×

رونق تولید و صادرات در پرتو اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

رونق تولید و صادرات در پرتو اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

رئیس هیئت تخصصی- اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری در دومین نشست هم‌اندیشی حقوق شهروندی مؤدیان مالیاتی که صبح امروز در ساختمان شماره 3 قوه قضاییه برگزار شد در خصوص مزایای اجرای مالیات بر ارزش افزوده گفت جلوگیری از اصراف رونق تولید و صادرات از مزایای اجرای این قانون است

رونق-تولید-و-صادرات-در-پرتو-اجرای-قانون-مالیات-بر-ارزش-افزوده

رئیس هیئت تخصصی- اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری در دومین نشست هم‌اندیشی حقوق شهروندی مؤدیان مالیاتی که صبح امروز در ساختمان شماره 3 قوه قضاییه برگزار شد در خصوص مزایای اجرای مالیات بر ارزش افزوده گفت:جلوگیری از اصراف رونق تولید و صادرات از مزایای اجرای این قانون است.

"زین‌العابدین تقوی" یکی از سخنرانان دومین نشست هم‌اندیشی حقوق شهروندی مؤدیان مالیاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: جلوگیری از اسراف، رونق تولید و صادرات از مزایای اجرای این قانون است. وی افزود: یکی دیگر از محاسن قانون مالیات بر ارزش افزوده آن است که شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس آن باید مالیات خود را به نرخ ماده 16 و عوارض را به نرخ ماده 38 این قانون تعیین کنند.

تقوی با اشاره به دریافت مالیات‌های متفاوت و بدون ضابطه توسط شوراهای اسلامی شهر و روستا در گذشته تصریح کرد: به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده و مواد 1، 5 و 8 این قانون کلیه خدمات در ایران تنها 1/5 درصد مالیات داشته که این مبلغ از تعیین هرگونه عوارض اضافی دیگر جلوگیری می‌کند.

رئیس هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری ادامه داد: سایت mahdad.ir و شماره تلفن‌های 35087 و 1822 سامانه ارتباط مردمی هستند که پاسخگوی هرگونه سئوال مالیاتی هستند. وی با اشاره به ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: اگر مسافری همراه خود کالایی را به کشور وارد و ظرف دو ماه آن را از کشور خارج کند، می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده برای آن کالا را دریافت کند.

تقوی در خصوص تخلفات ممکن در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: عدم ثبت نام در مهلت مقرر، عدم صدور صورت حساب، عدم درج صحیح صورت حساب، عدم تسلیم اظهارنامه از جمله تخلفاتی است که قانون برای هرکدام از آنها راهکارهای بازدارنده در نظر گرفته است.

رئیس هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری ادامه داد: چنانچه یک مؤدی مالیاتی نسبت به مالیات تعیین شده شکایتی داشته باشد و یا آنکه تخلفی به وی نسبت داده باشد می‌تواند شکایت خود را به هیئت بررسی سازمان مالیات بر ارزش افزوده ارائه کند و در صورت رضایت مؤدی از رای اینسازمان پرونده مختومه خواهد شد.

وی افزود: در صورت مختومه نشدن پرونده شکایت به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع داده خواهد شد و چنانچه پرونده در این مرحله هم مختومه نشود دیوان عدالت اداری به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

تقوی در پایان خاطر نشان کرد: از نکات جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده این است که اگر هیئت بررسی سازمان مالیات به رای دیوان عدالت اداری توجه نکند،‌ این دیوان می‌تواند رسیدگی مستقیم کرده و رای صادر کند و در صورت نقض تخلف حکم دیوان قطعی و قابل اجراست.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.