×

بیانیه ناوی پیلای به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان

بیانیه ناوی پیلای به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان همچنان یکی از بزرگترین معضلات جامعه امروزی دنیا است بسیار ناراحت‌کننده است که حتی در عصر کنونی زنان و دختران زیادی در نقاط مختلف دنیا، در گوشه‌های شهر، در محیط‌های کار و حتی در خانه‌های خودشان هدف انواع خشونت قرار می‌گیرند

بیانیه-ناوی-پیلای-به-مناسبت-روز-جهانی-حذف-خشونت-علیه-زنان

خشونت علیه زنان همچنان یکی از بزرگترین معضلات جامعه امروزی دنیا است. بسیار ناراحت‌کننده است که حتی در عصر کنونی زنان و دختران زیادی در نقاط مختلف دنیا، در گوشه‌های شهر، در محیط‌های کار و حتی در خانه‌های خودشان هدف انواع خشونت قرار می‌گیرند.

 ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان ابراز تاسف کرد که در دنیای امروزی هنوز شاهد رفتارهایی تبعیض‌آمیز علیه جامعه زنان هستیم؛ در حالی که در اغلب موارد عاملان از مجازات مصون مانده و در مقابل زنان قربانی برای این حوادث متهم می‌شوند.

چندی پیش در ماه ژوئن یک دختر 16 ساله در کنیا هدف تجاوز دسته‌جمعی قرار گرفت و عاملان پس از این حمله وی را با جراحات فراوان در یک چاه به عمق شش متر رها کردند. پلیس این کشور به جای مجازات این مردان، تنها آنها را مجبور کرد که به عنوان تنبیه چمن‌های اطراف ایستگاه پلیس را حرص کنند. انتشار این خبر واکنش بسیاری برانگیخت و حدود 5/1 میلیون تن از مردم این کشور در پاسخ به این حادثه بیانیه‌ای را در حمایت از این دختر نوجوان امضاء کردند که موجب شد وزیر دادگستری کنیا دستور رسیدگی فوری به آن را صادر کند.

همچنین در جایی دیگر و در کشور نیوزیلند یک دختر 13 ساله با مراجعه به پلیس گزارش داد که از سوی سه مرد جوان مورد تجاوز و آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است. اما پلیس با بی‌تفاوتی از کنار این حادثه گذشت. دو سال پس از مراجعه این دختر این مجرمان مرتکب خشونت‌های دیگری علیه زنان شدند که در نهایت سبب واکنشی از سوی پلیس شد، اما تاکنون این اقدامات نتیجه‌ای نداشته است.

متاسفانه این موارد تنها اتفاقات در دنیا نیستند که اغلب با بی‌توجهی جامعه و عدم واکنش مقامات رسمی روبه‌رو می‌شوند. زنان در بیشتر نقاط دنیا از اینکه اینگونه حوادث را گزارش دهند هراس دارند یا از آن خجالت می‌کشند و در صورت صحبت کردن در مورد هرگونه خشونت، به‌ویژه آزار و اذیت‌های جنسی با بی‌توجهی و عدم رسیدگی مسئولان مواجهند و از دسترسی به عدالت و قانون محرومند.

خشونت علیه زنان و دختران قرن‌هاست که به دلیل کنترل مردان بر زنان و تبعیض‌های جنسیتی در جوامع مختلف رواج دارد. متاسفانه به دلیل ارزش‌های اخلاقی و باورهای غلط معمولا از خشونت نه تنها برای سکوت کردن قربانیان، بلکه برای خانواده‌ها و حتی اقلیت‌های قومی نیز استفاده می‌شود. این امر نشان‌دهنده ضرورت مبارزه با این عقاید است که خود منجر به چرخه مصونیت از مجازات عاملان خشونت علیه زنان می‌شود.

بر اساس گزارش وب سایت رسمی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل کمیته حذف هرگونه تبعیض علیه زنان و گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص خشونت علیه زنان در مورد عوامل و ریشه‌های بروز این خشونت‌ها و تاثیرات آن تحقیقات گسترده‌ای را انجام و پیشنهاداتی را برای مبارزه با آن ارائه داده‌اند که باید مورد توجه دولت‌ها قرار بگیرد. از این‌رو خانم پیلای از دولت‌ها خواست تا قوانین خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی به گونه‌ای اصلاح کنند که مانع از هرگونه تبعیض علیه زنان در دستگاه قضایی و در تمام مراحل قانونی شود.

وی در ادامه این بیانیه گفت: این باور که زنان معمولا در مواجهه با این حوادث دروغ می‌گویند باید حذف شود و شهادت و اظهارات آنها باید فارغ از هرگونه پیش‌داوری مورد بررسی قرار گیرد، نه اینکه زنان خود به دلیل این حوادث مجرم و مقصر شناخته شوند.

ناوی پیلای همچنین با یادآوری روز جهانی حذف خشونت علیه زنان مصادف با 25 نوامبر (روز دوشنبه) از جامعه جهانی خواست تا با حمایت از مدافعان حقوق بشر برای ریشه‌کن کردن این خشونت‌ها کمک‌رسانی کنند و بدانند که خشونت از هر نوع و علیه هر شخصی که باشد قابل قبول نیست، چه قربانی زن باشد و چه مرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.