×

اختبار دیماه 1384

اختبار دیماه 1384

اختبار دیماه 1384

اختبار-دیماه-1384 وکیل 

آئین دادرسی مدنی دیماه 1384
مدت 2 ساعت- استفاده از قانون و جزوه و کتاب ممنوع است .
سوال اول-
الف) از ب مطالباتی به شرح زیر دارد:
1- به موجب دو قطعه چک هریک به مبلغ 500 میلیون تومان که هنوز سررسید آنها نرسیده
2- به موجب دو فقره سفته هریک به مبلغ یکصد میلیون تومان که از سر رسید آنها دوسال گذشته و واخواست هم نشده
3- به موجب سند رسمی نامه ای که یکماه به موعد پرداخت آن باقی مانده به مبلغ یکصد میلیون تومان
یکی از آشنایان الف به وی خبر می دهد که بدهکار وی (ب) اقامت کانادا را گرفته و مشغول فروش و حیف و میل اموالش می باشد و قریبا از ایران خاج می شود. شخص الف به شما مراجعه کرده و با تفویض وکالت تقاضا نموده است که نسبت به توقیف اموال ب اقدام کنید. شما مستندا و مستدلا توضیح دهید آیا شما با طرح دعوی به خواسته مطالبات الف می توایند قرار تامین اموال ب را از دادگاه گرفته و اموال وی را بازداشت کنید؟

سوال دوم
1-دعوی مطالبه خسارات قانونی از قبیل خسارات عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد قانونگذار کدام ضابطه ای را برای اثبات و مطالبه خسارت ذکر نموده است .
2-آیا در قوانین جمهوری اسلامی مطالبه خسارت تاخیر تادیه پیش بینی شده است؟ چنانچه پیش بینی شده میزان و کیفیت تعیین خسارات تاخیر تادیه را توضیح دهید.

سوال سوم
شخصی مقیم کشور استرالیا است که به هر علتی نمی تواند به ایران مراجعت نماید لذا تصمیم گرفته است که همسر خود را بوسیله انتخاب وکیل طلاق دهد و از شما تقاضا نموده است که یک پیش نویس جامع و مانع وکالت به منظور تفویض وکالت به شما برای وی تنظیم و ارسال نمائید تا با مراجعه به کنسولگری ذیربط و گواهی امضای وکالت نامه آنرا برای شما ارسال دارد.
شما لطفا ذیل این سوال پیش نویس وکالت نامه را با کلیه اختیارات اعم از وکالت در محاکم و اجرای آن در دفتر رسمی طلاق تنظیم نمایید به طوری که مطلقا نیازی به حضور زوج در ایران و حضور در دفتر رسمی طلاق نباشد.

سوال چهارم
حسین از محمد طبق یک قطعه چک مبلغ 50 میلیون تومان طلب داشته که محمد در یک تصادف رانندگی فوت می کند. نظر بر اینکه چک به علت نداشتن موجودی برگشت شده بود و تنها وارث محمد هم طبق گواهی انحصار وراثت یک پسر به نام حسن بود و از پرداخت بدهی پدرش طفره می رفت حسین ناچار به دادگاه مراجعه و از حسن بدهی پدر را به وی مطالبه نمود.حسن در دادگاه حضور پیدا کرده و خط و امضای چک را انکار نمود. حسین در قبال دستور دادگاه برای اثبات صحت و اصالت چک به گواهی دو نفر استناد نمود و دادگاه با اخذ گواهی از گواهان حکم دایر بر محکومیت حسن به پرداخت 50 میلیون تومان از محل ماترک مرحوم محمد صادر نمود. حکم صادره به لحاظ عدم تجدید نظر خواهی قطعی گردید.
حسین برای اجرای حکم درخواست توقیف ملک مسکونی مرحوم محمد را نمود. لکن اداره ثبت املاک در پاسخ اعلام نمود که پلاک مورد تقاضای بازداشت در دفتر املاک به نام محمد ثبت نشده است لطفا شما مستندا و مستدلا پاسخ دهید.

