×

حضور وکیل از ارکان مهم دادرسی عادلانه است

حضور وکیل از ارکان مهم دادرسی عادلانه است

حضور وکیل از ارکان مهم دادرسی عادلانه است

حضور-وکیل-از-ارکان-مهم-دادرسی-عادلانه-است وکیل 

رئیس کانون وکلای خوزستان    
                                       
رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان گفت: در صورتی که شهروندان در ارتباطات حقوقی و روزمره خود از مشاوره یک وکیل استفاده کنند، این موضوع تاثیر بسیاری در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری خواهد داشت.
محمدامین درویش با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان طی گفت‌وگویی تصریح کرد: کانون وکلا یک نهاد مدنی و موثر است و شهروندان می‌توانند از ظرفیت‌های این نهاد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه «دفاع» یک امر مقدس و ضروری است، ادامه داد: متاسفانه جامعه با مقوله دفاع بیگانه است؛ به عنوان مثال حالت ایده‌آل این‌گونه است که هرکدام از افراد جامعه در روابط خود از یک وکیل استفاده کنند و به هیچ‌وجه بدون وکیل در مراجع قضایی حاضر نشوند. این در حالی است که چنین شرایطی مشاهده نمی‌شود و بسیاری از افراد با مقوله وکالت بیگانه هستند.
رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان اظهار کرد: بیگانه بودن با مقوله وکالت و دفاع، تقصیر جامعه نیست بلکه خودمان مقصر هستیم، زیرا بستر و فرهنگ مورد نیاز را فراهم نکرده‌ایم. ممکن است جامعه در بسیاری موارد آگاهی نداشته باشد و در چنین شرایطی باید آگاه‌سازی کرد.

درویش خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها شهروندان با هر بضاعت مالی مجبور به داشتن یک وکیل هستند. در این کشورها اهرم‌های حمایتی وجود دارد و به عنوان مثال اگر افرادی به دلیل مشکلات مالی توانایی استفاده از وکیل را نداشته باشند، دولت هزینه وکالت آنان را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو نوع وکالت معاضدتی و تسخیری برای حمایت از افراد بی‌بضاعت تعریف شده است. در برخی جرائم مهم مانند جرائم مستلزم قصاص و اعدام، حضور وکیل در فرایند دادرسی الزامی است. در چنین شرایطی اگر متهم توانایی مالی برای به اختیار گرفتن وکیل را نداشته باشد، دادگاه یک وکیل تسخیری برای پرونده تعیین می‌کند و هزینه آن از سوی قوه قضائیه پرداخت می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان گفت: کانون وکلا نیز برای حمایت قضایی از افراد جامعه و همچنین ترویج فرهنگ استفاده از وکیل، افراد بی‌بضاعت را مورد حمایت قرار می‌دهد و یک وکیل با عنوان وکیل معاضدتی در اختیار آنان قرار می‌دهد. هر وکیل هم موظف است به خوبی از موکل خود دفاع کند و در صورتی که یک وکیل به هر دلیل به وظایف قانونی خود عمل نکند، متخلف محسوب می‌شود.

درویش تاکید کرد: کیفیت دفاع یک وکیل از موکل خود به مسایل مختلفی مانند میزان تسلط به قانون و امر دفاع بستگی دارد و مواردی مانند سن و سابقه کار در این زمینه تقریبا بی‌تاثیر است. فن بیان نیز یکی از مهمترین فنون دفاع از موکل است که می‌تواند یک وکیل را نسبت به دیگر وکلا متمایز کند. کانون وکلا می‌تواند یک وکیل را به صورت معاضدتی و با انتخاب کانون در اختیار افراد قرار دهد ولی به هیچ‌وجه یک وکیل خاص را به مراجعان پیشنهاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حضور وکیل در فرآیند دادرسی، یکی از ارکان مهم دادرسی عادلانه است، تصریح کرد: حضور وکیل در فرایند دادرسی به نفع سیستم قضایی است زیرا قاضی به جای اینکه مجبور باشد با تعداد زیادی از افراد مواجه شود که سواد حقوقی چندانی ندارند، فقط با یک وکیل متخصص مسائل قضایی مواجه می‌شود و در نتیجه فرآیند دادرسی با سرعت و کیفیت بیشتری پیش می‌رود. وکیل برای احقاق حق و تحقق عدالت به کمک قاضی می‌آید و رای قاضی نیز هنگام استفاده از وکیل پایدارتر خواهد بود.

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان با بیان اینکه هم‌اکنون 600 وکیل در خوزستان مشغول فعالیت هستند، یادآور شد: 190 وکیل در اهواز فعالیت می‌کنند و تعداد وکلا نسبت به جمعیت شهر بسیار اندک است ولی در مقایسه با جمعیت قضایی استان این تعداد وکیل کافی است.
درویش افزود‌: استاندارد جهانی این‌گونه تعریف می‌کند که به ازای هر هزار نفر جمعیت باید یک وکیل حضور داشته باشد. تجربه نشان داده افرادی که پیش از فرآیند دادرسی از مشاوره یک وکیل استفاده می‌کنند معمولا کارشان به دادگستری کشیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه درباره تخصص موضوعی وکلا رده‌بندی خاصی وجود ندارد، اظهار کرد: البته یک وکیل می‌تواند مطالعاتش را در یک زمینه افزایش دهد و به این ترتیب درباره آن موضوع خاص اطلاعات بیشتری کسب کند. در چنین حالتی می‌تواند دفاع بهتر و موفق‌تری هم داشته باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان درباره نحوه فعالیت شوراهای حل اختلاف و تاثیر آن بر فرایند دادرسی نیز گفت: افرادی که در این شوراها فعالیت دارند، متخصص نیستند و فقط وظیفه ایجاد صلح و سازش را بر عهده دارند. اساس کار شورای حل اختلاف مفید است زیرا بر اساس تجربه می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که منجر به سازش طرفین شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.