×

نقش دادسراها و دادگاه های انتظامی قضات

نقش دادسراها و دادگاه های انتظامی قضات

قوه قضائیه براساس اصل یکصد و پنجاه ‌و شش قانون اساسی قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق‌بخشیدن به عدالت است در سنگین بودن وظایف دستگاه قضایی و رسالت خطیری که برعهده دارد، جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای نیست

نقش-دادسراها-و-دادگاه-های-انتظامی-قضات وکیل 

عبدالصمد خرمشاهی - وکیل دادگستری

قوه قضائیه براساس اصل یکصد و پنجاه ‌و شش قانون اساسی قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق‌بخشیدن به عدالت است. در سنگین بودن وظایف دستگاه قضایی و رسالت خطیری که برعهده دارد، جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای نیست.

اهدافی که در قانون اساسی برای قوه قضائیه درنظر گرفته شده است، منوط به وجود قضات مستقل، شجاع، اندیشمند و پاک می‌باشد. یک قاضی مقتدر می‌تواند افراد قانون‌شکن در هر مقامی که هستند را در صورت تخلف به پای میز محاکمه بکشاند و چنانچه به این نتیجه رسید فرد مزبور مرتکب جرم یا خلاف یا تقصیری شده است، مستند، مستدل و با استناد به قوانین او را محکوم به مجازات متناسب بنماید تا جامعه بداند که در راه احقاق حقوق متظلمین از ستمگران هیچ‌گونه ارفاقی صورت نمی‌گیرد. در این رابطه شکی نیست احکامی که از سوی قضات صادر می‌شود، طبعا یک طرف پرونده را خرسند و طرف دیگر را ناخشنود می‌سازد.

همه ما می‌دانیم که درجهت نظارت بر کار قضات در ایران دادسرا و دادگاه‌های انتظامی تاسیس شده و به تخلفات قضات رسیدگی می‌کند. بخش جزئی‌ای از تخلفات قضات مربوط به عدم آگاهی آنان از قوانین (نه استنباط قاضی از قانون) بوده و بخش عمده دیگری به تبعیضات و تخلفاتی برمی‌گردد که جای هیچ‌گونه اغماض و مماشات نیست. ماحصل کار قضات که همانا عملکرد کلی دستگاه قوه قضائی است را در چند مبحث مهم می‌توان خلاصه نمود:

 اول آنکه افراد متجاوز به حقوق عامه مردم از بیم قاطعیت در مجازات، از فکر تعرض به حقوق عامه دست برمی‌دارند. دوم اینکه امنیت و آزادی افراد تضمین می‌شود. سوم اینکه جامعه از عملکرد خوب قضات رضایت‌خاطر پیدا می‌کند و چهارم اینکه افراد جامعه اگر مشاهده کنند که قاضی محکمه بدون هیچ‌گونه ملاحظه و وابستگی به گروه یا حزب یا تحت‌تاثیر قرارگرفتن قدرتی فراتر از قدرت خود او به حساب و کتاب افراد می‌پردازد و در این رابطه مو را از ماست بیرون می‌کشد، قدرت روانی و معنوی خوبی پیدا می‌کند و مسائلی از این قبیل.

بنابراین ملاحظه می‌کنیم که کار قضات کار بسیار حساس، خطیر و مهمی است و بر مسئولین دادسراهای انتظامی و دادسراهای قضات است که با شدت و حدت هرچه تمام‌تر با هرگونه نابسامانی و مشکلاتی که در بعضی از آقایان قضات ممکن است بروز کند، برخورد جدی نماید. طبعا در این رابطه و همگام با این اقدامات جدی، آموزش علمی قضات و مرفه نگاه‌داشتن آنان امری است اجتناب‌ناپذیر و ضروری. قاضی دادگستری اگر از لحاظ مالی تامین شده باشد، هرگز در مخیله خود فکر گرفتن رشوه و یا مسائلی از این قبیل را به خود راه نمی‌دهد. در این رابطه حرف بسیار است و آنچه باید در خاتمه تاکید کرد، اشاره به این مطلب مهم است که دادسراها و دادگاه‌های انتظامی قضات می‌بایستی همچنان سختگیرانه بر اعمال قضات نظارت داشته باشند. وجود یک تشکیلات قضایی قوی‌تر و سالم‌تر قطعا در اصلاح بسیاری از امور جامعه نقش مهمی خواهد داشت.

روزنامه آرمان - دوشنبه 11/9/92

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.