الف- آیا در جریان رسیدگی دادگاه اشکال قانونی وجود داشته که دادگاه به آن توجه نداشته؟
ب- با توجه به پاسخ ثبت املاک ذیربط مبنی بر عدم ثبت ملک به نام محمد در دفتر املاک آیا راههای قانونی دیگری برای بازداشت ملک وجود دارد یا خیر؟

 حقوق تجارت -دیماه 1384
سوال اول)فرض کنید شما وکیل و مشاور حقوقی یک شرکت سهامی خاص می باشید که اساسنامه آن دقیقا مطابق قانون اصلاح بعضی از مواد قانون تجارت مصوب سال 1347 تنظیم شده است سرمایه شرکت به صد سهم با نام تقسیم و متساویا بین پنج سهمادار تقسیم شده است که در این سوال، نفرات اول تا پنجم نامیده می شود. سه نفر از آنها اعضای هیات مدیره شرکت می باشند که نفر اول رئیس هیات مدیره و نفر سوم مدیر عامل شرکت هستند و نفر چهارم در خارج از ایران اقامت دارد و در ایران به کسی وکالت و نمایندگی نداده است و از طرفی مدت تصدی هیات مدیره هم منقضی است .
حال مدیر عامل شرکت از شما خواسته است که مقدمات تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی سالانه و تعیین مدیرعامل و رئیس و نایب رئیس هیات مدیره جدیدشرکت را فراهم و درجلسات لازم حاضر و بعنوان منشی جلسه، صورتجلسات لازم را تهیه و سپس مراحل ثبت آن را نزد اداره ثبت شرکت ها انجام دهید. شرح اقدامات و متن صورتجلسات لازم را بنویسید. فرض سوال آنست که درجلسه موعود، چهارنفر دیگر سهامداران شرکت حاضر خواهند بود.

سوال دوم: شخص موسوم به الف بر روی سفته ای که مخصوص تعهدات بیست میلیون ریالی بوده است ( حق تمبرتا سقف بیست میلیون ریال پرداخت شده است) تعهد کرده است که مبلغ سی میلیون ریال در سررسید 1/6/84 در وجه شخص موسوم به (ب) پرداخت کند . شخص (ب) سفته را با مشخصات مزبورظهرنویسی کرده و به شخص موسوم به (ج) انتقال داده است. وجه سفته در سر رسید مقرر پرداخت نگردیده است دارنده سفته به متعهد آن مراجعه و به تاریخ دیگری که 1/8/84 باشد بعنوان سررسیدجدید توافق کرده و مندرجات روی سفته را تغییر داده اند، ولی در سررسید جدید هم وجه سفته پرداخت نشده و در نتیجه ظرف مدت قانونی واخواست شده است. دارنده سفته به قصد وصول وجه آن، به شما بعنوان وکیل داگستری مراجعه کرده تا نسبت به وصول وجه سفته اقدام کنید.
با توجه به مراتب، خواهشمند است درجواب به این سوال، ابتدا تحلیل حقوقی خود را شرح و سپس متن دادخواستی را که به دادگاه خواهید داد مرقوم فرمائید.

سوال سوم ) شخصی با تسلیم اظهارنامه به اداره مالکیت های صنعتی، درخواست ثبت علامت تجارتی در طبقه مخصوصی کرده است، اداره مزبور با قبول تقاضا، آگهی تقاضای ثبت را در روزنامه رسمی کشور منتشر کرده تا کسانیکه به تقاضای ثبت علامت اعتراض دارند ظرف سی روز اعتراض خود را به مرجع صلاح تسلیم کنند.
بدنبال انتشار آگهی فوق، دو نفر به دفتر کار شما مراجعه کرده یکی از آنها، مدعی است که علامت مورد تقاضا، با علامت ثبت شده او شباهتی نزدیک دارد که مصرف کننده عادی را به اشتباه خواهد انداخت و دومی مدعی است علامت مورد تقاضا، توسط وی سابقه استعمال مستمر دارد ولی تاکنون اقدامی به ثبت آن نکرده است. شما بعنوان وکیل دو معترض، چه اقداماتی را نزد کدام مرجع و یا مراجع، ابتدائا و یا در ادامه باید انجام دهید.

   حقوق مدنی- دیماه 1384
به دو پرسش زیر پاسخ دهید
هرپاسخ حداکثر در دو صفحه

سوال اول
مالک یک دستگاه خودرو آن را با سند وکالت رسمی با شرط عدم عزل وکیل و دریافت بهای آن به وکیل واگذار می کند. در سند وکالت تصریح شده است وکیل می تواند با پرداخت عوارض و جریمه های مربوط به این خود رو آن را به خود یا هر شخص دیگری منتقل کند. پیش از آنکه وکیل ومورد وکالت را به خود منتقل کند موکل فوت می کند و وارث منحصر او با تقدیم دادخواست، درخواست اعلام انفساخ وکالت به علت فوت موکل و ابطال سند وکالت رسمی را می نماید. به نظر شما دادگاه در این پرونده چه حکمی باید صادر کند؟ با استدلال حقوق و ذکر مستندات قانونی توضیح دهید.

