×

استفاده از نمای کامپوزیت در شهرهای تاریخی ممنوع شد

استفاده از نمای کامپوزیت در شهرهای تاریخی ممنوع شد

شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مصوبه مربوط به ضوابط لازم برای بازیابی هویت شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی اعلام کرده که استفاده از نماهای کاذب و پوسته‌های جدا از معماری بناها در شهرهای تاریخی ممنوع است

استفاده-از-نمای-کامپوزیت-در-شهرهای-تاریخی-ممنوع-شد وکیل 

شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مصوبه مربوط به ضوابط لازم برای بازیابی هویت شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی اعلام کرده که استفاده از نماهای کاذب و پوسته‌های جدا از معماری بناها در شهرهای تاریخی ممنوع است.

 در بخش ضوابط و شاخص‌های حوزه شهرسازی مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره ضوابط لازم جهت بازیابی هویت شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی آمده است: بهره‌گیری از نمادها و نشانه‌های معماری دوره‌های تاریخی و فرهنگی در معماری معاصر با رعایت اصل صداقت در معماری توصیه می‌شود.

همچنین استفاده از مصالح بومی در ساخت و سازها الزامی است و به‌کارگیری نماهای کاذب و پوسته‌های جدا از معماری بناها ممنوع شده است. براساس این خبر، منظور شورای‌عالی شهرسازی و معماری از پوسته‌های جدا و نماهای کاذب نماهای کامپوزیت است. در بخش ضوابط و شاخص‌های کلی آمده است که در فرایند تهیه و اجرای بناها و فضاهای شهری طرح‌های شهرسازی و توسعه روستایی و شهری این موارد الزامی است: هماهنگی با بستر فرهنگی و تاریخی و توجه به مزیت‌های خاص شهر و روستا، رعایت اصل محرمیت در مراتب گوناگون متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی شهر و روستا و نوع کاربری آن.

در همین بخش آمده که باید از بناها و بافت‌های فرهنگی و تاریخی حفاظت شود. در تبصره همین بند آمده که بازسازی در این بخش از شهرها درخصوص بناهای ساخته شده تا سال 40هجری شمسی صرفاً به‌صورت عین‌به‌عین امکان پذیر خواهد بود.

همچنین در بخش دیگری از این مصوبه آمده است: در تعیین نظام ارتفاعی بناها و تعداد طبقات ساختمان‌ها تبعیت از ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی شهر الزامی است. در تبصره آن هم ذکر شده که از احداث آپارتمان‌های بلندمرتبه و برج‌های مسکونی در شهرهای فرهنگی و تاریخی با اندازه میانی و کوچک خودداری شود.

مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری طبق ماده  169قانون پنجم توسعه مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای اشخاص حقیقی و حقوقی لازم‌الاجراست.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.