×

ادغـام کـانون وکلا در مرکز مشاوران محال است

ادغـام کـانون وکلا در مرکز مشاوران محال است

ادغـام کـانون وکلا در مرکز مشاوران محال است

ادغـام-کـانون-وکلا-در-مرکز-مشاوران-محال-است

رییس کانون وکلای مرکز    
                                       
رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به اظهارات اخیر مومنی، رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه تاکید کرد که کانون وکلا از او شکایت نخواهد کرد ولی قضاوت درباره‌ی اظهاراتش را به جامعه حقوقی واگذار می‌کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سیدمحمد جندقی کرمانی‌پور در نشست خبری سه‌شنبه تاکید کرد: انتظار از مسوولانی که در راس یک نهاد، موسسه و مرکز قرار می‌گیرند این است که قبل از صحبت‌هایشان مطالعه‌ای داشته باشند و مستند صحبت کنند، وگرنه موجب وهن مرکز و موسسه خواهند شد.

وی با اشاره به صحبت‌های رییس مرکز مشاوران که در همایش 28 اردیبهشت ارایه شده بود، گفت: ظاهرا حضور 4 هزار نفر در جشن استقلال سال 89 ناراحتی زیادی فراهم کرده که ایشان بدون مطالعه چنین فرمایشی داشته‌اند. حداقل می‌توانستند به مجلات کانون وکلا مراجعه کنند.

جندقی ادامه داد: در 25 اسفند 1331 هیات مدیره‌ی کانون وکلای دادگستری تصویب کرد که هر سال در تاریخ 7 اسفند جشن گرفته شود و تا سال 57 بدون استثنا این جشن برگزار شده است. مکان آن هم باشگاه وکلا، دانشگاه و بانک سپه بود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به صحبت‌های مومنی که گفته بود کانون وکلا تا سال 79 هیچ آزمونی برگزار نکرده، اظهار کرد: بر اساس صورت جلسات موجود، در تاریخ 2 خرداد 77 کمیسیون کیفیت اخذ پروانه وکالت تصویب کرد که آزمون با حضور 528 نفر برگزار شود و در سال 77 اولین آزمون برگزار شد. در تاریخ 20 خرداد 78 کمیسیون تشکیل شد و 425 کارآموز را انتخاب کرد. در تاریخ 22 تیر 79 نیز کمیسیون تعداد 657 نفر کارآموز انتخاب کرد. با توجه به این مستندات چطور رییس مرکز مشاوران می‌گوید که از سال 79 کانون وکلا یادش آمده که کارآموز جذب کند؟ ما تا این لحظه هر سال بر اساس قانون عمل کرده و کارآموز جذب کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که رییس مرکز مشاوران در سخنانشان به نوعی مساله‌ی نظارت را با دخالت اشتباه گرفته‌اند، گفت: هم در لایحه‌ی استقلال کانون مصوب 1334 و هم در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، نظارت قوه‌ی قضاییه بر وکلای دادگستری لحاظ شده است. از جمله اگر تخلفی از وکلا مشاهده کردند می‌توانند تقاضای تعقیب کنند و تمام آرا در دادگاه انتظامی کانون قابل تجدیدنظر است. هم‌چنین تخلفات اعضای هیات مدیره نیز در دادگاه عالی انتظامی قضات قابل رسیدگی است.

جندقی افزود: تایید صلاحیت نامزدهای عضویت هیات مدیره نیز که ما به آن اعتراض داریم آن هم در صلاحیت دادگاه عالی قضات است. ما با دخالت مخالفیم و معتقدیم یک وکیل در دفاع از موکلش باید دارای آزادی کامل باشد و نگران عدم تمدید پروانه نباشد یا در پرونده‌هایی که یک طرف آن قوه‌ی مجریه و سازمان‌های دولتی قرار دارند نگران نشود. این دفاع برای حفظ حقوق مردم است اما ما با دخالت شدیدا مخالفیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه به بخش دیگری از صحبت‌های مومنی که علت وجودی ماده 187 را عملکرد کانون دانسته بود، اظهار کرد: کانون وکلا تا سال 58 بر اساس لایحه‌ی استقلال، نسبت به پذیرش تعداد مورد نیاز کارآموز اقدام می‌کرد. از سال 58 که انتخابات دوره‌ی بیست و یکم با تصویب شورای انقلاب معوق ماند کانون تا سال 76 که سال تصویب قانون کیفیت بود اصلا وجود نداشت. 17 سال کانون فعالیت نداشته و بعد از آن مرتبا نسبت به گرفتن کارآموز اقدام کرده است و حسب اطلاع ما 36 هزار وکیل و کارآموز در حال حاضر وجود دارد.

