×

استفتاء از مراجع درباره جبران حقوق معنوی

استفتاء از مراجع درباره جبران حقوق معنوی

ایراد خسارت به زیبائی جسمی، باعث ثبوت ارش (خسارت تعیین شده از طرف حاکم شرع) می‌شود اما برای خسارت‌های معنوی دستور خاصی وارد نشده مگر حاکم شرع تشخیص خاصی دهد که بر اساس نظر ایشان عمل می‌شود

استفتاء-از-مراجع-درباره-جبران-حقوق-معنوی وکیل 

ایراد خسارت به زیبائی جسمی، باعث ثبوت ارش (خسارت تعیین شده از طرف حاکم شرع) می‌شود اما برای خسارت‌های معنوی دستور خاصی وارد نشده مگر حاکم شرع تشخیص خاصی دهد که بر اساس نظر ایشان عمل می‌شود.

به گزارش  ایسنا، «آیا برای ایراد خسارت به منافع معنوی مانند زیبایی، آبرو، آرامش روحی و مواردی مانند آن طریق جبران خسارت در اسلام پیش‌بینی شده است؟»

این پرسش را در قالب استفتاء با مراجع تقلید مطرح کرده است که به منظور سهولت دسترسی، پرسش‌ها را از طریق پایگاه اطلاع رسانی (وب سایت‌) دفاتر مراجع تقلید مطرح شد. تاکنون آیات عظام مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی و علوی گرگانی به این استفتاء پاسخ داده‌اند که نظر هر سه مرجع تقلید به این پرسش به شرح ذیل است.

پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی:‌ در مورد خسارت به زیبایی، ظاهراً ادله‌ی شرع این است که باید برای جبران آن دیه بدهد ولی اگر مجنی علیه مجبور شود هزینه‌هایی برای رفع نقایص ظاهری متحمل شود که در عرف آن را ضروری بداند و این هزینه‌ها از دیه زیادتر باشد می‌تواند مقدار اضافی را نیز از جانی بگیرد. اضافه بر این اگر نقص زیبایی شدید باشد احتیاط دادن ارش است و در مورد جبران خسارت سایر موارد در صورت امکان از صاحبان حق حلالیّت بطلبید و اگر این کار ممکن نیست برای آنها کار خیر کنید تا آنها از شما راضی شوند.

پاسخ آیت‌الله موسوی اردبیلی: برای این‌گونه موارد ضمان شرع ثابت نیست.

پاسخ آیت‌ الله علوی گرگانی: ایراد خسارت به زیبائی جسمی، باعث ثبوت ارش (خسارت تعیین شده از طرف حاکم شرع) می‌شود اما برای خسارت‌های معنوی دستور خاصی وارد نشده مگر حاکم شرع تشخیص خاصی دهد که بر اساس نظر ایشان عمل می‌شود.

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.