×

محورهای مهم همایش طب و قضا معرفی شد

محورهای مهم همایش طب و قضا معرفی شد

محورهای مهم همایش طب و قضا معرفی شد

محورهای-مهم-همایش-طب-و-قضا-معرفی-شد وکیل 

عضو کمیته زندگی نباتی همایش طب و قضا گفت: چگونگی تعیین ارش و دیه در مورد افرادی که دچار زندگی نباتی شده اند از محورهای مهم سومین همایش طب و قضا است.
 
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور دکترسید امیرحسین مهدوی با اشاره به همایش طب و قضا که امسال در مشهد برگزار می شود افزود: سومین همایش طب و قضا با هدف رسیدن به زبانی مشترک میان قضات و پزشکان قانونی برگزار می شود و در حقیقت هدف اصلی برگزاری چنین همایشی قرابت نظرات میان این دو گروه می باشد.

وی تصریح کرد: از آنجا که پزشکان قانونی نسبت به مسایل حقوقی و قضات نسبت به مسایل پزشکی قانونی احاطه کامل ندارند، برگزاری این همایش برای نزدیکی نظرات و رفع سئوالات و ابهامات موجود ضروری به نظر می رسد.

دکتر مهدوی با تأکید بر موارد چالشی پیرامون مبحث کارشناسی و صدور حکم به ترتیب توسط پزشکان قانونی و قضات به منظور تعیین خسارت در مبتلایان به زندگی نباتی یادآور شد: با توجه به اینکه افراد مبتلا به زندگی نباتی کسانی هستند که دچار آسیب مغزی شدید و غیر قابل برگشت در قوای عالی مغزی شده اند در حالی که نواحی قاعده ای مغز ایشان سالم است بنابراین دارای علائم حیاتی پایدار بوده و دوره های خواب و بیداری داشته ولیکن هشیار نیستند و درکی از محیط نداشته و به محرک های بیرونی پاسخی نمی دهند به همین دلیل دچار زوال منافع متعددی گردیده اند و لذا در تعیین میزان خسارت در قالب ارش و دیه برای ایشان اختلاف نظر اساسی وجود دارد.

عضو کمیته زندگی نباتی گفت : آنچه مورد اتفاق نظر همه کارشناسان در تعیین خسارت بر پایه دیه و ارش در این گروه از بیماران مبتنی بر قانون مجازات اسلامی می باشد تعیین یک دیه کامل به دلیل زوال عقل است. لیکن محل اختلاف در خصوص زوال سایر منافع و بحث اصالت تعدد دیات و اروش مترتب بر آن ها می باشد.

برای مثال برخی از منافع زائل شده در زندگی نباتی موجبات حرج نزدیکان فرد مبتلا می گردد نظیر عدم توان فرد درخصوص مراعات مسائل بهداشتی (نظیردفع ادرار در بستر)

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین مواردی از مصادیق زوال منافع بوده و به موجب آن دیه یا ارشی بر آن مترتب است گفت: مخالفین اطلاق دیه و ارش بر این منافع زائل شده بر این باورند که دستگاه ادراری این گروه از بیماران سالم بوده و علت عدم کنترل دفع ادرار در آن ها به دلیل زوال عقل و عدم درک صحیح ایشان از محیط می باشد.

مهدوی افزود: در حالی که موافقین اطلاق دیه و ارش بر این منافع زائل شده معتقدند زمانی که به هر دلیل سلب اختیار در کنترل ادرار ایجاد شده اگرچه دستگاه ادراری سالم است ولی عملاً منفعت آن که همانا کنترل ادرار است زائل گردیده لذا مستحق دریافت دیه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد ارش و دیه زندگی نباتی نظرات مختلفی بین صاحب نظران وجود دارد که تلاش می کنیم در جلسات کمیته زندگی نباتی به نتیجه مشترکی در این خصوص دست یابیم.

دکتر مهدوی با اشاره به جلسات کمیته زندگی نباتی افزود: این کمیته که متشکل از تعدادی از فقها،‌ قضات و پزشکان قانونی صاحب نظر می باشد تا کنون سه جلسه برگزار نموده و موارد چالش برانگیز در خصوص زندگی نباتی را مورد بررسی قرار داده است که با ادامه این جلسات نتایج حاصله در همایش طب و قضا ارائه خواهد شد.

وی گفت: این کمیته علاوه بر بررسی مطالب علمی و بهره مندی از نظرات کارشناسان، مقالات ارائه شده در این زمینه را نیز بررسی می کند تا مقالات برگزیده به شکل سخنرانی یا پوستر در همایش مطرح شود. همچنین کمیته پیشنهاد تعامل با مراکز علمی و پژوهشی را نیز به دبیرخانه همایش ارائه کرده است.

شایان ذکر است سومین همایش سراسری طب و قضا، 7 تا 9 دی ماه امسال در مشهد مقدس برگزار می شود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.