وی در ادامه علت وجودی ماده 187 را کسانی دانست که نمی‌توانستند در امتحانات کانون وکلا شرکت کنند یا قبول نمی‌شدند و گفت: این افراد به تشکیلات قوه‌ی اجرایی فشار آوردند و با کمال تاسف در دولت اصلاحات که ما هیچ وقت دولت اصلاحات را نمی‌بخشیم، پروانه وکالت گرفتند. این افراد عمدتا اساتید دانشگاه و کارمند بودند نه کسانی که در انتظار شغل باشند.

جندقی در ادامه به آمار معاضدت قضایی و وکیل تسخیری در کانون وکلای دادگستری مرکز اشاره کرد و گفت: در سال 88 ده هزار نفر به اداره معاضدت کانون مراجعه کردند. به اضافه این‌که ما در 20 مجتمع قضایی واحد معاضدت داریم و هر روز معاضدت ارایه می‌شود و آمار آن به مراتب بیش از 30 هزار نفر است. چطور ایشان مدعی شده‌اند بیشترین معاضدت را ارایه می‌کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه پیشنهاد داد که از تشکیلات قضایی سوال شود تا مقایسه بین وکلای کانون‌های وکلا و مشاوران و وکلای مرکز 187 انجام دهند و نظرشان را درباره‌ی نظم و ادب و سواد و معلومات این دو ارایه دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بدون این‌که دیناری به دولت تحمیل کنیم همه‌ی این کارها را انجام داده‌ایم. قوه‌ی قضاییه نباید وظیفه‌ای را که بر عهده‌ی کانون‌هاست انجام دهد. وظیفه‌ی قوه‌ی قضاییه تربیت وکیل نیست و وظایفش به طور کامل در اصل 156 قانون اساسی مشخص شده است.

جندقی افزود: رییس مرکز مشاورین در پاسخ به این سوال که چرا به جذب وکیل با وجود اتمام برنامه‌ی سوم توسعه اقدام می‌کنید گفته‌اند که مثلا اگر در برنامه‌ی پنج ساله‌ی سوم گفته شده سدی باید ساخته شود ساخت این سد تمام نمی‌شود و ادامه خواهد یافت و در دوره‌ی برنامه‌های بعدی ادامه خواهد. این قیاس مع‌الفارق است. برنامه‌های پنج ساله به مدت پنج سال مدت دارند و پس از آن تمام می‌شوند. تداوم سد مانند تداوم همان کسانی است که پروانه گرفتند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که کانون‌های وکلا بر اساس قانون وظیفه‌شان را انجام داده و خواهند داد، افزود: معاون اول قوه‌ی قضاییه در همان جلسه به صراحت در مورد جذب مجدد نیرو از سوی ماده 187 گفته‌اند که کمیت کافی است، به کیفیت بپردازید. یعنی از نظر تعداد وکلا جذب نیرو کافی است. هم‌چنین آیت‌الله لاریجانی در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم بر استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری تاکید کردند و اگر در مورد جذب مجدد مشاور موافقت کرده باشند خلاف قانون است؛ زیرا زمان قانون برنامه‌ی سوم منتفی شده، پس اگر آزمونی برگزار شود خلاف قانون است.

وی در ادامه با اشاره به ادعای دیگری مبنی بر این‌که آن‌چه کانون انجام داده مخالف بند 13 سیاست‌های کلی نظام است، گفت: اقدامات کانون‌ها کاملا منطبق با آن چیزی است که در ماده 13 سیاست‌های کلی نظام آمده است و در صورت لزوم می‌توان از مجمع در این زمینه استعلام کرد.

جندقی در ادامه گفت: نمی‌دانم چه اصراری بر تخفیف استقلال وکلا وجود دارد و چه کسی با مطرح کردن این مسائل ضرر می‌کند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه به تهیه‌ی طرح جامع وکالت اشاره کرد و گفت: در دیدارهایی که با آیت‌الله لاریجانی و رازینی داشتم گفتم اگر طرحی مربوط به جامعه‌ی وکالت است باید وکلا در آن دخالت داشته باشند و تمام نظرات جامعه‌ی 36 هزار نفری وکالت در آن لحاظ شده باشد.

