×

آشنایی با نظام اقتصادی و حقوقی سازمان جهانی تجارت

آشنایی با نظام اقتصادی و حقوقی سازمان جهانی تجارت

آشنایی با نظام اقتصادی و حقوقی سازمان جهانی تجارت

آشنایی-با-نظام-اقتصادی-و-حقوقی-سازمان-جهانی-تجارت

آشنایی با «نظام اقتصادی و حقوقی سازمان جهانی تجارت»

مولف حوزه حقوق از تالیف کتاب «نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت» خبر داد و گفت: در این اثر به بررسی ابعاد مختلف حقوقی حاکم بر سازمان جهانی تجارت که متضمن منظومه‌ای از نظم‌های حقوقی و روش‌های ویژه حل اختلاف است، پرداخته‌ام.
 
محمدتقی رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار داشت: بازشناسی ابعاد مختلف سازمان تجارت جهانی و تجزیه و تحلیل حقوق و تعهدات آن از همان بدو تاسیس در میان محافل و موسسات علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی، اقتصادی و قضایی جهان آغاز شد و دستاوردهای مهمی را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: این سازمان آن‌چنان در محور توجه جهانی قرار گرفت که در حدود شانزده سال از زمان تاسیس اش، اکنون 153 عضو دارد و بیش از 30 کشور به عنوان عضو ناظر، منتظر اخذ مجوز حضور در این باشگاه مهم اقتصادی و حقوقی جهانی‌اند و بیش از 95 درصد تجارت بین‌المللی در این سازمان متمرکز شده است و از طریق آن جریان دارد. بنابراین، بررسی نظام حقوقی این سازمان یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی دوره معاصر محسوب می‌شود که کتاب «نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت» با این هدف و برای شناساندن ابعاد مختلف آن به هر کشوری که عضو آن باشد یا نباشد، به رشته تحریر درآمده است.

رضایی تصریح کرد: این کتاب دربردارنده هفت فصل اصلی است. «چگونگی تشکیل و ماهیت حقوقی گات و سازمان حهانی تجارت»، «ساختار و اصول شکلی سازمان جهانی تجارت»، «اصول اساسی سازمان جهانی تجارت»، «بررسی ماهیت دوجانبه و چندجانبه تعهدات سازمان جهانی تجارت»، «روند و شیوه‌های حل و فصل اختلافات در سازمان جهانی تجارت» و «انواع ضمانت اجرای تعهدات در سازمان جهانی تجارت» عناوین فصول هفت‌گانه این اثر را تشکیل می‌دهند.

مولف کتاب «نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت» عنوان کرد: در ابتدای این نوشتار دیباچه‌ای از دکتر محمود باقری، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران درج شده که در آن به تفسیر نظام اقتصادی جهانی پرداخته است.

وی در پایان گفت: در حوزه نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت، مقالات بی‌شماری به چشم می‌خورند، اما تاکنون کتابی به شکل مدون ارایه نشده بود. بنابراین، می‌توان گفت که کتاب «نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت» نخستین اثر فارسی زبان در این حوزه به شمار می‌آید.

چاپ نخست کتاب «نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت» اثر محمدتقی رضایی در شمارگان  هزار نسخه، 304 صفحه و بهای 65 هزار ریال به زودی از سوی نشر میزان راهی بازار نشر خواهد شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.