×

نقش سازمان ملل در ارتباطات بین المللی

نقش سازمان ملل در ارتباطات بین المللی

در این مقاله درصدد بیان نقش سازمان ملل متحد در بهبود و توسعه ی ارتباطات بین المللی هستیم در حقیقت نقش اصلی سازمان ملل متحد، ترویج صلح و امنیت، توسعه و حقوق بشر در جهان است که این نقش در 10 دسامبر 2001 ،هنگامی که جایزه نوبل صلح به این سازمان و دبیرکل آن اهدا گردید، مورد تاکید قرار گرفت

نقش-سازمان-ملل-در-ارتباطات-بین-المللی وکیل 

در این مقاله درصدد بیان نقش سازمان ملل متحد در بهبود و توسعه ی ارتباطات بین المللی هستیم. در حقیقت نقش اصلی سازمان ملل متحد،  ترویج صلح و امنیت، توسعه و حقوق بشر در جهان است که این نقش در 10 دسامبر 2001 ،هنگامی که جایزه نوبل صلح به این سازمان و دبیرکل آن اهدا گردید، مورد تاکید قرار گرفت.

یکی از مهمترین الزامات تحقق این اهداف ایجاد ارتباطات قوی میان ملل جهان و آگاهی بخشی به آنان برای ایجاد اتحادی جهانی است که سازمان ملل و سازمانهای زیر مجموعه ی آن برای ایجاد این اتحاد تلا شهای فراوانی کرده و میکنند، و در این مقاله به گوشه ای از این تلاشها اشاره خواهیم نمود

.مقدمه                                                                           

 سازمان ملل متحد به عنوان مهمترین سازمان بین المللی امروزه نقش مهمی در ارتباطات بین المللی ایفا می کند که از ابعاد گوناگون قابل بررسی است، از جمله ی آن، ارتباطات به وسیله ی تکنولوژی های جدید و رسانه ای است. سازمان ملل برای ایفای نقش خود در این راستا اقدام به تأسیس سازمان¬های گوناگون نموده است که مهمترین آنها «اتحادیه بین المللی ارتباطات» (ITU) است که در ادامه بحث بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در حقیقت آنچه که در ابتدای منشور ملل متحد آمده است که: «ما مردم ملل متحد ...» تا سالها تحقق نیافت و این دولت ها بودند که در سازمان ملل نقش ایفا می¬کردند؛ به همین سبب در سال های اخیر «به خصوص از اوایل قرن بیست و یکم» سعی شده است که سازمان ملل به هدف اولیه خود بازگردد و تعاملی واقعی را میان ملل جهان برقرار نماید. تحقق اهداف مختلف سازمان ملل اعم از حمایت از توسعه در زمینه های گوناگون در کشورهای جهان سوم، گسترش علم و فناوری، بهداشت، مبارزه با گرسنگی، آموزش و پرورش، اسکان بشر، توسعه ی جوامع مدنی و همگرایی اجتماعی، همه و همه نیازمند ارتباط گسترده میان ملت¬هاست؛ چرا که جز با نزدیکی فرهنگ-های گوناگون موجود در جهان این اهداف والای بشری تحقق نمی یابد.

سازمان ملل به مبادلات فرهنگی و علمی و ارتباطات به عنوان ابزارهای مؤثر در پیشبرد صلح و توسعه بین المللی می نگرد. هر چند که به طور خاص یک «اتحادیه بین المللی ارتباطات» وجود دارد اما در حقیقت تمام سازمان ها و کارگزاری های سازمان ملل متحد در راستای گسترش ارتباطات بین المللی فعالیت می کنند که در ادامه نقش برخی از آنها به طور خاص توضیح داده خواهد شد.

گسترش این ارتباطات سبب همگرایی فرهنگی و اتحاد تمدن ها و در نتیجه جلوگیری از جنگ¬ها و شکاف فرهنگ¬ها خواهد شد، چنان که کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل در 14 ژوئیه 2005، ابتکار «اتحاد تمدن ها» را در واکنش به نگرانی ها در خصوص افراطی-گری ها و بهره برداری آنها از احساس شکاف روبه گسترش، بین جوامع اسلامی و غربی، اعلام نمود.

این اتحاد به عنوان ائتلافی علیه چنین نیروهایی شکل گرفت تا احترام متقابل به اعتقادات دینی و سنت ها را تقویت و بار دیگر وابستگی متقابل روزافزون بشر را در همه زمینه ها تأیید کند. این اتحاد نمایشگر تلاش متعهدان بین المللی برای برطرف کردن اختلاف ها و غلبه بر تعصبات و پیش داوری ها، سوء تفاهم ها، سوء برداشت ها و تفرقه افکنی ها است که صلح جهانی را تهدید می کنند.

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.