وی با اشاره به این‌که طرح‌های مختلفی در مراکز مختلف درخصوص قانون جامع وکالت تهیه شده است، خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه حقی زاید بر آن‌چه در عرف بین‌المللی وجود دارد برای خودمان نمی‌خواهیم.

جندقی هم‌چنین به سوابق فعالیت خود در دوره‌ی انقلاب اشاره کرد و گفت: وکلای دادگستری طرفدار استقلال این مملکت هستند. چرا استقلال وکلا را تخفیف می‌دهید؟

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه به صحبت‌های معاون اول قوه‌ی قضاییه مبنی بر این‌که هر پرونده‌ای که خلافی در آن وجود دارد پای وکیل هم دیده می‌شود، گفت: من این موضوع را نفی نمی‌کنم؛ چون ایشان اشراف دارند اما به خاطر دارم در جلسه‌ای که آیت‌الله شاهرودی در سال آخر مدیریت‌شان در زمینه‌ی بهداشت قضایی داشتند به ایشان گفتم قضاتی وجود دارند که به لحاظ اخذ رشوه و گزارشات دیگری سلب صلاحیت می‌شوند و در کمیسیون عفو و بخشودگی مشمول عفو مقام معظم رهبری می‌شوند و دادگاه عالی انتظامی قضات نظر ما را نقض می‌کند و ما را ملزم به دادن پروانه‌ی وکالت به این افراد می‌کند. آیا ورود این افراد به دستگاه وکالت خود یک ویروس نیست؟

وی با اشاره به این‌که تمامی مدارک مربوط به آرای صادره در این زمینه را به آیت‌الله شاهرودی در همان زمان ارایه کرده است، گفت: ما نمی‌گوییم در بین ما افرادی که تخلف می‌کنند وجود ندارد ولی آیا در دستگاه قضایی هم چنین افرادی وجود ندارند؟ در هر پرونده‌ای که تخلفی می‌شود همان اندازه پای وکیل در میان است که پای قاضی.

جندقی در عین حال خاطرنشان کرد: در دستگاه قضایی قضات شریف بسیاری نیز مشغول به کار هستند و اکثریت آنها محسوب می‌شوند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به این پرسش که طرحی مبنی بر ادغام مرکز مشاوران با کانون‌های وکلا وجود دارد و واکنش شما به تصویب چنین طرحی چه خواهد بود؟ گفت: این بحث تازگی ندارد. در یکی از جلسات کمیسیون تدوین لوایح دولت این مساله مطرح شد که آقای حجازی رییس سابق مرکز مشاوران همان موقع گفتند ما برادر بزرگ‌تریم و کانون‌ها باید در ما ادغام شوند که من گفتم شما هفت سال سابقه دارید اما کانون 90 سال سابقه دارد که در همان جلسه تمامی اعضاء به استثنای آقای حجازی رای دادند که مرکز مشاوران در کانون‌های وکلا ادغام شوند. در جلسه‌ی دیگری نیز در کمیسیون لوایح دولت اساسا این موضوع مطرح شد که با توجه به طرح جامع وکالت، ادغام از دستور کار خارج شود.

وی تاکید کرد: این‌که ما در آنها ادغام شویم محال است. ما تحت هیچ شرایطی با آنها ادغام نمی‌شویم. عدم استقلال ما با مرگ ما برابر است.

جندقی در پاسخ به سوالی درباره‌ی ماده 187 مکرر برنامه‌ی پنجم توسعه نیز گفت: این ماده با تلاش جامعه‌ی وکالت حذف شد و پیش‌بینی شد که قوه‌ی قضاییه طرح جامع وکالت را ارایه دهد و مطمئنا نمایندگان این موضوع را که کانون در ماده 187 ادغام شود تصویب نخواهند کرد. ما با تمام توان در این زمینه رایزنی می‌کنیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با توجه به توهینی که مومنی در سخنانش به کانون وکلا داشته شکایت رسمی از ایشان نمی‌کنید؟ گفت: خیر پاسخ ما همین است. ما قضاوت را به جامعه‌ی وکلا، قضات و حقوقدانان واگذار می‌کنیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.