سوال دوم
یک باب مغازه به گونه مشاع در ملیت دو شخص می باشد که با توافق یکدیگر از آن بهره برداری و درآمد آن را میان خود تقسیم می کنند. به دلیل پیدایش اختلاف میان آنان در زمینه شیوه بهره برداری، یک از دو شریک تصمیم می گیرد درخواست فروش و تقسیم ثمن این مغازه را بکند. در این زمینه:
الف- درخواست فروش در چه صورتی پذیرفته می شود؟
ب- فروش این ملک از سوی چه مرجعی انجام می شود؟
-در صورتیکه مرجع مزبور با فروش این مغازه موافقت کند شریک دیگر از چه راه حلی برای تملک این مغازه می تواند بهره گیرد؟
-باذکر مستندات قانونی در زمینه بندهای اف- ب- ب- پاسخ دهید.

 آئین دادرسی کیفری - دیماه 1384
سوال اول-آذرماه سال جاری ، هواپیمای C-130 نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران با 95 سرنشین از تهران عازم چابهار می گردد. خلبانی این هواپیما به عهده یک افسر ارتش بوده است. خلبان هواپیما، بعداز پیمودن مسافتی با رادار فرودگاه مهرآبادتماس گرفته واظهار می دارد که یکی از موتورهای هواپیما نقص فنی دارد و اجازه می خواهد که تغییر مسیر داده تا در فرودگاه مهرآباد به زمین بنشیند. مسئول رادار فرودگاه اجازه می دهد که هواپیما تغییر مسیر داده تا در فرودگاه مهرآباد بنشیند. هواپیما در موقع نشستن با آپارتمانی برخورد کرده و منفجر می شود، در نتیجه این انفجار همه سرنشینان هواپیما از جمله خلبان و چند تن از ساکنان آپارتمان کشته می شوند. مسئله سقوط هواپیما در سطح عالی دولت تحت بررسی است. اطلاعات اجمالی حکایت از این دارد که هواپیما نقص فنی داشته وخلبان هواپیما نیز با آگاهی از این موضوع به پرواز اقدام نموده است. در فرض آگاهی این موضوع یعنی پرواز هواپیما با علم به نقص فنی به پرسش های زیر پاسخ دهید:

1- تحقیق و بررسی موضوع در صلاحیت کدام مرجع قضائی است؟ دادسرای عمومی یا دادسرای نظامی ؟ ملاک ما در تعیین صلاحیت چه موضوعاتی هستند؟ پاسخ خود را با استناد به مواد قانونی بیان کنید؟
2- با درگذشت خلبان هواپیما اصل شخصی بودن مجازات ها که یک از اصول مهم آئین دادرسی کیفری است،چگونه قابل پیاده شدن است؟ نظر شما در این باره چیست؟ مرجع قضائی در برابراین موضوع چه تصمیمی باید بگیرد؟ پاسخ خود را با ذکر مواد استنادی بیان کنید.
3- در خبرها آمده است که یک تیم 29 نفره از سازمانهای دولتی و مقامات کشوری و لشکری مشغول بررسی سقوط هواپیما هستند. به نظر شما این اظهار نظر 29 نفره تا چه میزان می تواندعلت سقوط هواپیما را روشن سازد؟
4- در صورتی که شما بعنوان وکیل شاکیان پرونده برگزیده شوید، برای اثبات اتهام به چه دلایلی استناد می نمائید؟ آن دلایل را باذکر مواد قانونی بیان کنید.
5- در این رهگذر هواپیمای دولت جمهوری اسلامی ایران متلاشی شده و به تعدادی از خانه های محل انفجار آسیب و خسارات فراوانی وارد شده است. آیا این خسارات قابل مطالبه هستند یا خیر؟ در صورتی که آن خسارات را قابل مطالبه می دانید، نحوه مطالبه چگونه است و زیان دیده باید به کدام مرجع مراجعه نماید؟ درصورتی که به موادی از قانون اشاره می نمائید، آن مواد را نیز ذکر کنید.
6-در خبرها آمده بود که دولت مشغول بررسی این موضوع است که دیه بازماندگان سقوط هواپیما را بپردازد.به نظر شما چه کسی باید دیه را بپردازد؟آیا دولت می تواند در این کار اقدام کند یا خیر؟

سوال دوم- آقای ابراهیم به اتهام های گوناگون به شرح زیر تحت تعقیب قرار گرفته است:
الف- در تهران به اتهام شکستن پلمپ موضوع ماده 543 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات).
ب- در شیراز به اتهام منافی عفت و اخلاق عمومی موضوع ماده 637 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات).
ج- در اصفهان به اتهام دفن اموات بدون رعایت نظامات موضوع ماده 635 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات).
با توجه به اینکه تحقیقات مقدماتی پایان یافته و کیفرخواست در مورد هرکدام از آنها نیز صادر شده و پرونده های در یک جا تمرکز یافته اند، پاسخ دهید کدامیک از دادگاههای تهران و اصفهان و شیراز صلاحیت رسیدگی به اتهام های فوق را دارند؟ استدلال شما در این اخصوص چیست و به کدام ماده یا مواد قانونی استناد می نمائید.

