×

سازمان همکاری شانگهای

سازمان همکاری شانگهای

وجود سازمان‌های بین لمللی در جامعه بین‌المللی معاصر واقعیت انکار ناپذیری است که دولت‌ها آن را نیازی برای حل و رفع مشکلات خود در سطوح منطقه‌ای، ناحیه‌ای و جهانی می‌دانند و اما در سالهای اخیر، تشکیل سازمانهای منطقه‌ای گسترش چشمگیری داشته است این بازیگران جدید به عنوان یکی از مکانیسم‌های تحقق همگرایی منطقه‌ای د رمناطق مختلف جغرافیایی با ماهیت و کارکرد اقتصادی، سیاسی و نظامی تأ‌سیس شده و به تدریج بسط و گسترش یافتند

سازمان-همکاری-شانگهای وکیل 

مقدمه:

وجود سازمان‌های بین لمللی در جامعه بین‌المللی معاصر واقعیت انکار ناپذیری است که دولت‌ها آن را نیازی برای حل و رفع مشکلات خود در سطوح منطقه‌ای، ناحیه‌ای و جهانی می‌دانند و اما در سالهای اخیر، تشکیل سازمانهای منطقه‌ای گسترش چشمگیری داشته است این بازیگران جدید به عنوان یکی از مکانیسم‌های تحقق همگرایی منطقه‌ای د رمناطق مختلف جغرافیایی با ماهیت و کارکرد اقتصادی، سیاسی و نظامی تأ‌سیس شده و به تدریج بسط و گسترش یافتند.

سازمانهای منطقه‌ای برای برون رفتن از مشکلات اقتصادی، امنیتی و غیره مورد توجه کشورهای قرار گرفته است بخصوص کشورهای در حال توسعه که با تشکیل اینگونه گروه بندها بتوانند به همگرایی منطقه‌ای مؤثر است پیدا کنند یکی از سازمانهای منطقه‌ای سازمان همکاری شانگهای ما می‌باشد که بر اساس شرایط و مقتضیات جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای تشکیل شده است.

اهمیت شکل گیری سازمان همکاری شانگهای را می‌توان از سه جهت بررسی کرد: اولاً بعد از فروپاشی اتحاد حماهیر شوروی و استقلال کشورهای مشترک المنافع باعث شد تا این کشورها و نیز همسایگان آنها، با معضلاتی به وجود آمده از تحولات بین‌المللی، شرایط خاص منطقه‌ای و مشکلات سیاسی و اقتصادی روبرو شدند. بی ثباتی اقتصادی، ضعف جامعه مدنی و شایط نامساعد سیاسی، نگرانی کشورهای عضو از تشدید اختلافات مرزی و حرکات نظامی یکدیگر، نگرانی از تشدید افراط‌ گرایی، تروریسم و جدایی طلبی درمنطقه که در چندین اجلاس به موضوع اصلی گفتگوهای اعضای سازمان تبدیل شد.

دوماً  واقعه 11 سپتامبر2001 و درپی آن جنگ افغانستان، آسیای مرکزی را از حاشیه به متن کشاند و اهمیت استراتیژیک آن را برای کشورهای غربی دو چندان کرد.

تحولات سیاسی جدید، توزان قدرت را به شدت در این منطقه آسیب‌پذیر بر هم زد، در حال حاضر این منطقه بار دیگر عرصه بازی قدرت‌های بزرگ است.و منافع کشورهای عضو بخصوص روسیه و چین را دوچندان به خطر بیندازد.

سوماً این سازمان در چارچوب منافع اعضا و به ویژه چین و روسیه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و همچنین همگرایی این سازمان با ایران که باعث رویکرد همسان در مواردی همچون مسئله انرژی هسته‌ای می‌شود و وجود دو کشور اتمی هند و پاکستان نیز در این سازمان که از لحاظ امنیتی با هم اختلاف دارند مورد توجه است.

سازمان همکاری شانگهای بر اساس پیوندهای تثبیت شده تاریخی بین ملت‌های خود و با انگیزه ارتفای همکاری گسترده مایل به اشتراک مساعی به منظور تقویت صلح و تضمین امنیت و ثبات در منطقه در محیطی توام با توسعه تکثرگرایی سیاسی و توجه به روند جهانی شدن اقتصاد و اطلاعات می‌باشند.

آیا این سازمان را می‌توان یک سازمان امنیتی دانست؟ و آیا ساختار آن یک ساختار کاملا امنیتی است یا نه؟ بر اساس تاریخ شکل گیری سازمان که در فصل بعد در مورد آن توضیع می‌دهم و اهداف و زمینه‌های همکاری سازمان می‌تواند نتیجه گرفت که آن یک سازمان امنیتی است اما در حال توسعه زمینه‌های دیگر همچون، اقتصاد و مسائل اجتماعی و غیره نیز می‌باشد چون یکی از زمینه‌ها پیشرفت و موفقیت در مسائل اقتصادی و موارد دیگر فراهم کردن صلح و امنیت در منطقه است و یک ساختار امنیتی می‌خواهد که این مسله بطور تخصصی بررسی کند در همین راستا سازمان یک ارگان به نام تشکیلات منطقه‌ای ضد تروریسیم بوجود آورد .

این تحقیق در قالب 2 بخش و 4 فصل است: بخش اول که شامل تاریخچه و در فصل اول و تیپولوژی سارمان در فصل دوم می‌باشد و بخشدوم شامل اهداف و زمینه‌های همکاری سازمان در فصل سوم و ارکان و اعضاء سازمان در فصل چهارم و در نهایت نتیجه و سایر اسناد که به آن ضمیمه شده می‌باشد.

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.