×

پلیس قضایی چیست؟

پلیس قضایی چیست؟

رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان در خصوص لزوم تشکیل پلیس قضایی گفت قوه قضاییه از پلیس قضایی حمایت می‌کند و در قانون برنامه پنجم یکی از تکالیفی که برای این قوه پیش‌بینی شده تشکیل پلیس قضایی است

پلیس-قضایی-چیست؟

رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان در خصوص لزوم تشکیل پلیس قضایی گفت: قوه قضاییه از پلیس قضایی حمایت می‌کند و در قانون برنامه پنجم یکی از تکالیفی که برای این قوه پیش‌بینی شده تشکیل پلیس قضایی است.

"ابراهیم حمیدی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در خصوص وظیفه "پلیس قضایی" اظهار داشت: این پلیس وظیفه ابلاغ و اجرای احکام دادگاه‌ها و همچنین حکم دستگیری، جلب، اجرای احکام و ابلاغ اوراق قضایی را که هم‌اکنون توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود به عهده دارد.  
 
وی ادامه داد: با تشکیل پلیس قضایی ضابطیت قوه قضاییه از نیروهای انتظامی گرفته شده و پلیس قضایی به عنوان ضابط قوه قضاییه شناخته می‌شود.

رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به دو نوع ضابط عام و خاص قوه قضاییه تصریح کرد: ضابط عام همان نیروی انتظامی است که با تشکیل پلیس قضایی مسئولیت‌های آن در اختیار این پلیس قرار خواهد گرفت، البته نیروهای بسیج هم با توجه به اعلام نیاز نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام در کنار این نیرو قرار می‌گیرند.  
 
حمیدی افزود: اما ضابطین خاص که در برخی از سازمان‌ها مسئول اجرای دستورات قضایی بوده و براساس کارهای محوله از سوی قضات در حوزه کاری خود عمل می‌کنند به قوت خود باقی خواهند ماند.  
 
وی با اشاره به وجود پلیس قضایی در اوایل انقلاب اظهار داشت: از آنجا که این پلیس نیرویی تخصصی بود و آموزش‌های لازم را می‌دید با انجام کار تخصصی و همکاری با قضات و مجموعه قوه قضاییه کارها بسیار سریعتر و بهتر انجام می‌شد؛ از جمله اجرای احکام و ابلاغ اوراق قضایی چرا که هم تحصیلات این افراد با بحث قضا مرتبط بود و هم آموزش‌های لازم و مرتبط را می‌دیدند.  
 
حمیدی در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه از پلیس قضایی حمایت می‌کند و در قانون برنامه پنجم یکی از تکالیفی که برای این قوه پیش‌بینی شده تشکیل پلیس قضایی است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.