ثبت و امورحسبی - دیماه 1384
این ورقه را برای آمادگی بیشتر اختبار شفاهی نگاه دارید.
احتراز از تقریر و بیان مطالب غیر مطمئن موجد ارتقاء شان وکالت دادگستری است.
به هر دو سوال با اطمینان و قاطعیت پاسخ داده شود و از بیان مطالب اضافی پرهیزگردد.
استفاده از متون قانونی بدون ضرورت درج عین مواد مجاز میباشد.

1-سوال مربوط به مقررات ثبتی
براساس سند ازدواج رسمی اجرائیه ای در دفتر ازدواج تهران برای مطالبه یکهزار سکه بهار آزادی بابت مهریه زوجه صادر واز طریق اجراء ثبت به نشانی مندرج در سندکه نشانی خانه پدری زوج می باشد جهت ابلاغ ارسال می گردد. متعاقبا مامور اجراء به همان محل مراجعه و با وجود اعتراض پدر زوج دایر بر عدم اقامت فرزندش در این خانه چندین تابلو نقاشی اثر هنری پدر زوج را که کارگاه نقاشی او در همان خانه استقرار داشت توقیف می نماید. با مراجعه پدر زوج به شما و ارائه مدارک لازم, مثبت مالکیت محل ابلاغ اجرائیه و نیز مدارک اشتغال فرزندش بعنوان افسر نیروی انتظامی در شهرستانی از استان های جنوبی ایران و استناد به شهادت همسایگان دایر بر عدم سکونت فرزندش در محلی که اجرائیه ابلاغ شده است. خواستار رفع توقیف از تابلوها شده و مدارکی ارائه می دهد که مشخص می نماید تابلوها بابت سفارش اشخاص ثالث آماده شده و به مشتریان تعلق دارد.
بعنوان وکیل: الف- اعتراض پدر زوج بالحاظ مجموع مقررات و ضوابط قانونی قابل پذیرش است؟
در صورتی که اعتراض پدر زوج را در خور پذیرش تشخیص می دهید.نحوه اقدامات وکالتی خود را برای احقاق حق موکل براساس مقررات ثبتی توضیح دهید

2-سوال مربوط به مقررات امورحسبی
بالحظ اینکه سن افراد اماره ای است قانونی بر حدوث بلوغ و رشد و شناسنامه هم بطور متعارف وسیله احراز سن میباشد به موارد زیر مختصرا پاسخ دهید:
الف- سن ترتیب مسئولیت کیفری را با قید مستند آن مشخص نمائید.
ب- توضیح دهید برای ترتیب مسئولیت حقوقی دایر بر لزوم جبران خسارت ناشی از ضمان قهری,سن افراد ملاک می باشد یا خیر؟
ج – توضیح دهید برای طرح دعوی اعم از حقوقی یا کیفری و نیز پاسخگویی به دعوی حقوقی و کیفری قانونا ملاک صلاحیت چه سنی می باشد؟ و آیا حصول سن رشد در تمام موارد مذکور ضروری است؟
د- از نظرمقررات موضوعه مملکتی با وجود عدم حصول سن بلوغ و رشد در شناسنامه امکان ازواج و انجام معامله متصوراست؟

حقوق جزا دیماه 1384
الف- به اتهام ارتکاب دو فقره توهین ساده ( توهینی که موجب قذف نیست) موضوع ماده 608 قانون مجازات اسلامی در تاریخ8/10/1383 در تهران مورد تعقیب قرار می گیرد. علاوه بر آن و در همان تاریخ به اتهام اقدام به خارج کردن اموال تاریخی در تاریخ 5/7/1379 موضوع ماده 561 قانون مجازات اسلامی به دلیل شکایت سازمان میراث فرهنگی مورد تعقیب واقع می شود.
ب- نیز به اتهام معاونت با (الف) در اقدام به خارج کردن اموال تاریخی مورد تعقیب واقع می شود.
در بررسی سوابق متهمان موارد زیر روشن می گردد:

1- الف- قبلا و در تاریخ 5/ 5/1380 به اتهام ورود به عنف به منزل دیگری موضوع قسمت اول ماده 694 قانون مجازات اسلامی به 9 ماه حبس تعزیری محکوم شده که پس از تحمل 5 ماه از دوران محکومیت با حکم دادگاه از آزادی مشروط استفاده کرده است که ارتکاب دو فقره توهین پس از خاتمه دوره آزادی مشروط بوده است.

