری می‌شود که آنچه از دیدگاه اسلام مطرح می‌شود با دیدگاه‌های غرب متفاوت است و کاربرد بیشتری در جامعه اسلامی دارد.
داوری افزود: این کتاب بحثی از تعاریف در حوزه حق و حقوق شهروند و نیز حق بشر را مطرح می‌کند و می‌گوید که ابتدا باید بشر را شناخت و بعد درباره حق و حقوق آن صحبت کرد. این نوشتار یادآور می‌شود که اسلام راه‌هییا را برای شناخت بشر مطرح می‌کند که برای رسیدن به آن باید به خالق انسان رجوع کرد و به گفته‌‌ او توجه داشت.
وی ادامه داد: در بخش دیگر این کتاب نیز فرهنگ به عنوان نظامی به هم پیوسته از حوزه باور‌ها، گرایش‌ها و رفتار‌ها ارزیابی می‌شود.

داوری تصریح کرد: این کتاب حق فرهنگی بشر و شهروند، اعتقادات و باور‌ها، گرایش‌ها، ارزش‌ها و رفتار‌هایی که با ماهیت حقیقی انسان تطابق دارند را تعریف می کند، آنچه در تعالیم اسلام در می‌یابیم.

وی درباره راه‌کار‌های ارایه شده برای دست یابی به حقوق شهروندی گفت: تواصی به حق و امر به معروف و نهی از منکر، راه‌کار اساسی تامین حقوق فرهنگی شهروندان‌اند که باید از سوی فرد، جامعه و حکومت مورد توجه قرار گیرند. البته نحوه اجرای آن در هر کدام از حوزه‌ها در اعتقادها، گرایش‌ها و رفتارها متفاوت است.

مولف اثر افزود: در حوزه اعتقادات، جبر و اکراه راهی ندارد و باید از طریق حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن حقوق فرهنگی شهروندان را تامین کرد. در حوزه گرایش‌ها فرد، جامعه و حکومت موظف است کاری کند که ارزش‌های توحیدی در جامعه حاکم شود و در حوزه رفتارها نیز برخورد سلبی با افرادی که رفتارشان بر خلاف رفتارهای توحیدی است در نظر گرفته ‌شود.
داوری با اشاره به بخش پایانی کتاب گفت: در این بخش از کتاب نیز حقوق فرهنگی شهروندان و نحوه تامین آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بررسی شده‌اند.

داوری درباره مخاطبان این اثر گفت: این کتاب بیشتر جنبه دانشگاهی و حوزوی دارد، اما عامه مخاطبان نیز می‌توانند از آن بهره گیرند. مطالعه این کتاب برای دست اندرکاران عرصه‌های فرهنگی کشور نکات جالبی را دربر دارد.
چاپ نخست کتاب «حقوق فرهنگی شهروندان با رویکردی اسلامی» در 286 صفحه و بهای 60000 ریال از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق منتشر و روانه بازار نشر شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.