2- (ب) نیز قبلا به دلیل شرکت با (الف) در ورود به عنف به منزل دیگری به 6 ماه حبس تعزیری در تاریخ 5/10/1380 محکوم شده که محکومیت او به دلائلی تا ارتکاب جرم اخیر یعنی معاونت با الف در اقدام به خارج کردن اموال تاریخی اجرا نشده است.

3- پرونده پس از طی مراحل قانونی و صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به یکی از شعب دادگاه های عمومی تهران ارجاع می گردد که وقت رسیدگی برای مهرماه 1384 تعیین و متهمان و وکلای آنها در دادگاه حاضر می شوند.

وکیل (الف) در دادگاه اولا تقاضا می کند که موکل وی در مورد توهین به دلیل عدم قصد مجرمانه بر ارتکاب این فعل و اینکه بکرات اظهار داشته که قصد توهین نداشته و توجه به حسن نیت نامبرده تبرئه گردد. ثانیا اعلام میدارد که چون شاکی خصوصی ( سازمان میراث فرهنگی) در زمینه اقدام به خارج کردن اموال فرهنگی گذشت خود را اعلام کرده دادگاه از تعقیب موکل وی خودداری نماید. ثالثا به فرض آنکه، دادگاه نظر بر محکومیت موکل وی بر ارتکاب توهین دارد. با توجه به اینکه دو فقره توهین از زمره جرایم ارتکابی مختلف نیستند و مقصود مقنن از جرایم عمدی متعدد در ماده 36 قانون مجازات که به ممنوعیت تعلیق می انجامد جرائم عمدی مختلف است لذا در خواست تعلیق اجرای مجازات موکل خود را می نماید.
وکیل (ب) نیز در دفاع از موکل خود به شمول مرور زمان و موقوفی تعقیب اشاره می کند.
آیا استدلالهای وکلا صحیح است یا خیر؟ و آیا به نظر شما وکلای متهمین می توانند به جهات دیگری اشاره کنند که بتواند کمک موثری به موکلین آنها باشد؟

سوال دوم (حداکثر پاسخ ده سطر)
الف- مدیر عامل شرکت خصوصی تولید کنندلوازم صنعتی(سهامی عام) به موجب مصوبه هیات مدیره شرکت موظف می شود که از اشخاص حقیقی یا حقوقی جهت تامین منابع مالی دعوت نماید. بدین منظور از طریق یکی از دوستان خود با مدیر عامل شرکت خصوصی (X) آشنا و طبق قرارداد کتبی فیمابین شخص اخیر متعهد می گردد که سرمایه نقدینگی را به صورت واسطه از طریق صاحبان سرمایه تامین کند و در ازاء این کار 15 درصد از سود را دریافت نماید.مدیرعامل شرکت X ابتدا نزدیکی از بانکها مبادرت به افتتاح حساب جاری به نام شرکت X با شرکت صنعتی مبلغ یکصد میلیارد ریال به دفعات به حساب جاری شرکت صنعتی واریز نماید.مدیرعامل شرکت صنعتی علیرغم اطلاع از این مطلب که منشاء منابع مالی دارائی و سرمایه بانک بوده با سکوت خود و با وجود واریز مبالغ دیگر هیچگونه اقدامی معمول نمی دارد.

سازمان بازرسی کل کشور که در جریان امر قرار می گیرد, در بررسی مدارک و اسناد بانک و شعبه مورد نظر متوجه می گردد که مبالغی به دستور رئیس شعبه به شماره حساب شرکت صنعتی به مدیریت آقای (الف) واریز شده است که در نتیجه رئیس شعبه بانک و مدیر عامل شرکت X و مدیرعامل شرکت صنعتی به عنوان مرتکبان اعمال و رفتار خلاف قانون معرفی می شوند. پرونده ای تشکیل و به دادسرای ویژه جرایم کارکنان دولت ارجاع می شود.

به توجه به سوال فوق:
اولا عناوین مجرمانه هریک از افراد فوق را مشخص کنید
ثانیا عناصر تشکیل دهنده جرم و یا جرائم انجام شده و شرایط آنرا معین نمائید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.